Erfarenheter EBC bromsar?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Falk

Erfarenheter EBC bromsar?

Post by Falk »

Lite sugen på EBC skivor/belägg till kärran. Kostar ca 3.000:- mot ca 1.600:- för en originaluppsättning på Mekonomen.

Är det någon som har detta på sin bil och vet om det är en väsentlig skillnad mot original? Andra rimliga bromsuppgraderingstips emottages tacksamt. Brembo Max finns inte till min bil enligt Mekonomen.

MVH Johan
406 V6 Sport -01
807 -06
Amar

Post by Amar »

kolla med micro om du har de i närheten, de kan fixa fram brembo max till stort sätt alla bilar.. gansak billigt också... blev 780:- för 2st skivor till min 309:a

ebc black kör jag med nu. helt ok, kostade inte mycket mera än originalen.
Freddan

Post by Freddan »

Finns de Brembo slitsade bak skivor till 205:an? Finns ju bara framskivor på mekonomens hemsida...
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
André V

Post by André V »

Mekonomen har solida bakskivor för XU9JAZ enligt sajten. Men känns det inte lite "overkill" att ha slitsat bak på en så kort bil?
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Freddan

Post by Freddan »

Jo, men de ser fräscht ut! :D
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Jocke W

Post by Jocke W »

André V wrote:Mekonomen har solida bakskivor för XU9JAZ enligt sajten. Men känns det inte lite "overkill" att ha slitsat bak på en så kort bil?

allt overkill är bra! =)
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 ;)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Sätt framskivor bak också, ser nog rätt tjusigt ut :wink:

Kan intyga att EBC Black funkar bra, mycket prisvärda belägg.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
LillENOK
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by LillENOK »

annars hålborrar du bakskivorna :wink:
Peugeot 406 Coupe 2.2 -03
SMC 500 Wildcat -10
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

TheDagger wrote:Sätt framskivor bak också, ser nog rätt tjusigt ut :wink:

Kan intyga att EBC Black funkar bra, mycket prisvärda belägg.

Vad är skillnaden mellan EBC Black och EBC Green stuff? (bana resp. gata, eller?)

/stefan
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Black motvarar egentligen orginal, men de är ändå bättre och kostar obetydligt mer än orginal. Green är för tuffare gatbruk och kostar ungefär det dubbla. Finns typ RedStuff osv också men det är mer för bankörning, racing osv och behöver värme för att betta. Alltså inte så bra på gatan. Skulle tro att Green räcker långt eftersom jag inte ens lyckats överhetta mina Black ännu. Jag gav 270.- för mina belägg, klart överkomligt :D
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Persson

Post by Fredrik Persson »

Falk: Jag kör med orginal skivor och EBC greenstuff, det blev en jävla skillnad mot orginal. Med orginal belägg var det inte många hårdare inbromsningar som behövdes för att matta skiten. helt klart för klena bromsar/belägg för en sån tung bil. Nu blir det bara sämre bromsverkan efter ett tag, har ej lyckats matta dom helt.
406 V6
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Tackar för svaren!

Då blir det troligen EBC Greenstuff för min del - samt ev. Brembo slitsade frambromsar.

/Stefan
Amar

Post by Amar »

dagger: var köpte du dina black stuff? tycker att de var jävligt billiga, själv gav jag 480 för mina.
TomasG

Post by TomasG »

Kör brembo Max slitsade skivor fram o EBC GreenStuff... det går att bromsa in bilen rätt bra.. ja är helt klart nöjd. Kalaset kostar ca 2000:- för skivor o belägg.... Jämför man med biltema så är det mycket, men har man en gång provat så vill man inte ha annat...

Kan säga att en bremboskiva väger ungefär som två biltema... det får aj till som att det är bättre kvalite på brembo?
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Amar wrote:dagger: var köpte du dina black stuff? tycker att de var jävligt billiga, själv gav jag 480 för mina.

Jag köpte dem på mekonomen här i Jönköping. Det märkliga var att han sa 370.- när jag var inne och beställde dom, men när jag löste ut dem kostade dom 100.- mindre. Han kanske gjorde nåt fel? Jag klagar inte :D
Observera att BX har helt egna klossar, inte samma som 405 eller 309 alltså.

TomasG: Jag har kört biltemas skivor på vanliga standardbilar jag haft, funkade faktiskt utmärkt. Men en lite vassare bil skulle jag inte sätta dom på.
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

TomasG wrote:Kör brembo Max slitsade skivor fram o EBC GreenStuff... det går att bromsa in bilen rätt bra.. ja är helt klart nöjd. Kalaset kostar ca 2000:- för skivor o belägg.... Jämför man med biltema så är det mycket, men har man en gång provat så vill man inte ha annat...

Kan säga att en bremboskiva väger ungefär som två biltema... det får aj till som att det är bättre kvalite på brembo?

Tackar Tomas! Jag har tidigare ställt fråga om just denna kombination, och även Oscar har frågat samma, men jag tror aldrig jag fått något helt tydligt svar. Men nu lutar det onekligen åt att slå till på det!

/Stefan
Björn Holmberg

Post by Björn Holmberg »

Jag hade gröna på min 406 V6 tillsammans med originalskivor och jag va inte jättenöjd. Visst de nyper bättre än original men kräver en viss värme för att funka. När de sen blir varma så tyckte i alla fall jag att det inte dröjde speciellt länge innan jag mattat dem. Ett annat minus här är att originalskivorna inte riktigt tål den värmen blir en massa småsprickor i dem.
307 XS 2.0 Kombi -03
C2 1,4 VTR -04
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

EBC green beläggen funkar bra, men jag har inte kunnat provat de ordentligt då jag har strul någonannanstanns i systemet, skall byta bromscylinder och testa med den nya...
hoppas på mer tryck.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Fredrik Persson wrote:Falk: Jag kör med orginal skivor och EBC greenstuff, det blev en jävla skillnad mot orginal. Med orginal belägg var det inte många hårdare inbromsningar som behövdes för att matta skiten. helt klart för klena bromsar/belägg för en sån tung bil. Nu blir det bara sämre bromsverkan efter ett tag, har ej lyckats matta dom helt.

Jag har ju oxå en 406 som dessutom är lite tyngre än Fredriks. Jag bytte direkt från original 283x26-bromsar till 305x28-bromsar med GreenStuff, så jag kan egentligen inte uttala mig om vad GreenStuff ger annat än att det funkar utmärkt till vardags.

Dessutom bytte jag så smått (Körde en gång med GS och PZero C fram i Söderhamn i kallt väder) direkt till r-däck runtom och Performance Friction Compound 97 (PFC97) i fram och detta var en djävulsk skillnad!!!! Tyvärr kokade min bromsvätska, men om detta berodde på PFC97 eller större vana vid r-däcken, ska jag låta vara osagt. Lutar numera kanske åt det senare. Gjorde en för snabb analys direkt efter.

Kan summera att med r-däck och 305x28-skivor med 4-kolvs Brembo plus PFC97 så räcker inte vanlig bromsvätska utan mer kylning. Detta på min 1610 kg/210 hk GSW.

Har nu bytt bromsvätska till Motul PFC600 samt att jag klippt upp innerskärmen lite. Kommer dock inte att löra bana med bilen innan jag åtgärdat gneket i framvagnen. Motivationen till det kan ta tid!!!
EN 14497
Falk

Brembo bromsar

Post by Falk »

Tack för alla svar och tips!

Ingen som har provat EBC skivor?

Pär: Var fick du tag på dina Brembo ok/sadlar/skivor? Antar att det är från Coupén så gissningsvis på skroten..? Dock finns det ju inte så många Coupéer över huvudtaget så antalet skrotade måste vara mycket begränsat. Har du några tips på var man kan få tag på en uppsättning?

Går ju alltid att köpa nytt iofs, dock tillåter inte ekonomin detta. Stämmer denna kalkyl på ett ungefär:

Ok 7.000:-
Sadlar 2.000:-
Skivor 1.500:-
Belägg 800:-

Summa summarum ca. 11.000:-, plus att jag gissar att jag måste skaffa 16 tums vinterhjul. Borde dock bli väsentligt billigare än att köpa Brembos Gran Turismo Junior kit som enligt uppgift skall vara minst dubbelt så dyrt om det ens finns till min kärra.

/Johan
406 V6 Sport -01
807 -06
Post Reply