vrid i mi16
vrid i mi16
tänkte höra om nån vet hur mycket vrid man får ut i en mi16 med sportavgas, öppetfilter o chip. den ligger väl på 170nm orginal???
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

hehe.. jadu teori och verklighet.. stämmer det någonsin?
Sen säljer tillverkarna bättre med härliga procentsatserna som står med på kartongerna och i annonserna.
Sen säljer tillverkarna bättre med härliga procentsatserna som står med på kartongerna och i annonserna.
Last edited by Armin on Mon Sep 26, 2005 14:56, edited 1 time in total.
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
- Eric Josefsson
Krizmo wrote:så du menar att öppet filter,sportavgassystem o chip ger 1-3nm??:P hehe för filter ger väl c:a 5% hk o 10% nm om ja inte minns fel???
Orginal har Mi16 166Nm enl. spec.
Ang att luftfilter skulle ge en massa effekt så är det mest rykten.. visst ett bra placerat filter med bra lufttillförsel av kalluft kan vara bättre än orginal.. men några 5% ska vi inte hoppas på ens i en sån situation.
(5% är 7.4hk på Mi16)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Jesper Cronelid wrote:Krizmo wrote:så du menar att öppet filter,sportavgassystem o chip ger 1-3nm??:P hehe för filter ger väl c:a 5% hk o 10% nm om ja inte minns fel???
Åhhh.. "allvetaren Jesper"... Du skrattade inte så högt när du själv trodde det för något år sedan. Så du gillar att skratta åt dig själv?
Var nu snäll mot folk=)
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

-
Per Larsson
Krizmo wrote:heheär ju inte så kunnig om bilar
hehe men äre inte så att öppet filter ger mer vrid än hk???men de är ju ljudet man är ute efter:D satte på japsdämparen igår och så får man ju hem filtret ida:d hehe
Var inte orolig, du är i gott sällskap.
Det är olika om det gör nån skillnad med öppet filter. En del bilar har bra filter från början andra är rena strypningen.
Men ljudet blir mycket fränare med öppet filter oavsett motoreffekten.
mera grus
307 sport -05
307 sport -05
-
Per Larsson
Normalt sett så går vevhusventilationen tillbaka in i luftfilterburken så att det blir ett slutet system. Men när man monterar öppet filter så försvinner den möjligheten, så då sätter man ett litet filter på vevhusventilationen istället.
Det är väl inte lagligt egentligen, vevhusventilationen ska vara sluten, men det är så man gör ändå. Jag har besiktigat med det på det viset flera gånger utan att dom har klagat.
Det är väl inte lagligt egentligen, vevhusventilationen ska vara sluten, men det är så man gör ändå. Jag har besiktigat med det på det viset flera gånger utan att dom har klagat.
mera grus
307 sport -05
307 sport -05
som per säger.
visa bilar tjhänar inget på ett anant filter medans vissa andra gör det.
på mi16 får du någon liten försumbar ökning som egentligen inte känns mer än att det låter skönare, medasn på andra bilar så som 106 rallye tex så ökar du med öppet filter från 103 till 12hk utan problem.
it's fun chipen är lika bra som tuningchip eller jwr's chip iom att bla de tre säljer samma mjukvara allihoppa.
vill du ha chip, så kan du pm:a så fixar jag det billigare åt dig.
visa bilar tjhänar inget på ett anant filter medans vissa andra gör det.
på mi16 får du någon liten försumbar ökning som egentligen inte känns mer än att det låter skönare, medasn på andra bilar så som 106 rallye tex så ökar du med öppet filter från 103 till 12hk utan problem.
it's fun chipen är lika bra som tuningchip eller jwr's chip iom att bla de tre säljer samma mjukvara allihoppa.
vill du ha chip, så kan du pm:a så fixar jag det billigare åt dig.
Sitter luftfiltret på mi16 på samma sätt som 205an så skulle jag säga att du tappat all effekt som du ska ha extra med "trimmet". Ifall du nu inte flyttat bak batteriet och dragit luftfiltret till fronten. Men detta är ju bara ifall det ser lika ut som på 205an. Att motorn får kall luft är viktigt för effekten.
//
Mattias
Mattias
- Mozzarella
Amar wrote:på mi16 får du någon liten försumbar ökning som egentligen inte känns mer än att det låter skönare, medasn på andra bilar så som 106 rallye tex så ökar du med öppet filter från 103 till 12hk utan problem.
Det är väl snarast en sänkning
Svårt att säga att öppna filter ger någon mer effekt. Behövs nog bänk-tester för att bevisa sånt igentligen. Har själv provat på en annan bil förut, men jag böt tillbaks till originalburken som jag tyckte gav "mer". Ljudet däremot är värt de extra pengarna.
Sen kan man ju undra hur hälsosamt det är för motorn. En kompis (tänk att det alltid är någons kompis
Citroen Jumpy -98