skrikande servo...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
peugeot örnie

skrikande servo...

Post by peugeot örnie »

på min 405 så skriker servon... om man har rattutslag åt höger... om jag låter den stå och tjuta ett tag på fullt rattutslag höger så slutar det efter ett tag.. men om man stänger av bilen och startar den senare så ärdet likadant?? hur får man bort ljudet är det luft lr är det remmen ??
Drivar en 405 Mi16 -89 röd, har många planer för den bilen...
Joi

Post by Joi »

Man ska inte ha fullt rattutslag då pajjar nåt med servon har jag hört. Bränner oljan eller något. Vet inte riktigt, nån mer kunnig kan ju förklara.
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Rills

Post by Rills »

Det är väll så att om man har fullt rattutslag med servo så får turbon jobba för mycket och oljan blir för varm...äh, ajg kasnke bara yrar..*hehe*
"Man gasar tills det rasar"

Bruksbil: 406 1.8 16v
glidar bil: Matra Bagheera
Busåk: Honda Cbx750F
Namn: Ricard Engman
danielr112

Post by danielr112 »

Rills wrote:Det är väll så att om man har fullt rattutslag med servo så får turbon jobba för mycket och oljan blir för varm...äh, ajg kasnke bara yrar..*hehe*

man kan väl ha servo fastän att man inte har turbo?

det är överströmningsventilen som går igång vid fullt rattutslag. för pumpen kan inte flytta kolven mer om man säger så. då går oljan via överströmmaren och den kan tjuta.

men det kan också vara remmen som tjuter istället då den inte är tillräkligt spänd eller att överströmmaren e paj.

det kan också vara pumpen som e paj och inte orkar hålla trycket men det är ovanligt att den tjuter.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Cypress-h

Post by Cypress-h »

öhhh kan det inte vara att det är dåligt med servo-olja?
Peugeot 206 gti
danielr112

Post by danielr112 »

Cypress-h wrote:öhhh kan det inte vara att det är dåligt med servo-olja?

självklart kan det också vara det.
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Antagligen dags för ett rembyte, men det är ganska svårt att få den nya remmen skrikfri också.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
peugeot örnie

Post by peugeot örnie »

oki... men jag menade att den skriker när man börjar svänga åt höger ja behöver inte ha fullt rattutslag... men om jag vrider den åt höger ett tag så slutar det.. men sen kommer det igen... remmen är ny och olja oxå+ rätt nivå.. men det är skitsvårt att spänna den...
Drivar en 405 Mi16 -89 röd, har många planer för den bilen...
webdiddy

Post by webdiddy »

peugeot örnie wrote:oki... men jag menade att den skriker när man börjar svänga åt höger ja behöver inte ha fullt rattutslag... men om jag vrider den åt höger ett tag så slutar det.. men sen kommer det igen... remmen är ny och olja oxå+ rätt nivå.. men det är skitsvårt att spänna den...

Jag har samma problem fast åt båda hållen. Dessutom går ratten super hackigt och trögt när man krypkör, detta gör så det blir ganska jobbigt när man ska parkera på trånga utrymmen.

Vad kan vara fel? Jag är i STORT behov av hjälp med detta.
Ägare av en <b>Peugeot 405 Mi16 - 92</b>
danielr112

Post by danielr112 »

webdiddy wrote:
peugeot örnie wrote:oki... men jag menade att den skriker när man börjar svänga åt höger ja behöver inte ha fullt rattutslag... men om jag vrider den åt höger ett tag så slutar det.. men sen kommer det igen... remmen är ny och olja oxå+ rätt nivå.. men det är skitsvårt att spänna den...

Jag har samma problem fast åt båda hållen. Dessutom går ratten super hackigt och trögt när man krypkör, detta gör så det blir ganska jobbigt när man ska parkera på trånga utrymmen.

i ditt fall låter det som om oljan e slut. provat att byta till nu olja?
webdiddy

Post by webdiddy »

Det finns ganska mycket olja kvar, kan det vara att den är dålig? Funkar det då att bara byta ut den?
Ägare av en <b>Peugeot 405 Mi16 - 92</b>
Joi

Post by Joi »

webdiddy wrote:

Tycker det låter som remmen, testa den först. kostar typ 40:- på mekonomen. Så hade jag på min men sen böt jag den och det blev skitbra :)
Kör:
Audi A4 Avant S-Line -07

405 mi16 och 205 Gti is no more
Min gamla 405a
309 Gti16 = Såld
Post Reply