Missljud i 205 GTi

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
kingkill33

Missljud i 205 GTi

Post by kingkill33 »

Hallå! Har en 205 GTi -88a, När man kört den i ca 3 min så börjar det väsnas som f*n någonstans från framvagnen (vänster) ,Låter endast i farter mer än 30 km/t och när billen rullar, alltså inte när man belastar drivknutar o dyligt. Låter inte heller när man svänger vänster.. Låter som ett vibrerande oljud. ganska högt inne i cupén. Hjullager o drivknut glappar inte så dem "tror" jag inte det är...

nån som haft liknade bekymmer?? Eller förslag på vad det kan va...?

MVH Anders
Callek

Post by Callek »

Låter precis som ett hjullager, dom låter lite speciellt på 205 och 309 enligt den lokala Pugg-meken.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
kingkill33

Post by kingkill33 »

Callek wrote:Låter precis som ett hjullager, dom låter lite speciellt på 205 och 309 enligt den lokala Pugg-meken.

Kanske är det då, men det finns inte minst glapp i det, o det känns inge heller det bara låter..
Aspö

Post by Aspö »

Jag har liknande fel, men jag har fått höra att det kan vara olika saker, t.ex. hjullagret (som jag tippar på), drivknut och växellådan...

Det börjar (iaf för mig) efter att man har kört ett tag...

Hur började ditt från början?
Mitt började när jag åkte från stockholm till eskilstuna, så jag stror att hjullagret gick varmt på motorvägen, men jag bad besiktningsmannen att kola hjullagret sist jag besiktade bilen men han sa att det inte var något fel på hjullagret... Men eftersom att tjutet börjar efter att man har kört ett tag så hörde han inget missljud därför trodde han att det var växellådan...

Förra vintern när jag var ute och sladdade lite på isen när det var lite halvbuligt på isen slutade det helt plötsligt tjuta och höll upp typ en månad och växellådan borde inte påverkas så mycket av det vilket hjullagret skulle kunna göra, därför tror jag att det är hjullagret...
kingkill33

Post by kingkill33 »

Aspö wrote:Jag har liknande fel, men jag har fått höra att det kan vara olika saker, t.ex. hjullagret (som jag tippar på), drivknut och växellådan...

Det börjar (iaf för mig) efter att man har kört ett tag...

Hur började ditt från början?
Mitt började när jag åkte från stockholm till eskilstuna, så jag stror att hjullagret gick varmt på motorvägen, men jag bad besiktningsmannen att kola hjullagret sist jag besiktade bilen men han sa att det inte var något fel på hjullagret... Men eftersom att tjutet börjar efter att man har kört ett tag så hörde han inget missljud därför trodde han att det var växellådan...

Förra vintern när jag var ute och sladdade lite på isen när det var lite halvbuligt på isen slutade det helt plötsligt tjuta och höll upp typ en månad och växellådan borde inte påverkas så mycket av det vilket hjullagret skulle kunna göra, därför tror jag att det är hjullagret...

Det hela började när jag var på väg hem från karlstad , hade då kört ca 10mil motorväg.. sen dess har det kommit när bilen blir varm 3-10 min beroende på körning... tror vi har samma problem, ja har bytt olja i låda o kollat den, tror inte det är den iaf.. skulle oxå tippa på hjullagret.

Vilken sida spökar för dej?

MVH
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

om du tror att det e ett hjullager så testa detta:

höjj upp bilen framtill och rulla däcket för hand. låter det som en stenkross när du rullar så är det garanterat lagret. har du inget missljud alls så kolla på damaskerna för driv knutarna....
e det inte hjullager så är det en knut, garanterat
Aspö

Post by Aspö »

Det låter som att det kommer från vänster sida...

Man vill ju vara säker på vad det är, det är inte så kul att köpa nya drivknutar och så är det inte det som är problemet, för jag är inte rik precis... :wink:
fuzz

Post by fuzz »

som sagt hissa upp bilen fram. båda sidor och palla upp. starta sedan motorn och spinn upp däcken. slå av motorn och be någon lyssna. Då borde hjulgaret framträda. Har varit med om hjulager som inte låtit när man rullar för hand. Men som låtit när man kört eller spunnit up hjulen.
kingkill33

Post by kingkill33 »

Tja grabbar! ( o tjejer) Nu har ja åtegärdat skiten,, det var höger drivknut som var helt torr, vette f*n varför, han ja köpte bilen av "sa" att det va nya knutar på, men nu spinner det som en katt igen... =)
Aspö

Post by Aspö »

Klämde du bara i nytt fett?

Vilket fett ska man ha i drivknutarna på 205:an?
kingkill33

Post by kingkill33 »

Aspö wrote:Klämde du bara i nytt fett?

Ja damasken hade läckt.. ja klämde i drivknutsfett... Fins på mackar o biltema m.m..

MVH
Aspö

Post by Aspö »

kingkill33 wrote:
Aspö wrote:Klämde du bara i nytt fett?

Ja damasken hade läckt.. ja klämde i drivknutsfett... Fins på mackar o biltema m.m..

MVH

Jo jag vet, men vad heter fettet? det finns ju olika...
Post Reply