bromsok paj?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
J.L

bromsok paj?

Post by J.L »

problemet gäller en 205 gti, för några veckor sen bytte jag bromsvätska och gjorde rent och smörjde upp oket (vänster fram) eftersom det låg på lite grann.

efter bytet av vätska blev det bara sämre, antingen bromsar det ingenting alls eller så ligger det på så bilen knappt orkar flytta sig...

(drar en del bränsle ), så för nån vecka sen så har det börjat lukta bränd olja både i och utanför bilen, har inte hittat nått läckage men det verkar som olje-röret som går efter torped-väggen har gett sig nånstans och läcker på avgasröret.

all olja i den ena behållaren har läckt ut på bara nån vecka och nu har jag alltså bara broms-verkan i bak, inte bra med tanke på att det är besiktning senast i november :(

tänkte bara kolla så jag köper rätt grejer eftersom jag är inte så rik =)

broms-ok: vänster fram
broms-vätska: 1 liter
bromsrör: det som går mellan olje-behållaren och höger-fram-broms.
broms-belägg fram: höger och vänster.

och om det är nått mer som behövs, jag jobbar på micro i trollhättan så jag får det lite billigare iaf, men ett broms-ok bytes ligger på 1399 :P

( har redan provat att smörja oket 3-4 ggr så det går inte mer, tar bara några dagar så är det likadant igen.)
GTI = Gigantisk Turbo I
Apollo

Post by Apollo »

Om det bara är bromsröret som är dåligt så behöver du inte byta ok förutsatt att det du har nu är bra. Kolla var det läcker och köp grejer sen :)

Kanske packningen i oket som är dålig? Fast då skulle det läcka vid oket. Men kolla först varifrån oljan kommer.
Peugeot 308
J.L

Post by J.L »

Apollo wrote:Om det bara är bromsröret som är dåligt så behöver du inte byta ok förutsatt att det du har nu är bra. Kolla var det läcker och köp grejer sen :)

Kanske packningen i oket som är dålig? Fast då skulle det läcka vid oket. Men kolla först varifrån oljan kommer.

oket är paj, men jag vet inte varifrån oljan kommer, bara att det luktar väldigt bränt så jag kollar utefter avgasröret.
GTI = Gigantisk Turbo I
Post Reply