Solfilm/toning

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
webdiddy

Solfilm/toning

Post by webdiddy »

Jag vet att det redan finns massa trådar ang att tona rutor men jag tänkte ändå skapa en egen specifikt för mig :D

Bilen jag ska tona är en <b>Peugeot 405 Mi16 - 92</b>.

Jag har hört att bakrutan ska vara ganska jobbig på denna pga att den är konkav/konvex. Det finns ju också värmeslingor på insidan av rutan, ska man i detta fall lägga filmen på utsidan istället?

När det kommer till att tona bakdörrarna ska jag då ta av sidan på dörren så att jag lättare får ner filmen under listen?
Ägare av en <b>Peugeot 405 Mi16 - 92</b>
WiNi

Post by WiNi »

Tona inte framsidorutorna bara. Blev stoppad i 2 olika rutinkontroller igår varav den ena ledde till en kontrollbesiktning tack vare framsidorutorna :(
Har 10% toning idag på dom men sa 5% till fader blå. Men de gjorde inte saken bättre. "Du får inte ha någon toning alls, accepteras icke" fick jag bara höra.

Kan ju passa på att nämna att jag haft körkort i 2 dagar och blivit stoppad 4 ggr redan :P Poliserna här nere är lagom på g nu.
Dock inga böter än :), och förhoppningsvis ska de förbli så 8).
Stolt ägare till en röd Peugeot 206 RC.
http://www.garaget.org/?car=12059
mp+

Re: Solfilm/toning

Post by mp+ »

webdiddy wrote:Jag vet att det redan finns massa trådar ang att tona rutor men jag tänkte ändå skapa en egen specifikt för mig :D

Bilen jag ska tona är en <b>Peugeot 405 Mi16 - 92</b>.

Jag har hört att bakrutan ska vara ganska jobbig på denna pga att den är konkav/konvex. Det finns ju också värmeslingor på insidan av rutan, ska man i detta fall lägga filmen på utsidan istället?

När det kommer till att tona bakdörrarna ska jag då ta av sidan på dörren så att jag lättare får ner filmen under listen?

Japp, plocka bort hela dörrsidan.

Du ska inte lägga filmen på utsidan av bakrutan men du passar in filmens form på utsidan och "böjer" den rätt tror jag, innan du sätter fast den inuti.

Bara så du vet så är det en jäkla skillnad på olika filmer, om du kan fixa någon som är lite hajj på att filma så köp en dyr film, det lönar sig i längden då den inte bleks/repas m.m.
webdiddy

Post by webdiddy »

mp+ wrote:Japp, plocka bort hela dörrsidan.

Du ska inte lägga filmen på utsidan av bakrutan men du passar in filmens form på utsidan och "böjer" den rätt tror jag, innan du sätter fast den inuti.

Det gör alltså inget om man lägger filmen över värmeslingorna?
Ägare av en <b>Peugeot 405 Mi16 - 92</b>
mp+

Post by mp+ »

webdiddy wrote:
mp+ wrote:Japp, plocka bort hela dörrsidan.

Det gör alltså inget om man lägger filmen över värmeslingorna?

Nej.
Post Reply