och montera en turbo på en 206 gti 02 ?? vore ju lite coolt
Turbo på 206 GTI ? ?
Turbo på 206 GTI ? ?
vore det möjligt detta ?
Visst är det möjligt, men rent allmänt är 206:ans motor för klen att överladdas.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
PelleW wrote:Visst är det möjligt, men rent allmänt är 206:ans motor för klen att överladdas.
Hrrmhosthost. Skitsnack
Gti'ns motor är för klen enligt utsago, men det finns företag i england som påstår sig ha överladdat EW10an med turbo. För annan överladdning har Ecosse i England t ex byggt tre st med kompressorladdning, kostar en bit över 100 000kr för dom att göra det dock... Med kompressor hamnar du runt 230 hk. Har själv inte sett någon som bevisat har överladdat en EW10 med turbo, har dock inte haft dunderkoll på Performance GTi, en rolig engelsk tidning om franska småbilar.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Göran wrote:Car Peugeot 206 xs 1.6 16v
Engine 1.6 L 16v (TU5JP4)
Turbo Garrett GT25R
Specifics Turbo conversion based on our 1.6 16v turbo kit.
Power 196 HP @ 6262 rpm, 273 nm @ 4075 rpm
Performance to be measured
Går det på den ska det väl gå på GTin/Göran
1.6-liters TU-motorn anses generellt vara en stabilare kontruktion än EW10 som sitter i GTi. Men självklart går det att fixa allt; det handlar bara om pengar i slutänden.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
André V wrote:Göran wrote:Car Peugeot 206 xs 1.6 16v
Turbo Garrett GT25R
1.6-liters TU-motorn anses generellt vara en stabilare kontruktion än EW10 som sitter i GTi. Men självklart går det att fixa allt; det handlar bara om pengar i slutänden.
Jag tänkte på om/att det fick plats med mitt inlägg/Göran
Göran wrote:André V wrote:Göran wrote:Car Peugeot 206 xs 1.6 16v
Turbo Garrett GT25R
Jag tänkte på om/att det fick plats med mitt inlägg/Göran
Motorerna är vända åt var sitt håll. EW10 har grenröret mot torpeden (trångt) och TU5 mot kylaren (mindre trångt).
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
- eriksson_6
eriksson_6 wrote:Finns en som brukar serva sin svarta 206 GTi på Sätra... Den har tydligen Turbo enligt min vän som jobbar där. Han har oxå Lustgas i.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
- eriksson_6
Fnatte wrote:eriksson_6 wrote:Finns en som brukar serva sin svarta 206 GTi på Sätra... Den har tydligen Turbo enligt min vän som jobbar där. Han har oxå Lustgas i.
Skaffa mer info!
Ska se om jag kan fixa det...ska upp dit snart och se om man kan göra en affär på en 407 SW
Äger ingen Pugg längre...
eriksson_6 wrote:Fnatte wrote:eriksson_6 wrote:Finns en som brukar serva sin svarta 206 GTi på Sätra... Den har tydligen Turbo enligt min vän som jobbar där. Han har oxå Lustgas i.
Skaffa mer info!
Ska se om jag kan fixa det...ska upp dit snart och se om man kan göra en affär på en 407 SWVart lite kär i den svarta som cirkulerade lite här förut
Info och bilder!
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
If it's not a rotor, it's not a motor.
PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
- Eric Josefsson
*flyttar lite*
Vad går en EW10J4 lös på nu för tiden?
I bilen skulle jag inte våga exprimentera med den, i ett motorstativ i ett garage är det lättare att få en bra överblick av motorn, mäta delar osv, kanske förstärka blocket? Kan det kanske räcka med en gördel för att den ska bli tillräckligt stabil för lite ladd?
Att det kostar 100.000 på firma behöver inte betyda att det kostar det DIY, men visst det gäller att ha kunskapen.. efter en 5-6 motorer kan det bli dyrt annars.
I bilen skulle jag inte våga exprimentera med den, i ett motorstativ i ett garage är det lättare att få en bra överblick av motorn, mäta delar osv, kanske förstärka blocket? Kan det kanske räcka med en gördel för att den ska bli tillräckligt stabil för lite ladd?
Att det kostar 100.000 på firma behöver inte betyda att det kostar det DIY, men visst det gäller att ha kunskapen.. efter en 5-6 motorer kan det bli dyrt annars.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Eric Josefsson wrote:*flyttar lite*
Skulle gissa på runt 15k på skroten..?
Jag är väl kanske tveksam till att blocket i sig är för klent. Men man bör se över kolvar och stakar!
Dessutom har motorn som original ett komp på 10.8:1, det låter lite högt att ladda på utan nån modifiering...
Så rimligtvis skaffar man lågkompskolvar av känt märke och H-stakar som annonserats här på forumet, totalkostnad under 10k. Med lämpligt styrsystem (MS/VEMS) så borde det säkert gå att ladda runt baren på det!
Eftersom det verkar som att EW-motorerna i en 206:a har en tendens att gå rätt varma så bör man ju ha lite extra koll på detta.
Att en vanlig GTI går att få upp i 140 graders oljetemp med normal banåka och RC:n blev försenad pga värmeproblem bör ju ge en hint!?
Med andra ord, sänk kompet och se till att den inte blir för varm så är det nog inga problem.
Att som många gör på 205:an, ladda 0.5 bar med ett tilläggssprut styrt av en tryckvakt... det tror iaf inte jag håller!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Eftersom du har koll på detta kan du göra det på min bil.Nik wrote:Eric Josefsson wrote:*flyttar lite*
Skulle gissa på runt 15k på skroten..?
Jag är väl kanske tveksam till att blocket i sig är för klent. Men man bör se över kolvar och stakar!
Dessutom har motorn som original ett komp på 10.8:1, det låter lite högt att ladda på utan nån modifiering...
Så rimligtvis skaffar man lågkompskolvar av känt märke och H-stakar som annonserats här på forumet, totalkostnad under 10k. Med lämpligt styrsystem (MS/VEMS) så borde det säkert gå att ladda runt baren på det!
Eftersom det verkar som att EW-motorerna i en 206:a har en tendens att gå rätt varma så bör man ju ha lite extra koll på detta.
Att en vanlig GTI går att få upp i 140 graders oljetemp med normal banåka och RC:n blev försenad pga värmeproblem bör ju ge en hint!?
Med andra ord, sänk kompet och se till att den inte blir för varm så är det nog inga problem.
Att som många gör på 205:an, ladda 0.5 bar med ett tilläggssprut styrt av en tryckvakt... det tror iaf inte jag håller!
PelleW wrote:Eftersom du har koll på detta kan du göra det på min bil.Varsågod, sätt i gång!
Räkna med uppemot 35 papp i total kostnad:
Hårdvara 20k (kolvar, stakar, turbo, ic, VEMS, bredbandslambda osv)
Outsourcat hantverk 5-7k (tillverka grenrör, modda avgas och ev. viss bearbetning av kolvar)
Min kostnad 8k (80h á 100kr/h)
Knappast gratis..... och då kan det även tillkomma koppling, spridare och säkert nåt annat också
Men det håller nog för dryga 200hk och säkerligen en 300nm eller så
Men pengarna är en sak, allt klabb vid besiktning och eventuella försäkringsåtaganden är dock det som avskräcker
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Hur vore det att ha en gasdriven turbo istället?
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Samuel_P wrote:det går att sätta dit en turbo utan att komp sänka en 206GTI,, har själv inte gjort det men jag såg en 206GTI Turbo i sthlm,, han laddade 0,5bar och gick bra..
Åter igen, mer info, tack
Färg, ägare, säker på att det var en GTi? Vart cirkulerade den? När såg du den?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW