Har bytt växellåda idag till en mi16 låda på min 205gti med mi16motor.
Problemet är att det inte gå få 1:an och 2:an går att tvinga i med skrap?
Har testa justera växellänkagen men det blev inte bra.
Finns det några mått hur långa pinnarna ska vara?
Aspö wrote:En liten snabb fråga bara, vad blir skillnaden mad en mi16-låda mot 205 ans, är det lägre eller högre utväxling?
finns några olika varianter. men det vanliga e att slutväxeln e skillnad på mellan mi16 och gtin
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Finns det ingen möjlighet att nått motorfäste eller växellådsfäste är dåligt så lådan har flyttat sej lite åt något håll? Har hänt mej en gång. Hade problem med ettan å tvåan då.
malmsten wrote:Finns det ingen möjlighet att nått motorfäste eller växellådsfäste är dåligt så lådan har flyttat sej lite åt något håll? Har hänt mej en gång. Hade problem med ettan å tvåan då.
Nä motorn sitter fast och still med svetsade fäste och lite smått förstärkta.
Spelar det någon roll om kopplingen inte är rätt justerad om bilen inte är startad och plockat bort växelstagen och använder handkraft?
malmsten wrote:Finns det ingen möjlighet att nått motorfäste eller växellådsfäste är dåligt så lådan har flyttat sej lite åt något håll? Har hänt mej en gång. Hade problem med ettan å tvåan då.
Nä motorn sitter fast och still med svetsade fäste och lite smått förstärkta.
Spelar det någon roll om kopplingen inte är rätt justerad om bilen inte är startad och plockat bort växelstagen och använder handkraft?
Nope.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Har byggt egna stag som går att justera mer än orginal och det funkar inte 2:a´n går i med skrap ett inte alls.
Hmmm, kan ju vara nåt fel med shiftgafflarna oxå.
Även om synkringarna är dåliga så borde det gå att få i växlen ändå.
I.s.f. är det bara att plocka ur lådan igen.
Nåt som skurit i lådan, växelgaffel eller medbringare kanske?
Om det är så att det inte spelar nån roll om motorn är igång eller inte borde det inte vara slitna synkringar hursomhelst.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496
Jag har svårt o förstå hur det kan bli så, men det ska bli riktigt intressant o öppna lådan. Och kan det hända på ford kan det kanske hända på peugeot med.
det som är intressant är väl hur du fått tag på lådan oxo. köpt på skrot eller av privatperson med motiveringen att den ska va ok? skitkul med allt arbete i alla fall
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
robert306gti wrote:det som är intressant är väl hur du fått tag på lådan oxo. köpt på skrot eller av privatperson med motiveringen att den ska va ok? skitkul med allt arbete i alla fall
Köpt av privatperson den skulle vara fin och renoverad av någon tidigare ägare.