Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
André V wrote:Jag har en 205 GTi nu (motorns exakta skick okänt, men den verkar hyfsat frisk iaf) och jag hade tidigare en 206 GTi. Det är ganska stor skillnad på rakt-fram-prestandan; 206:an går mkt bättre, särskilt i högre fart. Skulle nog vilja påstå att den kändes bra mkt piggare än 205:an från tvåan och uppåt.
206 går mycket bättre på bana också, eller vad säger du André ...host...Parkbanan....host
Vore väl f*n om en bil konstruerad 15 år senare och med färre antal år och mil på nacken inte skulle vara snabbare.
206:an har riktigt fint chassi. Nån som har vill byta en RC mot en välvårdad gubba-306:a och en liten peng emellan?
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde: 306 Roland Garros 1.8 -99 406 V6 3.0 Sport -01 206 GTi -00
André V wrote:Jag har en 205 GTi nu (motorns exakta skick okänt, men den verkar hyfsat frisk iaf) och jag hade tidigare en 206 GTi. Det är ganska stor skillnad på rakt-fram-prestandan; 206:an går mkt bättre, särskilt i högre fart. Skulle nog vilja påstå att den kändes bra mkt piggare än 205:an från tvåan och uppåt.
206 går mycket bättre på bana också, eller vad säger du André ...host...Parkbanan....host
Vore väl f*n om en bil konstruerad 15 år senare och med färre antal år och mil på nacken inte skulle vara snabbare.
206:an har riktigt fint chassi. Nån som har vill byta en RC mot en välvårdad gubba-306:a och en liten peng emellan?
Min BX är 15 år äldre än den 206GTi jag spöade på streetrace Ok, jag har mer HK, men 206 är ju som sagt en nyare bil med.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Min BX är 15 år äldre än den 206GTi jag spöade på streetrace Ok, jag har mer HK, men 206 är ju som sagt en nyare bil med.
Jag menade chassit, inte motorn.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11 Körde: 306 Roland Garros 1.8 -99 406 V6 3.0 Sport -01 206 GTi -00
Jag menade chassit, inte motorn.
Aha!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Testade min RC igår på väg hem från arlanda på e4:an 235 enligt mätaren.... polisen va ju som tur va inte så man fick ju aldrig veta exakt hur fort de gick men känndes gjorde de i alla fall
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Grunden på en rc motor kommer från en GTI.
men toppen har andra saker..
annat tändsystem på rc, andra kammar, extraktor gren på Rc, annat insug.
men växllåda kommer från GTI,inga modiferingar på den, men lättat sväng hjul och hårdare koppling..
Samuel_P wrote:Grunden på en rc motor kommer från en GTI. men toppen har andra saker.. annat tändsystem på rc, andra kammar, extraktor gren på Rc, annat insug. men växllåda kommer från GTI,inga modiferingar på den, men lättat sväng hjul och hårdare koppling..
Växellådan är som sagt den samma, men med högre etta och lägre slutväxel.
By Jeremy Clarkson feat. Porsche 911, Ferrari 355, Honda NSX, Lotus Elise, BMW M3, Ferrari 550, Peugeot 106, VW Golf VR6, Mitsubishi 3000GT and Nissan Skyline GT-R
(Top Gear) ja han gilla verkligen 106an och dom andra också:)
My car is my soul,my car is me.!
-----.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-----
Vinterbil : Audi a6 2,6 Quattro -95
Sommarbil: Vit Honda Accord Type-R -99
övrig:Peugeot 505Turbo - 1985
övrig:Peugeot 505 Turbo - 1987
Mozzarella wrote:Jag förstår inte varför folk skall hänga upp sig så mkt på alla 0-100 tider som inte samstämmer med deras egen uppfattning. Det finns så måååååååånga olika parametrar som påverkar tiden från 0-100 och tidningarnas tider brukar vara ett genomsnitt av flera körningar.
Klart att dom skriver den bästa tiden dom får... Hallå eller
Vad jag vet så brukar tidningar skriva den bästa tiden. Annars blir det ju lite tokigt...
Blir det? En tidning ska väl göra sitt reportage för konsumentens skull oftast och inte för producenten eller hur?
Då ska de väl ta fram fakta som stämmer och inte fakta som säljer bara för tillverkaren, de vill väl att konsumenten ska få korrekta fakta eller?
Helt meningslöst att läsa reportage och köpguider om man bara får en massa glädje siffror..
Men om det är en faktisk tid, uppmätt med hyfsat noggrann testutrustning kan det ju knappast anses vara en glädjesiffra? De har ju (iaf efter lite övning) lyckats sätta just den tiden, oftast under ganska realistiska (för gatan) förhållanden också.
no_brakes wrote:Blir det? En tidning ska väl göra sitt reportage för konsumentens skull oftast och inte för producenten eller hur? Då ska de väl ta fram fakta som stämmer och inte fakta som säljer bara för tillverkaren, de vill väl att konsumenten ska få korrekta fakta eller? Helt meningslöst att läsa reportage och köpguider om man bara får en massa glädje siffror..
Nu tycker jag att du är ute och cyklar. Tänk dig att testföraren kör 5 repor...
En bra start med tiden 7,5 s till 100 km/h.
Tre halvtaskiga starten med tider på 8,5 s till 100 km/h.
Och en värdelös strart med tiden 9,5 s till 100 km/h.
Ska du räkna ut medlet så tar man bort det bästa och sämsta. Och kvar blir medeltiden på 8,5 sekunder. Men i själva verket har bilen kapacitet på låga 7 s repor.
no_brakes wrote:Blir det? En tidning ska väl göra sitt reportage för konsumentens skull oftast och inte för producenten eller hur? Då ska de väl ta fram fakta som stämmer och inte fakta som säljer bara för tillverkaren, de vill väl att konsumenten ska få korrekta fakta eller? Helt meningslöst att läsa reportage och köpguider om man bara får en massa glädje siffror..
Nu tycker jag att du är ute och cyklar. Tänk dig att testföraren kör 5 repor...
En bra start med tiden 7,5 s till 100 km/h.
Tre halvtaskiga starten med tider på 8,5 s till 100 km/h.
Och en värdelös strart med tiden 9,5 s till 100 km/h.
Ska du räkna ut medlet så tar man bort det bästa och sämsta. Och kvar blir medeltiden på 8,5 sekunder. Men i själva verket har bilen kapacitet på låga 7 s repor.
Är det rättvisande mot oss konsumenter anser du?
Nej det är det inte heller, men om man i ett sånt fall bara får en repa under 8 och som dessutom är en hel sekund bättre än de andra då ska det ju göras fler tester som visar att den tiden stämmer. Mätutrustingen kan ju likväl fått en knäpp på den repan isåfall om man inte lyckas köra ens i närheten nån mer gång.
Är det däremot flera tider på kanske 7.6 7.7 då stämmer nog även 7.5 tiden..
Jag tror inte att deras testutrustning får några frispel, det e ju inga g-mätare direkt.
Det jag ville spegla i mitt inlägg var att förarens skicklighet är avgörade. Mina exempel var naturligtvis ganska överdrivna. Men det speglar i alla fall det jag ville få fram... Att får man till flera dåliga starter i testerna så tycker jag inte att dem skall få gå ut över bilens verkliga prestanda.
Därför bör den bästa tiden publiceras (om man kan garantera testutrustningens tillförlitlighet).
..vad jag mindes så tillbringade 206:an mycket tid vid sidan av den banan..