185/65 14" - Lagligt på Pug 206 GTI 2,0?
185/65 14" - Lagligt på Pug 206 GTI 2,0?
Har ringt och sökt runt efter ett par vinterdäck idag och har fått höra ifrån en att det inte var lagligt med 185/65 14".
Vet du något om det?
Om man kollar vad som står i papprena hos vägverket så står det: Däckdimension bak: 185/55R15, antar att det menas som original.
Men får man använda något annat?
Eller ska det stå notering om att man får det?
Sedan så pratade jag med en annan kille som vad jag vet har peugeot som huvudmärke, och det var han som erbjöd mig 185/65 14" och sa att det blir billigare, därför ska du ha dom.
Hade då inte pratat med killen som sa att man inte fick det.
Vem ska jag lita på? Vet du? Kan jag ringa någon myndighet och rådfråga?
Finns det någon lista på vad som får användas lagligt?
Vet du något om det?
Om man kollar vad som står i papprena hos vägverket så står det: Däckdimension bak: 185/55R15, antar att det menas som original.
Men får man använda något annat?
Eller ska det stå notering om att man får det?
Sedan så pratade jag med en annan kille som vad jag vet har peugeot som huvudmärke, och det var han som erbjöd mig 185/65 14" och sa att det blir billigare, därför ska du ha dom.
Hade då inte pratat med killen som sa att man inte fick det.
Vem ska jag lita på? Vet du? Kan jag ringa någon myndighet och rådfråga?
Finns det någon lista på vad som får användas lagligt?
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Claes B wrote:Eftersom bilen är helbilsgodkänd får egentligen endast de dimensioner som står i regbeviset användas på bilen.
Men åas. så tror jag inte att någon myndighet eller för den delen nån överhuvudtaget bryr sig om det.
Tror inte ... =)
Får ringa åter till Peugeot handlaren och ställa honom emot väggen!
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Ok, luddig formulering.
Jag vet att endast de dimensioner som står i regbeviset är godkända.
Jag vet även att polis och besiktning ser igenom fingrarna med det om det bara handlar om vinterdäck som är lite annorlunda i utformningen.
Så länge rullomkrets osv hamnar inom gränsen för vad som är tillåtet är det ingen fara.
Jag vet även att polis och besiktning ser igenom fingrarna med det om det bara handlar om vinterdäck som är lite annorlunda i utformningen.
Så länge rullomkrets osv hamnar inom gränsen för vad som är tillåtet är det ingen fara.
Claes B wrote:Ok, luddig formulering.
Men om dom vill så kan man få böta och måste hem o se sig om efter nya däck?
Varför jag är lite nojjig är för jag vet inte hur jag ska lägga upp det hela för flickan, det är hon som är den grinige och den som följer lagen. Växt upp med 2 föräldrar som är poliser.
Rullomkretsen blir väll om jag räknat rätt 2mm.
Men om jag i sommar sedan vill sätta på några trevliga 17" så
får jag alltså inte det?
EDIT: Ringde till vägverket och frågade, dom visste inte heller. Men dom talade om att man får ha +-5% skillnad på däckdimensionen. Och på dessa två blir det 2% ...
EDIT2: Ringde en Peugeot handlare i NKPG, han sa det att 14" inte går att få på pga bromsarna på en 206 GTI 2,0. Någon som har någon info om det?
Ringer vidare. (imorgon)
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
14" plåtisar gick iaf få över bromsarna på min 206 GTi -00.
Som jag fattat det omfattar inte helbilsgodkännandet vinterdäck, så du kan välja vilken dimension du vill i det fallet. Man vill ju gärna ha lite smalare däck på vintern också.
Som jag fattat det omfattar inte helbilsgodkännandet vinterdäck, så du kan välja vilken dimension du vill i det fallet. Man vill ju gärna ha lite smalare däck på vintern också.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
varken polisen eller besiktnignen bryr sig om detta... och eftersom inte ens de som skriver lagarna o reglerna vet hur mans kall tolka de, unerbara sverige, så är det bara att köra på de däck du fått tag på.
14" går på en gti bara man itne har helt fel et på fälgen.
min 106:a verkar vara helbilsgodkänd i regbeviset för 5.5" bred fälg och 175/65R14... och jag besiktade sist med 6.5" bera 16" fälgar med 195/45R16... så ingen bryr sig egentligen.
14" går på en gti bara man itne har helt fel et på fälgen.
min 106:a verkar vara helbilsgodkänd i regbeviset för 5.5" bred fälg och 175/65R14... och jag besiktade sist med 6.5" bera 16" fälgar med 195/45R16... så ingen bryr sig egentligen.
Detta är taget från motormännens riksförbunds hemsida:
"Alla nya bilar som numera säljs i Sverige och inom EU ska vara så kallade helgodkända. Med det menas att en biltillverkare endast behöver få bilen typgodkänd i något EU-land så gäller detta i samtliga medlemsstater. En helgodkänd bil får inte förändras till exempel vad avser däcksutrustning, utan den dimension som finns angiven på registreringsbeviset eller någon av de alternativa dimensioner som biltillverkaren uppgivit ska användas. Vägverket har emellertid kommit ut med tillämningsanvisningar om hur reglerna för vinterdäck ska tolkas. Följande gäller: Du får sätta på ett smalare vinterdäck av hastighetsklass lägst Q (160km/tim) under förutsättning att du väljer ett däck och fälg som tillsammans ger en rullningsomkrets som ligger inom max-/och minvärdet för de däcksdimensioner tillverkaren godkänt. Däcket måste också klara högsta tillåten axelbelastning"
"Alla nya bilar som numera säljs i Sverige och inom EU ska vara så kallade helgodkända. Med det menas att en biltillverkare endast behöver få bilen typgodkänd i något EU-land så gäller detta i samtliga medlemsstater. En helgodkänd bil får inte förändras till exempel vad avser däcksutrustning, utan den dimension som finns angiven på registreringsbeviset eller någon av de alternativa dimensioner som biltillverkaren uppgivit ska användas. Vägverket har emellertid kommit ut med tillämningsanvisningar om hur reglerna för vinterdäck ska tolkas. Följande gäller: Du får sätta på ett smalare vinterdäck av hastighetsklass lägst Q (160km/tim) under förutsättning att du väljer ett däck och fälg som tillsammans ger en rullningsomkrets som ligger inom max-/och minvärdet för de däcksdimensioner tillverkaren godkänt. Däcket måste också klara högsta tillåten axelbelastning"
306 gti 99 Såld
Nu Mustang Gt
Nu Mustang Gt
André V wrote:14" plåtisar gick iaf få över bromsarna på min 206 GTi -00.
Är det någon skillnad på Peugeot 206 GTI 2,0 -00 och Peugeot 206 GTI -00 när det gäller däck? Antar att det bara gäller motorn.
Inte alls hemma när det gäller bilar.
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Spiken wrote:André V wrote:14" plåtisar gick iaf få över bromsarna på min 206 GTi -00.
Är det någon skillnad på Peugeot 206 GTI 2,0 -00 och Peugeot 206 GTI -00 när det gäller däck? Antar att det bara gäller motorn.
Inte alls hemma när det gäller bilar.
Ingen skillnad.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
et (har jag för mig kommer från tyska "EinpressTiefe" - "Intrycksdjup". "Offset" på engelska.
et=0 innebär att ytan där fälgen ligger mot navet ligger "mitt i" fälgen (sett på bredden.
et=30 innebär att ytan ligger 30 mm längre ut mot utsidan av fälgen, och att hjulet kommer djupare in i hjulhuset. Hjulet måste tryckas in längre innan fälgen ligger an mot navet.
Ett större et kan kompenseras med spacers (som ju flyttar ut hjulet)
Ett negativt et innebär att anliggningsytan ligger närmare fälgens insida och hjulet kommer längre ut
et=0 innebär att ytan där fälgen ligger mot navet ligger "mitt i" fälgen (sett på bredden.
et=30 innebär att ytan ligger 30 mm längre ut mot utsidan av fälgen, och att hjulet kommer djupare in i hjulhuset. Hjulet måste tryckas in längre innan fälgen ligger an mot navet.
Ett större et kan kompenseras med spacers (som ju flyttar ut hjulet)
Ett negativt et innebär att anliggningsytan ligger närmare fälgens insida och hjulet kommer längre ut
/Michael
Nu har jag pratat med min svärmor och hon ringde en trafikpolis. Och han säger det att det inte är tillåtet. MEN som sagts tidigare i denna tråd. Det är inget som dom tittar på.
Så imorgon bär det av till bilhandlaren och investerar i ett par däck och fälgar, samt "påsättning" för 4400:-. Tyckte jag var hyffsat billigt för sprillans nya. Och "påsättningen".
Så imorgon bär det av till bilhandlaren och investerar i ett par däck och fälgar, samt "påsättning" för 4400:-. Tyckte jag var hyffsat billigt för sprillans nya. Och "påsättningen".
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Vi pratade lite mer med vår vän på trafiken, och han sa det att försäkringsbolaget kan neka pengar för skadorna om man inte har dom däck som står anvisade i papprena.
Men då kan man ju fråga sig om det är däckdimmensionen eller "storleken"!
För att går man efter VV och däckdimmensionen så är det ju helt OK, eftersom jag då skulle få en skillnad på endast 2% som ligger inom ramen av 5%.
Sedan sa han med att det var något med brommsarna som inte nådde ända in. Så dom gav inte samma bromskraft.
Någon som vet något om det?
Men vågar man chansa!?
Verkstads killen var hygglo mot mig, får 15" för nästan samma pris som 14". Han är en gammal trogen däckvän inom familjen, tror nog att morfar köpte däck av han!
MEN bara för det så tycker jag det är väldigt jobbigt och inte veta vad som är OK och inte.
Men då kan man ju fråga sig om det är däckdimmensionen eller "storleken"!
För att går man efter VV och däckdimmensionen så är det ju helt OK, eftersom jag då skulle få en skillnad på endast 2% som ligger inom ramen av 5%.
Sedan sa han med att det var något med brommsarna som inte nådde ända in. Så dom gav inte samma bromskraft.
Någon som vet något om det?
Men vågar man chansa!?
Verkstads killen var hygglo mot mig, får 15" för nästan samma pris som 14". Han är en gammal trogen däckvän inom familjen, tror nog att morfar köpte däck av han!
MEN bara för det så tycker jag det är väldigt jobbigt och inte veta vad som är OK och inte.
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
- David Axelsson
Jag vet inte hur noggrann man behöver vara.. på mitt regbevis så står det att min bil är godkänd för däck i dimensionen 195/55R15 och fäljstorlek 6*15.
Orginal levereras bilen med 205/40R17 på 7" fälj (tror jag det är).
Skulle polisen börja jaga småskillnader på däck och fälg skulle de ha riktigt mycket att göra. De får nöja sig med att kolla mönsterdjup på stickkontrollerna...
Skulle polisen börja jaga småskillnader på däck och fälg skulle de ha riktigt mycket att göra. De får nöja sig med att kolla mönsterdjup på stickkontrollerna...
206 RC, en röd en
http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=469
"Livet är som Amerikansk 1900-talshistoria, vid 29 kom depressionen." -Robert Flycht
http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=469
"Livet är som Amerikansk 1900-talshistoria, vid 29 kom depressionen." -Robert Flycht
David Axelsson wrote:Jag vet inte hur noggrann man behöver vara.. på mitt regbevis så står det att min bil är godkänd för däck i dimensionen 195/55R15 och fäljstorlek 6*15.
Fast vad jag nu förstod så var det bra att ha det som angivits pga försäkringen.
Väldigt rörigt iaf.
Peugeot 206 GTI 2,0 -00
Det som trafikpolisen pratar om gäller sommardäck, ej vinterdäck. Annars så skulle du inte få ha vanliga vinterdäck på bilen heller då dem flesta bara får köras i max 160, och på din bil ska du ha däck som klarar 220.
Som sagt så lita på texten som jag kopierade. Det är den som gäller. Så köp dina däck, de kommer funka kanon på din bil i vinter, så länge du får rätt et, och de går på över bromsarna
Som sagt så lita på texten som jag kopierade. Det är den som gäller. Så köp dina däck, de kommer funka kanon på din bil i vinter, så länge du får rätt et, och de går på över bromsarna
306 gti 99 Såld
Nu Mustang Gt
Nu Mustang Gt