har 2 alternativ men vilket e bäst?
har 2 alternativ men vilket e bäst?
när man turbo konverterar. e det bäst att köra med dubbla spridare? eller e det bättre om man köper nya större?
nån som e bra på sånt?
//Henrik
nån som e bra på sånt?
//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
- danielr112
du kan göra vilket som.. är som att välja mellan att dricka vatten ifrån 2 glas när du är törstig eller ta ett dubbelt så stort glas...
förövrigt finns det många trådar om just turbo
förövrigt finns det många trådar om just turbo
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Ska du inte ladda på extremt mycket så räcker original spridare en bit till, men du måste byta bränsletrycksregulator till en som är anpassad till turbo. Har för mig de kallas progressiv? Ett steg större spridare räcker en bit också, det är inte föränn du kommer upp i monstereffekter du behöver dubbla egentligen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Supra wrote:aha ok, det e så det ligger till..ja för jag kanske ska köpa turbo spridare från en volvo 760 turbo, dom gröna spridarna..för jag hörde att det gav lite kräm.
//Henrik
Det finns listor med sånt, har för mig nån här på forumet gjorde nån lathund och la upp. Skulle också behöva lite info om spridare faktiskt.
Supra wrote:aha ok, det e så det ligger till..ja för jag kanske ska köpa turbo spridare från en volvo 760 turbo, dom gröna spridarna..för jag hörde att det gav lite kräm.
//Henrik
Spridarna i sig ger nog inte så där jättemycket kräm. Prova med en progressiv BTR och originalspridare. Då kan du iaf ställa bränsletrycket. Om du samtidigt skaffar en bränsletrycksmätare som du kan se inifrån bilen så kan du ha koll om det är pumpen eller spridarna som inte räcker till när bilen får för lite soppa.
OBS, du vill inte ha trycksatt soppaledning i kupén.
Ett billigt alternativ är en spridare på insugsröret mellan eventuell intercooler och insug, som går via en tryckvakt. Dvs den öppnar över ett visst laddtryck.
Supra wrote:jo jag har funderat på de..men då måste jag göra om insugt ju..jag tänkte att jag kanske kunde skaffa värre/större spridare..ist för att sätta dit dubbla..
ska jag ha ställbart sopa tryck? som jag kan reglera från cupén??
//Henrik
Nackdelen med större spridare är ju att bilen har en förmåga att gå fruktansvärt fett när du inte har laddtryck.
Om du kör med nån extraspridare på ett insugsrör så behöver du inte bygga om själva insuget. Du kan tillsätta soppa innan spjällhuset. Dessutom får du bara mer soppa när du verkligen vill ha det = laddtryck.
Nej inte inifrån kupén. En BTR från t.ex misab.se är fullt justerbar. Men du justerar under huven.
- Eric Josefsson
Flyttar till prestanda...
Ska se om jag hittar länken till spridare senare.
Ska se om jag hittar länken till spridare senare.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Tror inte att endast en progressiv regulator är tillräckligt, kommer gå alldeles för snålt stackars motorn.
En tryckökning på 100% ger en ökning i flöde på ca 30%, så ska du ladda säg 0,4bar så lär du få ut säkert 30% mer effekt och det kommer aldrig att räcka med en progressiv regulator.
1,1:2 regulator kommer att höja 0,2bar tryck per 0,1bar ladd, så säg 0,4bar ladd så kommer du få vid 3bar grund ca 3,8bar vid fullt ladd och det kommer knappast att räcka. Blir kolvbyte varje vecka då
Jag tycker du ska köra med ett tillskottssprut med extraspridare innan spjället, styrda av ett eftermarknads system eller saab tryckvakter.
Har kört med sådant system förut och det funkade riktigt bra upp till 0,5bar iaf.
Ett annat alternativ är väl annat sprut och större spridare, Megasquirt är det mest prisvärda men det är en hel del pill.
Funkar inte riktigt så, du kan ju inte bara slänga på monsterspridare bara sådär, då måste man mappa om sprutet annars kommer bilen gå som skit.
Kommer säkert gå rätt bra vid ladd men man kör ju normalt också, och vid låglast så kommer den inte funka bra alls.
En tryckökning på 100% ger en ökning i flöde på ca 30%, så ska du ladda säg 0,4bar så lär du få ut säkert 30% mer effekt och det kommer aldrig att räcka med en progressiv regulator.
1,1:2 regulator kommer att höja 0,2bar tryck per 0,1bar ladd, så säg 0,4bar ladd så kommer du få vid 3bar grund ca 3,8bar vid fullt ladd och det kommer knappast att räcka. Blir kolvbyte varje vecka då
Jag tycker du ska köra med ett tillskottssprut med extraspridare innan spjället, styrda av ett eftermarknads system eller saab tryckvakter.
Har kört med sådant system förut och det funkade riktigt bra upp till 0,5bar iaf.
Ett annat alternativ är väl annat sprut och större spridare, Megasquirt är det mest prisvärda men det är en hel del pill.
aha ok, det e så det ligger till..ja för jag kanske ska köpa turbo spridare från en volvo 760 turbo, dom gröna spridarna..för jag hörde att det gav lite kräm.
//Henrik
Funkar inte riktigt så, du kan ju inte bara slänga på monsterspridare bara sådär, då måste man mappa om sprutet annars kommer bilen gå som skit.
Kommer säkert gå rätt bra vid ladd men man kör ju normalt också, och vid låglast så kommer den inte funka bra alls.
Last edited by Armin on Mon Oct 31, 2005 11:24, edited 2 times in total.
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
Olle_205 wrote:Supra wrote:aha ok, det e så det ligger till..ja för jag kanske ska köpa turbo spridare från en volvo 760 turbo, dom gröna spridarna..för jag hörde att det gav lite kräm.
//Henrik
Spridarna i sig ger nog inte så där jättemycket kräm. Prova med en progressiv BTR och originalspridare. Då kan du iaf ställa bränsletrycket. Om du samtidigt skaffar en bränsletrycksmätare som du kan se inifrån bilen så kan du ha koll om det är pumpen eller spridarna som inte räcker till när bilen får för lite soppa.
Ett billigt alternativ är en spridare på insugsröret mellan eventuell intercooler och insug, som går via en tryckvakt. Dvs den öppnar över ett visst laddtryck.
Ett enkelt sätt att slippa ha en bränsleslang in i kupen är att använda en oljetrycksmätare. Man sätter bara en förgrening med en givare på soppaslangen i motorrummet och sen har du bara elkabel in i bilen
TheDagger wrote:Olle_205 wrote:Supra wrote:aha ok, det e så det ligger till..ja för jag kanske ska köpa turbo spridare från en volvo 760 turbo, dom gröna spridarna..för jag hörde att det gav lite kräm.
//Henrik
Ett enkelt sätt att slippa ha en bränsleslang in i kupen är att använda en oljetrycksmätare. Man sätter bara en förgrening med en givare på soppaslangen i motorrummet och sen har du bara elkabel in i bilen
Kanske inte så korkat =)
Annars är det ju bara att fästa mätaren i något ventilationsgaller eller liknande utanför rutan.
Soppatrycksidén kan du skrota helt.
4 extraspridare funkar ju i insuget men då får du nog styra de på ett bättre sätt typ mapfueler eller något annat lite mer komplicerat tillskotts-sprut. Annars dränker du bara motorn om du aktiverar 4st på en gång.
Billigaste är 2-4 extraspridare i ett tryckrör innan spjället som aktiveras 2 och 2 via tryckvakter som sitter i saab 900 turbo.
Man ställer in fösta raden spridare på säg 0,15bar sen den andra på 0,3bar
inställningen görs via en slang till en pump, vanlig däck/boll pump. Du pumpar via slang till insuget och håller koll på laddtrycksmätarn, sedan kopplar du en lysdiod till tryckvakten och justerar på justerskruven, är lite mer sladdar att kopppla än så men det är riktigt enkelt.
Då har du ett tillskott som funkar bra och är enkelt, vet de som har laddat 1,4 bar med den typen av tillskott.
Det finns två olika alternativ när det gäller spridare till tillskottet, spridare som sitter orginalmonterade på bilarna eller kallstartsspridare från kjet sprut. Startspridarna räcker väl till 20extrahästar styck vid 3bar bränsletryck.
Med vanliga spridare så får man tänka till lite om flöden osv.
Såhär ser startspraidarna ut.
Startspridare + tryckvakt
4 extraspridare funkar ju i insuget men då får du nog styra de på ett bättre sätt typ mapfueler eller något annat lite mer komplicerat tillskotts-sprut. Annars dränker du bara motorn om du aktiverar 4st på en gång.
Billigaste är 2-4 extraspridare i ett tryckrör innan spjället som aktiveras 2 och 2 via tryckvakter som sitter i saab 900 turbo.
Man ställer in fösta raden spridare på säg 0,15bar sen den andra på 0,3bar
Då har du ett tillskott som funkar bra och är enkelt, vet de som har laddat 1,4 bar med den typen av tillskott.
Det finns två olika alternativ när det gäller spridare till tillskottet, spridare som sitter orginalmonterade på bilarna eller kallstartsspridare från kjet sprut. Startspridarna räcker väl till 20extrahästar styck vid 3bar bränsletryck.
Med vanliga spridare så får man tänka till lite om flöden osv.
Såhär ser startspraidarna ut.
Startspridare + tryckvakt
Armin Avdic # 1333