Tips på växellåda?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
ReD DeviL

Tips på växellåda?

Post by ReD DeviL »

Den växellåda jag hade planerat att använda till mitt super7 bygge var inte riktigt som jag hade tänkt mig, informationen någonstans missades och jag behöver en ny..

Bilen är bakhjulsdriven, har en framtida turbokonverterad mi16 motor, bakaxel har jag inte heller till 100% bestämt mig för än, lutar lite åt en ford sierra bakaxel (hört att dom ska vara bra i sånna här byggen) tillbaka till problemet..

Vad ska jag välja för växellåda, den får inte vara speciellt dyr så något "vanligt" vore bra, 5 växlar, är nog det ända jag begär :)

Ge mig bra tips nu.. :)
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Går det inte klämma in lådan bak så du får trevligare viktfördelning?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

ala alfa?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

robert306gti wrote:ala alfa?

Ja, bland annat dom. Eftersom ett sånt bygge är rätt lätt i arslet borde det vara fördelaktigt. Alfa går nog att hitta till vettigt pris. Vovlo 360 är väl billigast med bladfjädring är ju inte lika spännande.
Porsche 924 har väl det med? Man får ju en hel sån bil för 8000 idag.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Nik

Post by Nik »

Ops :)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Sliced

Post by Sliced »

Många engelska kitkars är byggda för sierrans drivlina.
Men sierrorna och scorpio har notoriskt känsliga bakaxlar, finns knappt att få på skroten.

Jag såg ett bygge med mitt-V8 och Renaults transaxel vänd oppochner..
Renå 20 och renå 30.. den senare hade PRV-s V6:a.

Hmm, om man nu funderar lite till så borde ju en Audilåda funka som bakaxel/växellåda. 100:an har ju motorn framför framaxeln.
Dart

Post by Dart »

ta drivlinan från en corvette så får du lådan bak samt att det håller
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Sliced

Post by Sliced »

Va? Har corvetten lådan där? Iofs hade 298-FIA-cobran en kardan på 2 decimeter, men lådan satt ihop med motorn helt normalt. :)

Kitcaren i garaget hade en Ford-8:a, det var kanske därför lådan höll.. ;)
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Blev ju inte mycket klokare på detta ;)

Hur menar ni med lådan bak? Om det är det jag tror ni menar så har jag aldrig sett det förr.. Är iof. inte världens klippa på sånt här heller men men.

Problemet e ju som TheDagger säger, den är lätt bak och tung fram, fast platsen bak är VÄÄLDIGT begränsat, som det ser ut nu måste man vara storlek mindre för att ens lyckas komma in i bilen, så tajt är den, och bakom sittplatsen ska tank + bakaxel plats, dvs. finns praktiskt taget ingen plats för något mer..

En corvette drivlina låter rätt dyrt i mina öron.. Det jag hade planerat innan var volvo 240 bakaxel med en m45 låda till.. Men eftersom m45 lådan är 4vxlad så hoppade jag den. Tror att det mesta håller i en sådan här bil då den är så lätt.. 600 kg kanske, så även om en låda + bakaxel inte håller i en bil för 1500kg så håller den ju bättre i en för 600 kg?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Armin

Post by Armin »

Ska du kör fordgrejer så håll dig borta ifrån Typ9 lådan, den rasar bara man tittar på den ;) MT75 från nyare sierror är att föredra, billiga och håller grymt bra. Finns på DOHC sierror.

Bakaxlarna har jag aldrig hört nåt dåligt om däremot.
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
Sliced

Post by Sliced »

Det vi pratade om var en transaxel.. dvs en diff och låda hopbyggd i en enhet.
Du hittar det på dom flesta framhjulsdrivna bilar som har motorn i längsled.
Sen är det ju en fördel att ha lådan bakom motorn i originalbilen för då slipper du vända den uppochner.
Titta på volvolådan, M45:an så är den inte så stor. Och den storleken är ganska typisk.
Kan du göra ett fäste så att du inte behäver fästa den i en sprängkåpa i framänden så blir den inte mycket högre än bad bakaxelklumpen är.
Sen blir det ju ett annat problem att ha en koppling utan låda sittande på motorns bakände. Du måste alltså hänga en kardan på nån sorts sprängkåpa därframme utan växellåda.
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Arne Lindgren wrote:Det vi pratade om var en transaxel.. dvs en diff och låda hopbyggd i en enhet.
Du hittar det på dom flesta framhjulsdrivna bilar som har motorn i längsled.
Sen är det ju en fördel att ha lådan bakom motorn i originalbilen för då slipper du vända den uppochner.
Titta på volvolådan, M45:an så är den inte så stor. Och den storleken är ganska typisk.
Kan du göra ett fäste så att du inte behäver fästa den i en sprängkåpa i framänden så blir den inte mycket högre än bad bakaxelklumpen är.
Sen blir det ju ett annat problem att ha en koppling utan låda sittande på motorns bakände. Du måste alltså hänga en kardan på nån sorts sprängkåpa därframme utan växellåda.

Det där lät nästan mer jobbigt än att bara köpa ford växellåda + bakaxel och göra som jag vet hur man gör ;)

Däremot har jag en annan fråga som ni här kan svara på.. För att passa en t.ex. fordväxellåda på en peugeot motor så behöver jag ju en adaptorplatta så skruvhålen passar, just det jag inte riktigt har hängt med på hur man ska gå tillväga, det jag hade tänkt innan var ju att man kapar bort den yttersta delen på växellådan och svetsar dit en ny med hål som passar, men dessa är väll typ gjutna eller nått? går väll inte att svetsa i dom på vanligt vis? Hur ska man göra då? Kan man sätta en platta mellan orignalhålen och på något sätt få ihop det?
Har ni några tips på hur man ska göra för bästa resultat?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Marcus

Post by Marcus »

Är det en stel bakaxel på den där modellen?

Brorsan kommer att köra med en Nissan 200sx låda på sin kittcar(fisher sportcar) till det kommer han ha en bromsad diff från en sierra(Tror det var från 4*4 modellen). Det kommer nog att funka bra när det blir färdigt.
Men på den bilen är det en delat axel så det blir ju inte lika bra på din om den nu har stel axel.

Har själv fått grejer svetsade i gjutaluminium så det är fullt möjligt att bygga en adapterplatta som du säger men det kräver en viss träning av svetsaren för att få till det på ett snyggt sätt.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Dart

Post by Dart »

Arne Lindgren wrote:Va? Har corvetten lådan där? Iofs hade 298-FIA-cobran en kardan på 2 decimeter, men lådan satt ihop med motorn helt normalt. :)

Kitcaren i garaget hade en Ford-8:a, det var kanske därför lådan höll.. ;)

Jo, det finns någon generation med den lösningen. Var länge sedan jag läste om det. Eller så har jag blandat ihop allting. Näe, den ska ha lådan bak...iaf den nya
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Marcus wrote:Är det en stel bakaxel på den där modellen?

Brorsan kommer att köra med en Nissan 200sx låda på sin kittcar(fisher sportcar) till det kommer han ha en bromsad diff från en sierra(Tror det var från 4*4 modellen). Det kommer nog att funka bra när det blir färdigt.
Men på den bilen är det en delat axel så det blir ju inte lika bra på din om den nu har stel axel.

Har själv fått grejer svetsade i gjutaluminium så det är fullt möjligt att bygga en adapterplatta som du säger men det kräver en viss träning av svetsaren för att få till det på ett snyggt sätt.

Det är stelbakaxel.. Finns även ritningar till delad men eftersom detta är mitt första större projekt så känns det som jag ska satsa på dom "enklaste" grejerna och bara få ihop allt och godkänt, det är mitt mål. Sedan om jag inte får den absolut grymmaste känns inte lika högt på listan, isf. får man bygga en ny när man vet mer hur det ska funka..

Hur ska man då lösa adapterplattan? Får se om jag kan fixa en svetsare som är duktig och kan hjälpa mig med detta..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

fuzz

Post by fuzz »

www.smt.nu kanske kan fixa något?
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Nu börjar jag bli desperat efter en växellåda.. behöver verkligen en nu, iallafall veta vilken jag ska ha.. Får alltid lika många bra tips som personer som svarar..

Provar att uppa denna tråd och se om någon kan pusha mig till det slutgiltiga valet..

Dessa krav har jag på växellåda:

* Utväxlingen ska passa med mi16 motorn
* Helst ska jag kunna använda bakaxel från samma bil, lämpligen stel bakaxel
* Får EJ vara dyr, detta är en locost vi snackar om, Volvo/Ford, vanliga bilmärken och modeller

Även en fråga, finns det något annat bilmärke/modell som har bakhjulsdrift OCH har en låda som passar rakt av på mi16 motorn?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

danielr112

Post by danielr112 »

M46 är ju 5 växlad från volvon.. går att hitta på skroten..

passar def inte rakt av.. men går givetvis att modifiera!

ford sierra är väl delad på de flesta.

ta en volvo 240 bakaxel.

hur bred ska axeln vara?

jag har några volvo valpaxlar liggandes.. dvs dana44 med lamelldiff
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

daromer wrote:M46 är ju 5 växlad från volvon.. går att hitta på skroten..

passar def inte rakt av.. men går givetvis att modifiera!

ford sierra är väl delad på de flesta.

ta en volvo 240 bakaxel.

hur bred ska axeln vara?

jag har några volvo valpaxlar liggandes.. dvs dana44 med lamelldiff

Hur är utväxlingen på volvo lådan? M46? Fungerar den med mi16? har redan planerat att fixa adapterplatta på något sätt, har ju en orginalväxellåda till mi16, kan ju kanske göra en adapterplatta med hjälp av den..

jadu, har en 240 axel liggandes som mall nu och den verkar funka iallafall, har faktiskt inte riktigt tänkt på det men ritningen är ju anpassad efter en Ford Sierra donatorbil så den bredden måste ju funka
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

danielr112

Post by danielr112 »

hmm nu ska vi se.. jag kör själv med volvo m40 låda på en peugeot 504 diesel.

där tog jag sprängkåpan ifrån org pegglådan.. (den är hel och ihopbygd med växellådan) skar den i ena endan och gjorde hål så att man kunde ta m40lådan som går att ta väck sprängkåpan på. dvs kombinationen där består av peggmotor -> volvo lamell (egengjort lager i veven av mässing) -> sprängkåpa från peggen -> m40 låda

funkar aldeles utmärkt. byggt så till både en 1.9 och en 2.1 litare.

m46 har dock inte löstagbar sprängkåpa men i det fallet kan man ju bara skära och tiga ihop en egen kåpa på m46 lådan. lite pill men funkar. ev så gör man en adapterplatta. sedan är det bara att använda sig av en volvolamell så att splinessen passar.

edit: kan inte utväxlingen i huvudet men den är väl lite högre utväxlad än org lådan är. detta får du ju justera i bakaxeln sedan. och kardaner är lätt att fixa så att det passar sedan..

volvaaxlarna jag har är ca 1.45 breda. (jäkligt smala) =)
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Post Reply