Hög Co- Halt (Lambda verkar fungera)
Hög Co- Halt (Lambda verkar fungera)
Hej. Jag behöver hjälp. Jag har kört fast
1 Underkänd besiktning (värde 0,93 gränsen 0,97-1,03)
2 Kontroll av lambda Den verkar fungera. (Ligger på 800-940 mv)
3 Kontroll av läcka i avgassystem Hittar inget (jag kollade snabbt, men har man läcka borde det väl höras tydligt?)
4 Kan det vara katalysatorn?? Jag tycker inte det eftersom den sitter efter Lambda sensorn. Eller resonerar jag fel?
5 Kan det vara luftmassemätaren som ger fel värde? Och Var sitter den
isåfall?
Jag har en 205 XR 89:a
Tacksam för svar.[/b]
3 Kontroll av läcka i avgassystem Hittar inget (jag kollade snabbt, men har man läcka borde det väl höras tydligt?)
4 Kan det vara katalysatorn?? Jag tycker inte det eftersom den sitter efter Lambda sensorn. Eller resonerar jag fel?
isåfall?
Tacksam för svar.[/b]
Re: Hög Co- Halt (Lambda verkar fungera)
qualm wrote:Hej. Jag behöver hjälp. Jag har kört fast
isåfall?
Tacksam för svar.[/b]
Du har ingen luftmassemätare på den motorn, den ersätts av lufttempgivare och spjällägesgivare.
Förstår inte hur du tänker på punkt 4. En trasig katalysator ger oundvikligen för höga avgasvärden.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
1. Hmm.. Jag kanske skall börja med att säga att bilmecket är nytt för mig.
Jag är väldigt grön.
Ang. Punkt 4: Jo. Jag tänkte eftersom Sensorn ligger före katten och det föreligger ett väldigt stort tryck av avgaser, så tänkte jag att om katten är trasig så kan det ändå inte komma in syre bakvägen, p.g.a trycket.
Men detta spelar mindre roll. jag förstår att jag är ute och cyklar på en lång tur.
2. Hmm. ang. spjällreglage. Det är den som sitter på första vaccumklockan antar jag?
3 Lufttemgiv. JAg antar att den slår till vid en viss temp. men vad är det den styr?.
4. Om det nu är så att det kan vara katten som det är fel på. Kan man kontrollera detta på något sätt utan att byta den?
Tack för all hjälp
Jag är väldigt grön.
Ang. Punkt 4: Jo. Jag tänkte eftersom Sensorn ligger före katten och det föreligger ett väldigt stort tryck av avgaser, så tänkte jag att om katten är trasig så kan det ändå inte komma in syre bakvägen, p.g.a trycket.
Men detta spelar mindre roll. jag förstår att jag är ute och cyklar på en lång tur.
2. Hmm. ang. spjällreglage. Det är den som sitter på första vaccumklockan antar jag?
3 Lufttemgiv. JAg antar att den slår till vid en viss temp. men vad är det den styr?.
4. Om det nu är så att det kan vara katten som det är fel på. Kan man kontrollera detta på något sätt utan att byta den?
Tack för all hjälp
- Mozzarella
Vid en närmare titt i boken (haynes) så står det att t ex att CO-Level och Idle-speed inte kan justeras eftersom ECU'n tar hand om det, helt och hållet.
[/i]"Skulle man få ett sådant fel är det nödvändigt att ta bilen till din peugot-verkstad"[/i]
Det står dessutom att om tomgångsvarvet eller avgas CO halten är fel så ligger felet troligtvis i insprutningssystemet.
Hmmm... Hur går man vidare?
[/i]"Skulle man få ett sådant fel är det nödvändigt att ta bilen till din peugot-verkstad"[/i]
Det står dessutom att om tomgångsvarvet eller avgas CO halten är fel så ligger felet troligtvis i insprutningssystemet.
Hmmm... Hur går man vidare?
-
Mr Anderson
Re: Hög Co- Halt (Lambda verkar fungera)
qualm wrote:
.[/b]
Lambdasonden arbetar mellan 0,1Volt -1Volt och ska ha en frekvens på 1-1,5 Hz om du håller 2500 rpm.
Om den ligger stadigt på 800-940 mv så reglerar den juh inte.
/ Pelle
Hmmm.. Jag har använt en enkel multimeter.
och när den dyker ner på låga varv så kan man mäta från 100-700 mv(fåtal gånger)
Alltså. den verkar svänga. Men när man drar på så "ser den ut" att ligga på 800-900 mv hela tiden (kan det dock vara så att multi metern är för slö).
Jag har ju en dyrare multimeter kanske skall prova med den?
Som jag läste i ett tidigare inlägg så kan det vara svårt att få en exakt bild med en voltmeter.
Men eftersom den från att motorn är kall visar sakta 0- och uppåt och när motorn börjar nå arbetstemp då börjar den svänga mellan olika "höga" värden.
Detta har jag då tolkat som att lambdansensorn är okej.
Men kan det vara så att jag har gjort en feltolkning?
och när den dyker ner på låga varv så kan man mäta från 100-700 mv(fåtal gånger)
Alltså. den verkar svänga. Men när man drar på så "ser den ut" att ligga på 800-900 mv hela tiden (kan det dock vara så att multi metern är för slö).
Jag har ju en dyrare multimeter kanske skall prova med den?
Som jag läste i ett tidigare inlägg så kan det vara svårt att få en exakt bild med en voltmeter.
Men eftersom den från att motorn är kall visar sakta 0- och uppåt och när motorn börjar nå arbetstemp då börjar den svänga mellan olika "höga" värden.
Detta har jag då tolkat som att lambdansensorn är okej.
Men kan det vara så att jag har gjort en feltolkning?
- Mozzarella
Vad är det för insprutningssystem ? Resistansen varierar ju med tempen så det kan vara svårt att säga vad som är "rätt" värde. Dock så skall det inte vara kortis (runt 0 ohm), inte heller bruten krets (höga ohm värden, eller en 1 på voltmetern om den är digital). Om jag inte missminner mig så skall bosch givarna ligga runt 2-3 kohm vid ca 20°C.
Citroen Jumpy -98
Sammanfattning
1 lamda bytt (när jag mätte över kretsen får jag upp till ca 700mv)
(när jag mäter urkopplad får jag upp till 800-900mv)
2 Avgasläck kollat (inget)
3 Motortemp. kollat (fungerade)
4 Kollat vaccumslangar (hittar inget läck(klockan på fördelaren verkar vara slut dock.))
5 Ska kolla lufttemp (är det någon som vet vilket motsånd det skall vara?)
6 Kollade felkoder m.h.a "strax in startmomentet i tändingslåset, men
fick ingen rekation
(var sitter varningslampan som skall blinka för felkoder?)
Over and out /fresh
1 lamda bytt (när jag mätte över kretsen får jag upp till ca 700mv)
(när jag mäter urkopplad får jag upp till 800-900mv)
2 Avgasläck kollat (inget)
3 Motortemp. kollat (fungerade)
4 Kollat vaccumslangar (hittar inget läck(klockan på fördelaren verkar vara slut dock.))
5 Ska kolla lufttemp (är det någon som vet vilket motsånd det skall vara?)
6 Kollade felkoder m.h.a "strax in startmomentet i tändingslåset, men
fick ingen rekation
(var sitter varningslampan som skall blinka för felkoder?)
Over and out /fresh
Okej nu kan det vara så att jag har hittat felet.
1 Jag fick värde över 4 khom när jag tog mellan stift 1 och 4 (jag chansade
på stiften) och när mototrn vara garanterat varmare än 20 grader så hade motståndet inte rört sig mycket alls.
För jag antar att den skall jobba ungefär på samma sätt som som
Motortempgivarn.
2 Alla övriga kombinationer fick jag värde 1 eller 0 (jag kommer inte ihåg exakt)
3 Alltså: Jag kan ha mätt rätt och då verkar det som att den inte fungerar.
Eller: Är det den andra kombinationen rätt och då är det kortis eller helt bruten krets .
4 Kan någon bekräfta vilka stift det skall vara + och - för lufttemp.
Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas
, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas att jag hittat felet
1 Jag fick värde över 4 khom när jag tog mellan stift 1 och 4 (jag chansade
på stiften) och när mototrn vara garanterat varmare än 20 grader så hade motståndet inte rört sig mycket alls.
För jag antar att den skall jobba ungefär på samma sätt som som
Motortempgivarn.
2 Alla övriga kombinationer fick jag värde 1 eller 0 (jag kommer inte ihåg exakt)
3 Alltså: Jag kan ha mätt rätt och då verkar det som att den inte fungerar.
Eller: Är det den andra kombinationen rätt och då är det kortis eller helt bruten krets .
4 Kan någon bekräfta vilka stift det skall vara + och - för lufttemp.
Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas
, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas, hoppas att jag hittat felet