kupéfläkt 205

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
.

kupéfläkt 205

Post by . »

Kupéfläkten (205 XS 1990) började rossla och glappa för ett par månader sedan. Den fungerade hyfsat ibland, men kunde stanna, och sedan komma igång igen, gärna med hjälp av en spark på mittkonsollen (glappet är inte uppe vid rattarna).

Jag har nu skrivat isär halva bilen för att komma åt fläktmotorn, och har hittills endast lyckats komma åt ett relä med kylflänsar som är inskjutet i plastkåpan bakom alltsammans. Drar man ut kontakten ur den, så stannar fläkten. Jag tog ut och rengjorde kretskortet, som såg rostigt och smutsigt ut, men nu efteråt kan jag bara få reläet att klicka, utan att fläkten startar.

Har någon på forumet haft liknande problem med kupéfläkten, och vet vad man skall göra åt det? Sitter problemet i reläet eller i själva fläktmotorn?

Det blir svårt i vinter utan fläkt, så jag hoppas någon i forumet kan hjälpa mig!

Nils
Attsäter
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Attsäter »

Min fläkt funkade inte alls, och då berodde det på att det var glapp i en av sladdarna som går in i rälet, det med kylflänsar på. Men efter att ha rengjort kontakter och sett till at sladden inte glappar längre funkar det utmärkt.
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: kupéfläkt 205

Post by Kordon »

Nils wrote:Har endast lyckats komma åt ett relä med kylflänsar som är inskjutet i plastkåpan bakom alltsammans. Drar man ut kontakten ur den, så stannar fläkten. Jag tog ut och rengjorde kretskortet, som såg rostigt och smutsigt ut, men nu efteråt kan jag bara få reläet att klicka, utan att fläkten startar.

Har någon på forumet haft liknande problem med kupéfläkten, och vet vad man skall göra åt det? Sitter problemet i reläet eller i själva fläktmotorn?

Det blir svårt i vinter utan fläkt, så jag hoppas någon i forumet kan hjälpa mig!

Nils

Det är inget relä utan en transistor som styr spänningen till fläkten. Förstår därför inte hur du kan få det att "klicka". Kanske att du lyckats få kortslutning i den. Annars är ett vanligt fel är att det blir oxid mellan kylflänsen och basen (höljet) på transistorn. Ta och borra bort popnitarna och gör rent på kylflänsen och baksidan av transistor. Därefter monterar du ihop det igen med hjälp av M4 skruv & mutter samt låsbricka. Jag hade samma problem och sedan jag fixat enligt ovan så har det funkat i 7 år.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by . »

Tack skall ni ha för hjälpen. Jag har rengjort transistorn med kylflänsarna, och alla elkontakter, liksom fläkten och dess elkontakter. Och smort. Nu verkar det fungera.

Både fläkt och transistor gick uppenbarligen att både hitta och komma åt enkelt från sidorna (transistorn bakom mattan vid gaspedalen, och fläkten bakom ljudisoleringen under handsfacket), utan att ta bort instrumentpanel och mittkonsoll. Det vet jag till nästa gång... :lol:
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Nils wrote:transistorn bakom mattan vid gaspedalen

Hmm, transistorn till kupéfläkten sitter instucken i en luftkanal precis bredvid fläktmotorn in mot mittkonsollen.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by pogo »

Hej!

Jag har också problem med min fläkt! Till att börja med så låter den riktigt illa, gnisslar å har sig, men nu på senare tid har den börjat haka upp sig. Den hänger sig och de klickar i relät, om jag stegvis, långsamt, vrider upp hastigheten på fläkten brukar jag få igång den på högsta fart. (behövs när de är frost på rutan)

Men jag har ingen aning om hur jag kommer åt fläkten, vart någonstans ska jag börja skruva isär bilen för att komma åt de jag behöver komma åt?
Till å börja med så måste ju fläkten fram så jag kan smörja upp den, ev. byta ut.

Mvh // Peter

EDIT: Jag har en 405 SRI -90
IvarS

Post by IvarS »

Fläkten sitter ovanför fötterna på passageraren, under handskfacket. Du ser var kablarna går in, sitter med tre skruvar.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Post Reply