Bor i Norge, men prøver allikevel å få litt hjelp her. Har nettopp kjøpt tilbake en -89 309 Gti 1.9 jeg opprinnelig solgte for 8 år siden. Bilen var bare på veien i 2 år etter det - da 'skjedde noe dyrt med motoren' og den ble solgt til en kar som hadde tenkt å sette den i stand igjen. Han rakk å bytte motor/girkasse, men fikk aldri gjort den helt ferdig. Har stått stille i 6 år nå og jeg kjøpte den tilbake for 3.000 nkr. MEN! Ved nærmere sjekk, står det DFZ på motoren og det er vel fra en GTinjection?! Ser utfra diverse oversikter at den stadig er 1.9, men med 105 hk og ett annet injection system. Lurer så på hvor stor forskjellen er på en ekte Gti motor og en fra Gtinjection. Noen erfaringer? Er det håpløst, får jeg bare bytte den ut med en riktig motor - finnes mange stående rundt. Men tenkte jeg skulle sjekke med profsen først.
Jo, også er det en ekstra 'tratt' på venstre side av radiatoren som ikke er koblet til - tydeligvis ett annet oppsett på denne motoren, slik at kjøleveske spruter ut fra den, selv om alle slanger ellers ser ut til å være koblet til. Tenkte jeg bare skulle tette den igjen - noen som vet hvilken funksjon den har på GTi motoren?
ja, selvsagt en veldig forskjell. Nedtur når jeg fant det ut. Men har heldigvis ikke gitt så mye for bilen, da. Blir vel ett motorbytte når tiden strekker til. Var veldig glad i bilen når den hadde 130 hk og solgte den med tungt hjerte når vi fikk behov for mer plass. Kommer aldri til å selge den igjen nå, uansett. Har en 405 st.v. og en -96 Vectra 1.8 automat til daglig, så blir kosebil når den er på veien igjen.
Forresten noen som vet hvor man kan få tak i ekstralyktene i frontfangeren, tåke og fjernlys? De orginale koster ca. 2.500 å bytte her i Norge.... Vil helst kjøpe nye - finner vel neppe noen som er hele og pene på en skrot...
Syk pris for elendig kvalitet.... Men takk for svaret, ihvertfall! Så slipper jeg å sjekke. For prøve å finne noen uorginale som passer og ser pent ut.... Forresten noen som har ett bilde av hvordan en GT Injection motor ser ut?
DFZ skiljer inte mycket alls mot DKZ eller 130hk varianten i utseende, DFZ satt nog orginal i äldre 309gtierna likson dom sitter i 205or årsmodell -88.
Det var veldig interessant å høre! Han jeg kjøpte bilen av, lovet nemlig at han hadde plukket motoren fra en ekte GTI, riktignok fra en bil som var importert kun for motoren. Ikke mulig å få funnet ut hvilken bil han tok den fra - er for lenge siden, dessverre. Er utseendemessig veldig lik den som satt i når jeg hadde den, ja. Kanskje det ikke er så galt allikevel... Det finner jeg ut når jeg får tatt en prøvetur med den....... Kanskje i løpet av helga.