Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
A solenoid is a loop of wire, often wrapped around a metallic core, which produces a magnetic field when an electrical current is passed through it. Solenoids are important because they can create controlled magnetic fields and can be used as electromagnets.
nevyn wrote:ventil är det oavsett om den styrs elektriskt..
A solenoid is a loop of wire, often wrapped around a metallic core, which produces a magnetic field when an electrical current is passed through it. Solenoids are important because they can create controlled magnetic fields and can be used as electromagnets.
Vad vill du ha sagt med detta? Vad det är eller inte är var väl inte så intressant, däremot vad det heter på fackspråk.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
har problem att när jag ska hålla 2500rpm konstant så sjunker varvet ner till 2000rpm och står och pendlar... tomgången är också för hög ... har gjort följande...
bytt tomgångsmotor, givare för vatten, torkat databox, kollat igenom alla slangar 3gånger så där inte är mög i dom och dom sitter där dom ska ...
sliter snart håret i stycken ... har ingen aning om vad det mer kan vara ...
dom på peugeot i hässleholm sa att det kunde vara den grejen på bilden men det tror jag inte så mycket på ...
Du kan enkelt kolla om den påverkar din tomgång, bara att plugga uttaget i spjällhuset slangen sitter på.
Har du kollat om du kan få ut felkoder?
har varit ute och kollat lite mer ... den håller inte varvet på något varv ... håller man exempelvis den på 3000rpm så faller den 1000rpm ner till 2000rpm ...
Igensatt bränslefilter brukar du märka genom att bilen inte svarar på gasen. Ge plattan i mattan på 2:an/3:an, suckar han då har du antagligen igensatt filter. Påverkar inte tomgången.
jokke wrote:har varit ute och kollat lite mer ... den håller inte varvet på något varv ... håller man exempelvis den på 3000rpm så faller den 1000rpm ner till 2000rpm ...
kan det va så att det är stop i bränslefiltret?
Jävligt irriterande Kan vara vara bränslepumpen som klyddar också. Om tomgången pendlar upp och ner och det är svårt att köra bilen, t ex att den rycker och uppför sig märkligt. Är den svårstartad? Min pump la succesivt av till det knappt gick att köra, bytte i helgen. 300 spänn på skroten. Innan bytet stod motorn och pendlade, eller rättare sagt motorvarvet. (Stopp i bränslefiltret?) Ja, men synnerligen ovanligt, soppan brukar kunna gå igenom ändå. Pratade med en mek. angående just det fenomenet, han menade att bränslefiltret snarare slutar att filtrera soppan, men släpper igenom ändå. Han sa att den sk. filtrerande funktionen blir mättad.
Jaja, hoppas det löser sig![/b]
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
den startar som en klocka ... går som ett spjut ... vid stadskörning är den lite ryckig men det beror nog på att den ligger runt 1800rpm på tomgången och min körning är lite si och så när jag försöker hålla nere varvet med högre växel ...
den som är det konstiga är att ibland går den på tomgång och håller varvet perfekt ... men det vara oftast bara några minuter sen är den tillbaka som vanligt igen ... oftast så är det bra när jag kört bilen varm och sen stannar en stund och sen startar den ...
jag har aldrig varit med om något liknande på någon bil ... kan det vara databoxen som är kass endån ... när jag hade den ute så kollade jag lödningarna och kollade om det var något som såg skumt ut men allt verka ok...
problemet har nu varit i ett halvår ... jag hade likadant problem direkt efter när jag fick bilen och då bytte jag tomgångsmotorn och sen fungerade den bra ... trodde det var den som var kass nu me men det är bytt och den verkar fungera som den ska ...
kollat om den drar tjuvluft? de gjorde min först vette f*n om jag slarvade o dra insuget för det var nämligen där den tog lite hade exact samma skit som du .
jokke wrote:den startar som en klocka ... går som ett spjut ... vid stadskörning är den lite ryckig men det beror nog på att den ligger runt 1800rpm på tomgången och min körning är lite si och så när jag försöker hålla nere varvet med högre växel ...
den som är det konstiga är att ibland går den på tomgång och håller varvet perfekt ... men det vara oftast bara några minuter sen är den tillbaka som vanligt igen ... oftast så är det bra när jag kört bilen varm och sen stannar en stund och sen startar den ...
jag har aldrig varit med om något liknande på någon bil ... kan det vara databoxen som är kass endån ... när jag hade den ute så kollade jag lödningarna och kollade om det var något som såg skumt ut men allt verka ok...
problemet har nu varit i ett halvår ... jag hade likadant problem direkt efter när jag fick bilen och då bytte jag tomgångsmotorn och sen fungerade den bra ... trodde det var den som var kass nu me men det är bytt och den verkar fungera som den ska ...
Tjuvluft, ja, varför inte!? Ta en burk med startgas, spraya vid slanganslutningar och dylikt, var systematisk. Spraya på ordentligt, vänta och se om varvtalet ökar en aning, då kan du ha funnit det eventuella tjuvluftsläckaget. Databox? Känner du någon som har en likadan kärra? I så fall kan du kanske låna en box. Annars lägg ut en tråd om var du befinner dig och be någon på forumet låna ut en box till dig för att testa.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
jokke wrote:har problem att när jag ska hålla 2500rpm konstant så sjunker varvet ner till 2000rpm och står och pendlar... tomgången är också för hög ... har gjort följande...
bytt tomgångsmotor, givare för vatten, torkat databox, kollat igenom alla slangar 3gånger så där inte är mög i dom och dom sitter där dom ska ...
sliter snart håret i stycken ... har ingen aning om vad det mer kan vara ...
dom på peugeot i hässleholm sa att det kunde vara den grejen på bilden men det tror jag inte så mycket på ...
hjälp!
Jag hade faktiskt liknande symptom när mitt avgassystem läckte. Det drog in tjuvluft vilket gjorde att lamdan fick fel värden. Efter att jag svetsat läckorna så funkade bilen normalt igen.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996
_________________ www.beloveddogs.se