Kan det vara vattenpumpen? (205cti)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
CTImannen

Kan det vara vattenpumpen? (205cti)

Post by CTImannen »

Haar en vattenläcka, droppar ner vid hägra drivaxeln, ser ut att ut under kåpan under nedre stora remhjulet (sitter pumpen där under?)
Finns det något annat typiskt det brukar vara annars (e ny på peugeot)?
Det läcker ganska mycket tycker jag, när motorn är igång.
Är det svårt att byta pumpen själv? Krävs specverktyg? Måste kamremmen bort? Jag har iofs mekat mycket bil under åren.

Vad brukar annars vara normal summa för att få det gjort på verkstad?

Tacksam för bra svar!
Gusten

Post by Gusten »

troligen vattenumpen. och då åker du på kamremsbyte med för det är lika bra.

kan om du har otrolig tur vara från baksidan på vattenpumpen där plangarna förgrenas. en fram till kylet en upp till reserven och en in i pupen har jag för mig det är(DÅLIGT MINNE)
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
CTImannen

Har bytt kamrem...

Post by CTImannen »

Bilen har gått 10000mil, kamrem byttes vid 9000...så den lär väl hålla ett tag till??
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Det är betydligt vanligare att en slang har spruckit än att vattenpumpen läcker. Enligt vad jag erfar iaf.
CTImannen

Post by CTImannen »

Ok, mer exakt var går dessa slangar (då det ser ut att läcka där bakom stora nedre remskivan) hört talas om slangarna som går in bakom pumpen??

Någon vänlig skäl som kan förklara lite?
zorro68

vattenpump

Post by zorro68 »

tja jag har också fel på vattenpumpen samma som du har.men vilket skit att göra :evil: .det är trångt och man gör illa sej :cry: .jag själv håller på att bytta vattenpumpen.peugeot här i eskilstuna skulle ta 3000 kr för bara arbetstid lol och sa jag men man kan väl göra det själv. han sa att det kan man. men det tar tid.jag har en 205 gti som jag har nyss köpt för en liten slant(1600)år 1988 model.motorn går bra förutom att den är lite fel på den som bromsar lite rost på dörrar.men vattenpumpen kommer att ta ettag för mej att fixa.all el fungerar :P han sa också att nab är tvungen att ta bort kamremen :( och kanske köpa en ny sådan.ska fixa den tills nästa vecka.
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Kolla slangarna 1.2.3.samt röret eller botten på expanstionskärlet ("inte alls ovanligt att det börjar läcka") innan ni river vattenpumpen.

Image
205 GTI-86 som blöder i toppen
Fredrik Pettersson

Re: Har bytt kamrem...

Post by Fredrik Pettersson »

CTImannen wrote:Bilen har gått 10000mil, kamrem byttes vid 9000...så den lär väl hålla ett tag till??

Ja, men täningarna i pumpen är fortfarande 15 år gamla. .
Grabbar med smak, kör bil med flak!
zorro68

Post by zorro68 »

tja igen har kollat rund lite,men hittar inte bilder eller något som man kan få hjälp med, :oops: jodå jag vet var vattenpumpen sitter ,men jag skulle vilja ha bilder på vattenpumpen.har sett att man är eventuellt vicka på motorn om man ska dit men nycklar och mina händer :cry: men men man får väll ta sej 3 falskor vin och skälla :D på bilen.en fråga om slangarna ser gråa ut då är det väll dax att byta dom också 8)
M.Forsén

Post by M.Forsén »

zorro68 wrote:tja igen har kollat r har sett att man är eventuellt vicka på motorn om man ska dit men nycklar und lite,men hittar inte bilder eller något som man kan få hjälp med, :oops: jodå jag vet var vattenpumpen sitter ,men jag skulle vilja ha bilder på vattenpumpen och mina händer :cry: men men man får väll ta sej 3 falskor vin och skälla :D på bilen.en fråga om slangarna ser gråa ut då är det väll dax att byta dom också 8)

Bättre att du kommer o tittar på en motor som jag har i garaget innan du börjar,så kan jag även förklara lite mera,(du kan inte bo så långt borta)
Image
Montera loss höger innerskärm så ser du detta
Image
zorro68

bilder

Post by zorro68 »

:oops: tack för bilderna nu vet man ju hur det ser ut.jag kan ej ta bort mitt däck för den förra ägaren gav mej inte hylsan till låsmuttern :evil:
köpte 205 gti för 1600 kr från västerås
M.Forsén

Re: bilder

Post by M.Forsén »

zorro68 wrote::oops: tack för bilderna nu vet man ju hur det ser ut.jag kan ej ta bort mitt däck för den förra ägaren gav mej inte hylsan till låsmuttern :evil:

Däckfirmor brukar lösa detta problem.
dr big

Post by dr big »

Jag har exakt samma symptom med dropande vatten från nånstans bakom remskivan... Vad kostar en vattenpump då?
M.Forsén

Post by M.Forsén »

dr big wrote:Jag har exakt samma symptom med dropande vatten från nånstans bakom remskivan... Vad kostar en vattenpump då?

585:- hos Mekonomen
Post Reply