ISO-kontakter på orig stereo 307:a?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
snuffle

ISO-kontakter på orig stereo 307:a?

Post by snuffle »

Hej
Jag undrar om det är original ISO-kontakter på stereon i en 307:a -01. Stereon är av modell Clarion. När jag tittade på det här schemat: http://www.clarion.se/support/faq/iso.htm Så märkte jag att kablarna som går in i stereon har "fel" färger men också att det finns 2st extra kablar som jag inte vet vad de gör.

Jag köpte en förlängningskabel till kontakterna där jag tänkt skarva in 2st extra högtalare och en strömförsörjningen till en FM-modulator och den kabeln saknar de 2 kablarna som fanns extra. Jag funderar på att köpa en extra förlängninskabel och ta de 2kablarna därifrån och sätta in i den första, men det kostar 149kr. Jag vill helst undvika att klippa och skarva i original-kablarna ifall något skulle gå snett.

MvH Robin
mtempsch

Post by mtempsch »

ISO-kontakter; säkerligen till formatet, inte nödvändigtvis till beläggningen...

Vet inget om 307'an, årsmodeller etc, , men om den har multiplex så är de 2 'extra' kablarna sannolikt kablarna för multiplexbussen (seriell, tvåtråd) och skall isoleras om de inte används.
/Michael
snuffle

Post by snuffle »

multiplex?

Jag hittade ett schema på internet över kablarna och där står det att de är till för data (1V och 5V). Otur att det står på franska bara, finns det någon som är bra på franska så säg till om ni skulle vilja försöka översätta den.
mtempsch

Post by mtempsch »

snuffle wrote:multiplex?

Ett system där meddelanden (kommandon och data), skickas mellan olika enheter, ex.vis, radion, displayen, centralenheten, diverse reläboxar (sista biten ut till t.ex lamphusen går vanliga kablar) istället för en kabel hela vägen för varje funktion.

Jag hittade ett schema på internet över kablarna och där står det att de är till för data (1V och 5V)
.

Låter definitivt som multiplex, 1 och 5 V är nivåerna för de logiska "1-orna och 0-orna" - svårt att få fram nåt på bussen om en eller båda ledningarna låses till 0 eller 12V av ex.vis en utgång på radion eller kontakt med jord...

Otur att det står på franska bara, finns det någon som är bra på franska så säg till om ni skulle vilja försöka översätta den.

Min franska räcker knappt till att beställa en öl... :) men babelfish kanske kan göra det begripligt på något språk du behärskar (även om fisken brukar vara lite iffy på tekniska uttryck).
/Michael
snuffle

Post by snuffle »

Aha, dum jag är. Jag som läst elektronik och allt, borde insett det direkt.

Tyvärr hjälper inte Babelfish eftersom det är en bild, plus att den inte kan uttrycken verkar det som.
Post Reply