Fortfarande problem med bromsarna...
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Nu är det konstaterat att bromsbackarna bak är helt slut och börjat skrapa.
- f*n!
funderade om det kan ha med det att göra, säg om den självspännande justeringen inte går ut mer och därav att backarna får en lång väg att gå...?
Jag har iaf fått det luftat så pass att jag kan låsa framhjulen. bak ser, vet jag ej. och det låter som f*n där nu...
vad tror ni?
Btw, är det någon som sitter på ett par bromsbackar som jag kan få för en symbolisksumma, behöver knappast vara mer än hälften kvar.
Hjullagerna fram började idag(igen) vissla och tjöt efter att jag kört bilen ett tag...så tyvärr så jobbar jag lite grann emot bilen och uppförslut nu om jag skall komma till björkvik. har ju sett fram emot det länge nu.
är ruskigt trött på detta..
så saker som sätter käppar.......
- f*n!
funderade om det kan ha med det att göra, säg om den självspännande justeringen inte går ut mer och därav att backarna får en lång väg att gå...?
Jag har iaf fått det luftat så pass att jag kan låsa framhjulen. bak ser, vet jag ej. och det låter som f*n där nu...
vad tror ni?
Btw, är det någon som sitter på ett par bromsbackar som jag kan få för en symbolisksumma, behöver knappast vara mer än hälften kvar.
Hjullagerna fram började idag(igen) vissla och tjöt efter att jag kört bilen ett tag...så tyvärr så jobbar jag lite grann emot bilen och uppförslut nu om jag skall komma till björkvik. har ju sett fram emot det länge nu.
är ruskigt trött på detta..
så saker som sätter käppar.......
Jösses, är inte så konstigt att du har dåliga bromsar om backarna är slut bak. Det blir precis som du säger att backarna får för lång väg att gå.
Låser det fram är det ok, bak behöver du inte kunna låsa på torr asfalt. Testade detta med en nybesiktigad Mazda en gång, låste inte ens bak på snö. Då var ju bromsarna kollade samma dag!
Nya backar kostar väl inte mer än 200.-?
Låser det fram är det ok, bak behöver du inte kunna låsa på torr asfalt. Testade detta med en nybesiktigad Mazda en gång, låste inte ens bak på snö. Då var ju bromsarna kollade samma dag!
Nya backar kostar väl inte mer än 200.-?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

ah, sådär. nu är jag nöjd med originalet till 90-95%
de tar betydligt bättre efter en stunds körning, men det kan definitivt bli bättre.
klarar iaf av att vänsterbromsa och låsa bakhjulen och frampuckarna luktar det gärna brännt om numera...
så, det var nog baktrummorna som var problemet, backarna var ej helt slut, men samtidigt var det finsa sprickor i backarna..heh!
Party on! bränn some däck!
de tar betydligt bättre efter en stunds körning, men det kan definitivt bli bättre.
klarar iaf av att vänsterbromsa och låsa bakhjulen och frampuckarna luktar det gärna brännt om numera...
så, det var nog baktrummorna som var problemet, backarna var ej helt slut, men samtidigt var det finsa sprickor i backarna..heh!
Party on! bränn some däck!
-
Guest
Joakim Enoksson wrote:mm....
hur jag luftar.
har en slang som sättes på nippeln.
motorn igång
slangen ledes ner i en butt.
lillbror pumpar pedal sakta, sakta och håller på så...
jag öppnar nippeln ca 1 varv och låter vätskan rinna ca 2minuter, behållaren för slangen fylls...
fyller på vid huvudbromscylindern med jämna mellanrum..
börjar bakifrån
vänster bak
höger bak
vänster fram
höger fram
vet inte hur det är på din, men jag saknar abs på min 205 och då är ett diagonalt splitsystem. luftningen ska då ske HB, VF, VB, HF. Prova annars att ta loss oken och snurra lyfta vrida lite på dom under tiden du luftar ...
annars är bromsregulatorerna vanliga felkällor ...
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

bakbromsar som ej låser sig !!
Tänkte bara upplysa att enligt HAYES har alla 205 GTI'r en ventil som hindrar bakhjulen från att låsa upp...
Citat
"A compensating valve (or valves)reduces the hydraulic pressure to the rear brakes under heavy applications of the brake pedal in order to prevent rear wheel lock-up"
Slut Citat
kanske nåt att tänka på... fram är dom som tar största trycket..
/Erik
Citat
"A compensating valve (or valves)reduces the hydraulic pressure to the rear brakes under heavy applications of the brake pedal in order to prevent rear wheel lock-up"
Slut Citat
kanske nåt att tänka på... fram är dom som tar största trycket..
/Erik
Medlem # 1708..
Pugge 205 GTI -92 Monte Carlo avställt för vintern
Pugge 405 MI 16 -89 avställt för som TLC
Volvo 850 GLT -92 Till salu
Volvo 855 GLT -94 familjebil
Pugge 205 GTI -92 Monte Carlo avställt för vintern
Pugge 405 MI 16 -89 avställt för som TLC
Volvo 850 GLT -92 Till salu
Volvo 855 GLT -94 familjebil
"compensating valve" brukar nog översättas bromskraftsregulator
not. på 205 är dom inte laststyrda som på många andra utan reagerar endast på bromskraften vilket kan ge lite underliga bromsvärden, inte sällan resultera i för lite kraft, och enligt verkstan vanligt återkommande felkälla när bakbromsen börja dryga ... jag hade ojämn bromsverkan och efter måååånga timmar insåg jag att den högra (den som verkade ok) släppte igenom för mycket medan den vänstra (den med "dåligt" bromsvärde) var korrekt fungerande ... gissa om det var nå drygt
not. på 205 är dom inte laststyrda som på många andra utan reagerar endast på bromskraften vilket kan ge lite underliga bromsvärden, inte sällan resultera i för lite kraft, och enligt verkstan vanligt återkommande felkälla när bakbromsen börja dryga ... jag hade ojämn bromsverkan och efter måååånga timmar insåg jag att den högra (den som verkade ok) släppte igenom för mycket medan den vänstra (den med "dåligt" bromsvärde) var korrekt fungerande ... gissa om det var nå drygt
205 GTi -90
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Omdu vet vad vänsterbromsa är så är det faktiskt inte så svårt att låsa bakbromsarna.
i princip så är det osm att dra i handbromsen.-..
Ta en kurva ganska snävt.
håll gas genom kurvan och samtidigt med vänster-fot bromsa
resultatet blir att du har drivningfram fastän broms genom att du gasar och baktill kommer du låssa däcken ganska omgående i kurvan då 205:an har en benägenhet att släppa allt bara den vill och får förutsättningarna...
testa, men testa på några väl valda ställen. har snurrat några ggr. och folk blir satans rädda..
hehe
men en väl genomförd vänsterbroms som resulterar i att bakvagnen släpper ut och sedan full gas efter det på denna släng så ser det om inte annat kul och roligt ut...

i princip så är det osm att dra i handbromsen.-..
Ta en kurva ganska snävt.
håll gas genom kurvan och samtidigt med vänster-fot bromsa
resultatet blir att du har drivningfram fastän broms genom att du gasar och baktill kommer du låssa däcken ganska omgående i kurvan då 205:an har en benägenhet att släppa allt bara den vill och får förutsättningarna...
testa, men testa på några väl valda ställen. har snurrat några ggr. och folk blir satans rädda..
hehe
men en väl genomförd vänsterbroms som resulterar i att bakvagnen släpper ut och sedan full gas efter det på denna släng så ser det om inte annat kul och roligt ut...
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Nån som vill prova cittra-bromsar på björkvik?
4-hjulslås med tummen
4-hjulslås med tummen
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!