out of mind (309)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mr.Plant

out of mind (309)

Post by mr.Plant »

Hallå alla pegga lovers!

Jag gjorde det ödestiga misstaget att adoptera en Peugeot 309 -87 1.6. :lol: Den hade stått stilla i nästan 3 år. Tänkte det kunde vara en sjysst vinterbil. I med lite startgas och hör och häpna,fick byta batteri oxå.
Starta som ett skott....(tänk vad det är för effekt i 3 år gammal bensin ) 8)

----> 1 mån senare: börjar dö oförklarligt men starta direkt när man drog igång start moroten.Nu har den flippat ur helt. Den går helt normalt när denhar stått en längre tid,men när den blir varm går den (oftas) dåligt. Går att gasa upp extremt höga varv och då funkar den en stund igen.

Någon som känner igen symptomen? Har hört att det ska vara någon styrventil som ska vara kass på årsmodellerna 84-87. Kan det vara bränsle trycksregulatorn dom menar?Har bytt slitdelar som:

T-kablar
Stift
Lock
Rotor
Spole

Har även bytt tempsensor till PCM en.Mätt upp TPSen.Spolat rent tanken.
Jag tycker att allt lutar åt bränsle-hållet ,men vad kan det vara? :shock:
Någon som vet vara bränslepumps relät sitter?? Tacksam för alla tips jag kan få......
azur tuningclub
carl

Post by carl »

Min gissning är att den får för fet bränsleblandning, om den går bra när den är kall men krånglar när den är varm.

Det där är väl en konventionell förgasarbil? I så fall borde man kunna misstänka igensatt luftfilter, choke som fastnat, fullständigt feljusterad förgasare, eller nåt skräp som blockerar nålventilen och får förgasaren att flöda över. Eller nåt annat som ger för mycket bensin och/eller för lite luft.
/Carl
mr.Plant

Post by mr.Plant »

Det var pumpen..... 8)

Var en stor hög med spån i skvalpskyddet. Jag kollade bränsletrycket och det var ok. Lite halvskumt :shock: Sen satt jag och lyssnade på pumpen när bilen gick som värst ,och man hörde hur det var avbrott.
azur tuningclub
Post Reply