Bakvagn på 206?
robert306gti wrote:vad jag förstått så tycker Peugeot inte om att vi lägger ut sprängskisser på hemsidan om den är från Peugeot... vi kan få rejält med smäll på fingrarna.
Bilden är hittad via google och tagen från peugeot206cc.co.uk, vilken inte verkar vara en officiell Peugeot-sajt. Om de har tillstånd att ha bilden där eller inte har jag ingen aning om, jag är bara en budbärare.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
jag bryr mig inte egentligen men har en polare på peugeot som berättade att Peugeot sverige varit i kontakt med klubben då någon lagt ut material från peugeots interna onlinekataloger... det har gått ut en uppmaning till alla verkstäder att detta är förbjudet och att de vidtar åtgärder mot den verkstad som gör det. klubben ska oxo fått en deadline att få bort materialet från hemsidan... va nån gång i somras
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Detta stämmer och det är redan hanterat och förhoppningsvis utagerat.robert306gti wrote:jag bryr mig inte egentligen men har en polare på peugeot som berättade att Peugeot sverige varit i kontakt med klubben då någon lagt ut material från peugeots interna onlinekataloger... det har gått ut en uppmaning till alla verkstäder att detta är förbjudet och att de vidtar åtgärder mot den verkstad som gör det. klubben ska oxo fått en deadline att få bort materialet från hemsidan... va nån gång i somras
EN 14497
- Mozzarella
André V wrote:Halvstel bakaxel med snett bakåtriktade bärarmar, torsionsfjädrar. Krängningshämmaren är också av torsionstyp och sitter inne i bakaxelröret.
Hmmm. Halvstel axel är väl sånt där skräp som sitter på ex. enklare VW bilar där det inte finns en roterande bärarm ? Eller har jag fel ?
Citroen Jumpy -98
Mozzarella wrote:André V wrote:Halvstel bakaxel med snett bakåtriktade bärarmar, torsionsfjädrar. Krängningshämmaren är också av torsionstyp och sitter inne i bakaxelröret.
Hmmm. Halvstel axel är väl sånt där skräp som sitter på ex. enklare VW bilar där det inte finns en roterande bärarm ? Eller har jag fel ?
Vet ej om det är den korrekta tekniska benämningen, den brukar bara kallas så av svensk motorpress. Skulle även kunna kallas "bakvagn med individuella bärarmar" eller kort och gott torsionsbakvagn.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
André V wrote:Mozzarella wrote:André V wrote:Halvstel bakaxel med snett bakåtriktade bärarmar, torsionsfjädrar. Krängningshämmaren är också av torsionstyp och sitter inne i bakaxelröret.
Vet ej om det är den korrekta tekniska benämningen, den brukar bara kallas så av svensk motorpress. Skulle även kunna kallas "bakvagn med individuella bärarmar" eller kort och gott torsionsbakvagn.
Jag skulle nog inte heller vilja kalla den för halvstel..
Som sagt, halvstel satt det ju på gamla Golfar, där flexar hela bakaxelbalken.
Jag skulle vilja kalla det för individuella bakåtriktade bärarmar. Har alltid undrat hur journalisterna tänker när de beskriver den som halvstel..
Claes B wrote:André V wrote:Mozzarella wrote:André V wrote:Halvstel bakaxel med snett bakåtriktade bärarmar, torsionsfjädrar. Krängningshämmaren är också av torsionstyp och sitter inne i bakaxelröret.
Jag skulle nog inte heller vilja kalla den för halvstel..
Som sagt, halvstel satt det ju på gamla Golfar, där flexar hela bakaxelbalken.
Jag skulle vilja kalla det för individuella bakåtriktade bärarmar. Har alltid undrat hur journalisterna tänker när de beskriver den som halvstel..
Antagligen har det nåt med hjulens "frihetsgrader" att göra. Hjulens rörelser är inte beroende av varandra som med en stel bakaxel, men de kan åas inte röra sig så pass fritt som med multilink. Därav halvstel. Eller nåt.
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Dur3forS wrote:Är de likadan bakaxel på alla Peugeot bilar. Eller e de någon skillnad mellan GTI å vanlig modell?
106, 205, 206, 306, 309 och 405 har samma typ av bakaxel vad jag vet.
Skillnaderna mellan t.ex. en basmodell av 206:an och en GTI är tjockleken på torsionsstavar respektive krängningshämmare. (Vilket påverkar komfort och väghållning)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
IvarS wrote:Varför skulle man inte få lägga upp bilder med sprängskisser, är man rädd att konkurrenterna ska plagiera konstruktionerna?
Copyright...
Materialet finns tillgängligt officiellt för allmänheten på Infotec där det givetvis kostar en slant.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla