Stereo

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
heimat

Stereo

Post by heimat »

Har köpt en 307 kombi och undrar om någon kan hjälpa mej med lite stereo frågor, har inte fått bilen ännu det är en 2003a

Sitter det högtalare i dörrarna?
Om inte finns det hål för högtalare i fram och bakdörrar?
Isåfall dimension på dessa?

Vart drar man simplast lågnivå samt strömkablar framifrån och bak?
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Tjena! Jag hade en 307 innan som jag bytade alla högtalarna i och la in ett steg och alla nya kablar. Svaren på dina frågor är: ja, det finns högtalare orginal 6,5" fram och 5,25" bak som är DIN-standard, diskanten sitter på instrumentpanelen och vill du byta ut den får du montera din nya i hålet under gallret, lite pill men det går. Nämnas bör att alla orginalhögtalarna är fulkommligen skräp och inte värda fem spänn på macken, så byt om du är billjudsintresserad. Bästa stället att dra lågnivå är i mitten av bilen. Du behöver inte lyfta ut något utan bara lyfta på de olika förvarings ytorna och så vida du inte har elefanthänder kan du försiktigt trycka igenom lågnivån. Ström drar du lättast på förarsidan av bilen för det sitter en liten gummiplugg precis nedanför ena vinrutetorkarfästet bakom ett svart plastgaller som det bara är att trycka in och pilla igenom kabeln från batteriet. Beroende på hur tjock kabel du tänker använda kan du behöva borra upp hålet lite, men det är ganska stort från början. Ta inte strömmen direkt från batteriet utan från säkringsdosan. Där sitter redan en liten skruv som är ypperlig att använda.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
nevyn

Post by nevyn »

Ta annars strömmen direkt från batteriet med separat säkring.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Nä, då måste man byta hela fästet. Jag menar att från batteriet går det en +kabel som är ca 10cm lång till säkringshållaren som är fäst med en mutter, där man kan börja dra strömmen vilket gör det hela mycket mera praktiskt. Självklart måste det finnas en separat säkring :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
GriFFin

Post by GriFFin »

Colut wrote:Nä, då måste man byta hela fästet. Jag menar att från batteriet går det en +kabel som är ca 10cm lång till säkringshållaren som är fäst med en mutter, där man kan börja dra strömmen vilket gör det hela mycket mera praktiskt. Självklart måste det finnas en separat säkring :)
jag borrade i polen på batteriet och satte en bult med ringsko :lol:
Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på
Snelleman

Post by Snelleman »

borrade i POLEN!!? (!!!)
Medlem 1262
Snelleman kör en Mercedes-Benz C280 -96
nevyn

Post by nevyn »

Hmmm....

Ska man ändå hålla på kan man väl göra det ordentligt, men det är ju upp till var och en antar jag.

Vill man fortfarande ha snabbfästen kan man köpa de här på elfa.

Snabbfästen
GriFFin

Post by GriFFin »

snelleman wrote:borrade i POLEN!!? (!!!)

Japp :) vill ni ha pix ?
Snelleman

Post by Snelleman »

pixa på du ! =)

borrat uppifrån och gängar i hålet eller?? :lol:
Medlem 1262
GriFFin

Post by GriFFin »

snelleman wrote:pixa på du ! =)

borrat uppifrån och gängar i hålet eller?? :lol:

ska ut imorgon när det är ljust ute så man ser :lol:
heimat

Post by heimat »

Tack för tipsen kommer som vanligt att försöka dra allt direkt från batteriet så inget kommer emellan givetvis med separat säkring.

Ni som ev har slutsteg till era dörrhögtalare vart har ni lagt detta slutsteget`

Skall spana att dra lågnivån i mitten av bilen och se om jag kan få igenom sakerna.
Snelleman

Post by Snelleman »

Här e en tråd om placering i 206'a

Skruva fast på ryggstöd bak. fungerar perfa för mig.

http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=37479&highlight=ryggst%F6d
Medlem 1262
mtempsch

Post by mtempsch »

heimat wrote:Ni som ev har slutsteg till era dörrhögtalare vart har ni lagt detta slutsteget

206'a här med, likaså med steget på en platta (med distanser så man får in kablarna snyggt under plattan) på ryggstödet.

Tog latvarianten vad gäller kabeldragningen till framhögtalarna: kablar (på ena sidan av mittunneln, signalkablarna på andra sidan) från steget till ISO-kontakt som kopplar till original ISO-kontakt bakom radion, utnyttjar sedan originalkablarna ut till dörren och satte delningsfiltren ute i dörrarna.
/Michael
heimat

Post by heimat »

Tack igen för tipset dock är det uteslutet att montera steget bakom sätet då det kommer synas då jag har en kombi. Måste dölja det.
beta

Post by beta »

Under framsätena eller hur ser det ut där?
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Snelleman

Post by Snelleman »

Du har inga löstagbara paneler i bagaget?

större kombisar brukar ha det.
har smällt in steg i v70isar på det viset.
eller så sätter du det på ryggstöder å tonar rutorna :wink:
Medlem 1262
heimat

Post by heimat »

Under framsätena tror jag det verkar finnas plats iaf var mest osäker på hur man skulle dra kablarna dit.

Skall tona rutorna men inte så svart så att man inte ser hade det så förut på alla bilar men har tröttnat att inte kunna se ut när man kör :)
beta

Post by beta »

heimat wrote:Under framsätena tror jag det verkar finnas plats iaf var mest osäker på hur man skulle dra kablarna dit.

Skall tona rutorna men inte så svart så att man inte ser hade det så förut på alla bilar men har tröttnat att inte kunna se ut när man kör :)

Dra kablarna som "vanligt" fast dra ut dom ur hålen i mattan? Brukar vara hål i den under sätena för kablar till värme och luftkanalerna.
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
heimat

Post by heimat »

Spanade lite snabbt igår o mittkonsolen mellan stolarna sitter ju lämpligt att dölja kablar. Men hur får man under kablarna framifrån stereon utan att ta bort konsolen i mitten? Går den ta bort? Lätt?
heimat

Post by heimat »

Hur monterar man diskanter i hålen på instrumentbrädan? Går gallrena bara att "lyfta" upp och montera sedan?
Post Reply