Högtalare?...

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Jocke W

Högtalare?...

Post by Jocke W »

Jag ska köpa 5.25 tum fram till 205,an nångång i framtiden..men vad är det man ska kolla efter..jag vill ha bra grejer inget volvo raggar stuk jag kan f*n inget om "ljud" dom flesta kollar bara på att det är så hög RMS eller W som möjligt..men det måste ju va mer som avslöjar om dom är bra...är det nån som kan hjälpa mig med den här saken??
205 S16, Som kommer ut ur garaget sommarn 2004 ;)
Cain0r

Post by Cain0r »

om jag vore dig.. skulle jag satsa på DLS högtalare.
lite dyra, men det är lätt värt det. :D

sen är det svårt att se vilka som är bäst, vissa är fett bra på pappret, men låter som skit, medans andra inte alls är så speciella på pappret, men som poppar skiten ur allt o alla :)

så lynsa o hör runt med sånna som kan sånt, dom borde kunna ge dig tips om vilka du ska ha
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

Jag körde ett MTX TP50S i min 205, spelade skitbra.

Tänk på att dämpa hela dörrlådan om du ska i med stöddigare höglatare annars får du bara en massa skrammel o spelar för dem utanför bilen lika mkt som dem i, dessutom får du ingen midbas heller...
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
pickup

Post by pickup »

Håller med Cain0r ...satsa på dls..låter så jevla fint..=)
Medlem #607
Åker Vinröd 306 S16 -94
----------------------------
Tidigare:
Röd Mi16 -89 *SÅLD*
Röd 205 Gti -89 *SÅLD*
Plus en massa annat :)

http://www.peugeot-sport-club.com/visa_ ... arkiv2.jpg
Larzzon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Larzzon »

chrippe

Re: Högtalare?...

Post by chrippe »

Har du spelare och steg redan? Min erfarenhet är att kombinationen mellan spelare, steg och högtalare gör nästan lika mycket för ljudbilden som valet av varje del för sig.

DLS är bra, men beroende på var du tänkte lägga ribban är visaton ruggigt prisvärda, men helt klart i en något lägre standard ...
205 GTi -90
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

...pssst, kolla sponsorer...*tips*
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
nevyn

Post by nevyn »

soderbaum: vad föreslår du för dämpmaterial?
Christofer Soderbaum

Jag körde med 3-4 mm tjock, ganska styv, självhäftande dämpmatta (i något gummimaterial) jag köpte hos bilstereohandlaren här, tror jag sett sådan på Mekonomen oxå.
Skär till så stora bitar som möjligt och sätt på ALLA dörrlådans innerytor du kommer åt. Du kan värma lätt med vämepistol och dra med ett
finger över skarvarna sen för att få det att "flyta ihop" lite bättre.

Blev grym skillnad, ingen mening med att lägga pengar på högtalare i den bilen om man inte dämpar riktigt, inga "plåtljud" alls kvar nu.

Om du kör baslåda så dämpa ovanför hjulhusen bak hela vägen oxå, samt bakluckan, gjorde mycket det också.

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Jocke W

Post by Jocke W »

Jag vill inte lägga till nåt material för jag tänker på vikten(låter dumt =P) jag bygger bilen för bana men kan va lite najs att ha lite ljud om man åker långt eller nåt...

Stenis---> jag har kollat..men som sagt..jag fattar ju inget =( hjälp?

DLS är bra säger ni...aja jag får kolla upp det..

Men måste man ha nåt jävla inlägg för att det inte ska vibrera i dörrarna eller?
nevyn

Post by nevyn »

hade bort insidan av morsans baklucka idag (volvo 965), det är ju lite skillnad på bil och bil... i min (206) finns det inte tillstymmelse till ljudisolering, i hennes var det inplastade!?! dämpattor hela vägen. *snyft*

jocke: hur mycket väger skumgummi? ;) släng ut baksätet i stället.

är det ingen som provat sån här dämpmaterial som sprutas på? typ db-axe eller vad det heter?

hittills har jag bara satt lite asfaltsmattor bakom midbasen i framdörrarna... har dock skaffat mer dämpmaterial, men jag funderar på om man skulle spruta på sån där dämpmassa ändå.
Christofer Soderbaum

Jocke, ska du ha bra grejer så väger dem (mina MTX vägde 3 ggr så mkt som skrotet som sitter i nu), och du kommer inte få se hälften av grejernas potential om du kör utan dämpning.
Ska du bara ha ljud så satsa inte på nåt värre system alls, dunka i 2 st 5,25" koax, räcker fint om man inte ska fylla upp med sub o så ändå.

Nevyn, den dämpningen jag menar kan vara det du kallas "asfaltsmatta", man hör ordet överallt men har aldrig kopplat det. Det båda dämpar och stabiliserar, så det blir mer "låda" över dörren...tar bort mkt skrammel dessutom.

HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Hur mycket kan en maxad stereo väga egentligen? Typ huvudenhet, framsystem, sub, slutsteg, massa grova kablar e.t.c? Måste ju va 20-30 kilo på vissa bilar utan vidare? Varför dra runt på massa vikt om man vill åka fort? Jag har: Cd-radio, 5,25 koax fram och 6x9 bak och det låter minsann så det räcker för normala öron.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Twedmark

Post by Twedmark »

TheDagger wrote:Hur mycket kan en maxad stereo väga egentligen? Typ huvudenhet, framsystem, sub, slutsteg, massa grova kablar e.t.c? Måste ju va 20-30 kilo på vissa bilar utan vidare? Varför dra runt på massa vikt om man vill åka fort? Jag har: Cd-radio, 5,25 koax fram och 6x9 bak och det låter minsann så det räcker för normala öron.

Duger säkert jättebra.... till P1.... :roll: :wink:
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Jocke W wrote:Stenis---> jag har kollat..men som sagt..jag fattar ju inget =( hjälp?

PM:a mej vad du vill ha så ska fabbo hjälpa...
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Freddan

Post by Freddan »

Ja har asfaltsmattor och 8mm skumgummi i dörrar å baklucka klistrat på plåten, sen har ja dämpvadd(eller va de nu kallas) mellan innerplåten å plastinredningen, gör stor skillnad ljudmässigt precis som soderbaum säger.. sen har ja målat de mesta av plast i inredningen med Peak Off (samma som db-axe), å de tar bort lite plastskrammel...
Nästa projekt blir hjulhusen..
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Jocke W

Post by Jocke W »

Stenis wrote:
Jocke W wrote:Stenis---> jag har kollat..men som sagt..jag fattar ju inget =( hjälp?

PM:a mej vad du vill ha så ska fabbo hjälpa...

tack fabbo! men jag lägger nog ner ideérna med hyffsat ljud om det ska väga massa skit..då får det va nåt bajs ljud..får bygga en media 205,a istället =P
Stefan Eriksson

Post by Stefan Eriksson »

Freddan wrote:Ja har asfaltsmattor och 8mm skumgummi i dörrar å baklucka klistrat på plåten, sen har ja dämpvadd(eller va de nu kallas) mellan innerplåten å plastinredningen, gör stor skillnad ljudmässigt precis som soderbaum säger.. sen har ja målat de mesta av plast i inredningen med Peak Off (samma som db-axe), å de tar bort lite plastskrammel...
Nästa projekt blir hjulhusen..

Måste bli mkt x-tra vikt med allt detta?
Peugeot Sport Club
Medlem # 634
Audi S4 4,2 Avant-04
Tidigare bilar
406 ST 3,0 Sport-01
205S16
Prylgalen

Post by Prylgalen »

Anser att man gott å väl kan kasta på en 5 kilo dämpmaterial i bilen med tanke på att det även dödar vägljud å så .. en vettig bas väger ju iallafall en tio kg så jämfört med det e det ju ingenting.. skall man spara vikt kan man ju börja banta å tanka för en hundring varje gång .. fulltank väger ju trots allt 60kg..
Patrik R

Post by Patrik R »

calle
träffade din svettiga kompis jakob i sthlm igår.
han sa du lukta kiss
.::Independent Variant User::.
Post Reply