Hjulupphängning fram 206

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
nevyn

Hjulupphängning fram 206

Post by nevyn »

Hade uppe bilen och tittade lite på hjulupphängningen eftersom jag tänkt byta fjädrar fram. Och då uppstår lite frågor.

Behöver man något specialverktyg för att lossa styrleden? Eller går det med en vanlig avdragare? Måste man lossa den för att få ur stötdämparen?

Måste man lossa undre bärarmen ur spindelhuset? I så fall hur gör man det? Specialverktyg?

Jag antar av utrymmet att döma att man inte komprimerar fjädern i hjulhuset, eller?

Vad är normalpris för ett dylikt ingrepp hos valfri verkstad?
nevyn

Post by nevyn »

Kom igen nu!
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Det finns en beskrivning bland mekartipsen, det står att det är till en 205a, men det ser likadant ut på en 206a(20 senare, eller när kom205an? Iaf så ser det likadant ut fortfarande hos Peugeot... Iofs, varför ska man ändra på ett vinnande koncept?)
Fjäderspännare måste du ha, annars kommer du inte långt... Jag skrev en tråd innan om att jag sänkte bilen, fick några tips från Per bland andra, leta upp den, det tyckte jag iaf var nyttigt.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Har skrivit ner lite om det.

http://w1.155.telia.com/~u15525739/BYTE_FJAEDRAR206.DOC

Tagit lite från våra vst skivor.

/Richard
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
nevyn

Post by nevyn »

Ah... Var lite svårt på första, men andra hjulet tog inte så lång tid... Tack Richard för ditt finfina dokument, hade ju inte de verktygen, men jag tillverkade egna.

Liten fråga bara. Är det jätteviktigt att man drar fast styrlederna med rätt moment eller? Den är väldigt trögstyrd när den står still nu, eller beror det på sänkningen? Hade ingen momentnyckel när jag bytte. Om man ska lossa på den, måste man dra loss den med avdragaren igen innan man drar dit muttern?

En liten fråga till, vad är det för nyckel till stötdämparen? jag använde torx men det kändes halvbra, hittade ingen insex som passade.
Post Reply