Högt HC-värde fortf, 60% etanol hjälpte inte.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

lumpan wrote:Jag testar kablar, så testar du katt 8)

He he..
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
Marcus

Post by Marcus »

Katten är det garanterat inte. Besiktade min med i stort sett rensad katt. Kärnan var lös och nästan allt var bortblåst i den. Det lilla biten som var kvar var endast så stor som en bandyboll. Med den katten fick jag bara 114 i hc så du har nåt större problem.

Som claes säger misständningar och orolig gång ger grymt höga hc värden. Kolla med kompprov sedan tädning.

Ventiltätningarna på xu9j4 håller mycket bra och brukar sällan paja om man jämför med tätningarna på xu9jaz som man får byta väligt ofta. Den skulle även blåryka väldigt mycket vid kallstart vilket inte din verkar göra.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
lumpan

Post by lumpan »

f*n är felet med min då? Den blåryker inte, och har inte misstänt någon gång.. går klockrent..
ventiltätningarna är bytta 2000-03 (201830 mil) DVS. ca 10000 mil sedan, bör väl inte va nå problem med dom då tycker jag?
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Marcus wrote:Katten är det garanterat inte. Besiktade min med i stort sett rensad katt. Kärnan var lös och nästan allt var bortblåst i den. Det lilla biten som var kvar var endast så stor som en bandyboll. Med den katten fick jag bara 114 i hc så du har nåt större problem.

Som claes säger misständningar och orolig gång ger grymt höga hc värden. Kolla med kompprov sedan tädning.

Ventiltätningarna på xu9j4 håller mycket bra och brukar sällan paja om man jämför med tätningarna på xu9jaz som man får byta väligt ofta. Den skulle även blåryka väldigt mycket vid kallstart vilket inte din verkar göra.

Jo det kan visst vara katten även om det låter osannolikt. Vet två st som hade liknande problem o de bytte katt mot förmodan o det visade sig hjälpa, jag vill inte själv tro på det men måste det eftersom det blev bra efter det. Men alltså, om den misständer så skulle den väl inte gå alls o köra? Borde den inte misstända när man kör oxå i sådana fall??? När man kör går den ju som ett skott....... Kan tändkablarna fungera när man kör men inte när den står still på tomgång eller vadå? *försöker förstå*
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

lumpan wrote:f*n är felet med min då? Den blåryker inte, och har inte misstänt någon gång.. går klockrent..
ventiltätningarna är bytta 2000-03 (201830 mil) DVS. ca 10000 mil sedan, bör väl inte va nå problem med dom då tycker jag?

Ja jag är lika förbryllad som du... :roll: :( Då borde det absolut inte vara några problem med ventiltätningarna. Har du eller vet du om din katt är bytt någongång?
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
headlight

Post by headlight »

Jag hade problem med avgaserna på min och det var bara hc:n som var hög. Dock "bara" 310 jag bytte katalysator, Luftfilter, olja, oljefilter o tändstift, vips var den nere på 60...
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp :(
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

headlight wrote:Jag hade problem med avgaserna på min och det var bara hc:n som var hög. Dock "bara" 310 jag bytte katalysator, Luftfilter, olja, oljefilter o tändstift, vips var den nere på 60...

Okej.. :) Då lutar det ännu mer åt att det är katten.. fast hur var din på tomgång? Nervös? Bluddrade den?
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
headlight

Post by headlight »

K.Gustavsson wrote:
headlight wrote:Jag hade problem med avgaserna på min och det var bara hc:n som var hög. Dock "bara" 310 jag bytte katalysator, Luftfilter, olja, oljefilter o tändstift, vips var den nere på 60...

Okej.. :) Då lutar det ännu mer åt att det är katten.. fast hur var din på tomgång? Nervös? Bluddrade den?

Nja den är den inte helt jämn vid kall motor då rycker den o hoppar lite i varvtal. Men när den väl är varm ligger den jämt o fint.
Peugeot 307 -06
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

headlight wrote:
Nja den är den inte helt jämn vid kall motor då rycker den o hoppar lite i varvtal. Men när den väl är varm ligger den jämt o fint.

Jo men jag tänkte mer på när den är varm. Hur kom det sig att du bytte katalysator bara för att HC var högt? Det kan ju tydligen vara en massa annat enligt några här. Jag är oxå inställd på att byta katten.. men vill bara kolla lite först. Jag har inga problem med varvtalen heller, det ligger jämt o fint oxå men den är nervös o bluddrar i avgasröret när den är varm.
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

K.Gustavsson wrote:
headlight wrote:

Jo men jag tänkte mer på när den är varm. Hur kom det sig att du bytte katalysator bara för att HC var högt? Det kan ju tydligen vara en massa annat enligt några här. Jag är oxå inställd på att byta katten.. men vill bara kolla lite först. Jag har inga problem med varvtalen heller, det ligger jämt o fint oxå men den är nervös o bluddrar i avgasröret när den är varm.

Har man ett HC på runt 200 sådär kan man kanske gissa på att det bara är katen som är slut om motorn går som den ska annars.
Nu tycker jag iofs. att det verkar som det var nåt annat fel med hans också då HC på 310 är lite i högsta laget det med, särskilt som det är såpass som 60 efter katbyte, med en frisk kat och riktigt varmkörd motor bör det ligga ännu lägre.
Men när du har ett HC på 700 då är det mer som felar, även om katen är kass så finns det andra fel som bör åtgärdas, tror inte att katen klarar av att sänka det till godkänd nivå heller för den delen.

Katen renar ju HC och CO till lägre nivåer så det är inte helt konstigt att byta om man har för höga värden...Men som sagt, det ska vara nån rim och reson i det med, typiska värden för en frisk katalysatormotor utan kat är t.ex. CO 0,5-1% HC 150-200ppm
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by headlight »

K.Gustavsson wrote:Jo men jag tänkte mer på när den är varm. Hur kom det sig att du bytte katalysator bara för att HC var högt? Det kan ju tydligen vara en massa annat enligt några här. Jag är oxå inställd på att byta katten.. men vill bara kolla lite först. Jag har inga problem med varvtalen heller, det ligger jämt o fint oxå men den är nervös o bluddrar i avgasröret när den är varm.

Det skrammlade om avgasröret vid vissa varvtal. jag trode det var i första dämparn. Men när jag kapade isär mitt avgasrör (som idiotskt nog var helsvetsat) o skakade var det helt tyst. Så då slog jag slog en kik i katten... Den var inte mycket trasig men det saknades bitar lite här o var. Då var det ju bara att byta. När jag ändå var i farten blev det en sportkatt.
Peugeot 307 -06
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

headlight wrote:Det skrammlade om avgasröret vid vissa varvtal. jag trode det var i första dämparn. Men när jag kapade isär mitt avgasrör (som idiotskt nog var helsvetsat) o skakade var det helt tyst. Så då slog jag slog en kik i katten... Den var inte mycket trasig men det saknades bitar lite här o var. Då var det ju bara att byta. När jag ändå var i farten blev det en sportkatt.

Ok men då hade vi inte likadant fel...
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Claes B wrote:
Har man ett HC på runt 200 sådär kan man kanske gissa på att det bara är katen som är slut om motorn går som den ska annars.
Nu tycker jag iofs. att det verkar som det var nåt annat fel med hans också då HC på 310 är lite i högsta laget det med, särskilt som det är såpass som 60 efter katbyte, med en frisk kat och riktigt varmkörd motor bör det ligga ännu lägre.
Men när du har ett HC på 700 då är det mer som felar, även om katen är kass så finns det andra fel som bör åtgärdas, tror inte att katen klarar av att sänka det till godkänd nivå heller för den delen.

Katen renar ju HC och CO till lägre nivåer så det är inte helt konstigt att byta om man har för höga värden...Men som sagt, det ska vara nån rim och reson i det med, typiska värden för en frisk katalysatormotor utan kat är t.ex. CO 0,5-1% HC 150-200ppm

Suck.. ja det är ju frågan om vad det är mer för fel som bör åtgärdas. Det vet man inte ju.. :( ??? Det kan väl inte vara så troligt att det är tändkablarna??? För i så fall skulle den väl misstända hela tiden??? O det gör den ju inte. Jag vill ha svar på det...
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Visst kan det vara tändkablarna, den kanske dessutom misständer hela tiden men såpass lite att det inte märks när du gasar.
Men som sagt, det är ju flera här som menar att det är känsligt med vilka kablar man köper, att vissa piratgrejer inte funkar så bra.
Sök lite på det och se. Autofrance:s kablar ska tydligen funka bra och vara rätt pris på. Du kan ju kolla dina kablar på så sätt att du sprayar lite vatten på dem med en blomspruta eller nåt, bara en fin dimma, gör det nån skillnad på gången så är kablarna inte bra och bör bytas ivf. även om det inte är de som ställer till problem.
Sen skulle jag göra en konditionstest på motorn, ta ett kompprov och uteslut t.ex. brända ventiler.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by headlight »

Claes B wrote:...
...
Jag bytte först stift, olja, luftfilter, oljefilter och då hc:n trillade ner till 210.
Last edited by headlight on Tue Dec 20, 2005 16:26, edited 1 time in total.
Peugeot 307 -06
lumpan

Post by lumpan »

Besikta idag igen..
Gick inge bättre.. HC 399..
Bytta till kablar från min gamla, nya stift, ny olja, satt dit org. luftfilter (nytt) å Tanka en massa K-sprit 8)

Men resten av felen var fixade iaf, en halv vinst! :)
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

lumpan wrote:Besikta idag igen..
Gick inge bättre.. HC 399..
Bytta till kablar från min gamla, nya stift, ny olja, satt dit org. luftfilter (nytt) å Tanka en massa K-sprit 8)

Men resten av felen var fixade iaf, en halv vinst! :)

Aj då.. va synd :-/ Vad hade du för HC första gången då? Gick det ner något eller var det typ samma? Det var väl d jag tänkte, det kan inte vara tändkablarna. Då är det bara o byta katt då eller? Om pengarna räcker för min del, vilket det måste om jag ska ha en godkänd bil så, så köper jag en på torsdag eller fredag. Vet dock inte om jag ska chansa med en beg från skrot eller en ny... :roll:
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
lumpan

Post by lumpan »

Var typ samma, vet inte va felet är, kompprov gjordes i sommras på den och de låg jämt över alla cylindrar, stiften ser bra ut..
Är nog bara katten kvar att testa, men de får nästa ägare göra (om nån vill ha den)
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

lumpan wrote:Var typ samma, vet inte va felet är, kompprov gjordes i sommras på den och de låg jämt över alla cylindrar, stiften ser bra ut..
Är nog bara katten kvar att testa, men de får nästa ägare göra (om nån vill ha den)

Kör 50/50 etanol, soppa så får du bort HC, dock lagar du inte felet.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

lumpan wrote:Var typ samma, vet inte va felet är, kompprov gjordes i sommras på den och de låg jämt över alla cylindrar, stiften ser bra ut..

Okej.. kanske inte blir lätt o sälja den obes..? Men kanske till nån här eller så...
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
Post Reply