Högt HC-värde fortf, 60% etanol hjälpte inte.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Richard Gustavsson wrote:Kör 50/50 etanol, soppa så får du bort HC, dock lagar du inte felet.

Hur säker är du på det? I så fall är ju det mycket bättre än o byta katt. Jäkligt mycket billigare om inte annat :) Pallar bilen det?
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
lumpan

Post by lumpan »

K.Gustavsson wrote:
lumpan wrote:Var typ samma, vet inte va felet är, kompprov gjordes i sommras på den och de låg jämt över alla cylindrar, stiften ser bra ut..
Är nog bara katten kvar att testa, men de får nästa ägare göra (om nån vill ha den)

Okej.. kanske inte blir lätt o sälja den obes..? Men kanske till nån här eller så...

Nej de e det som är problemet, Får se om jag kan få någon vänlig själ att svetsa dit den andra katten åt mig, å sen tanka etanol som Richard sa om jag får tillbaka lusten efter jul och den inte blivit köpt.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

K.Gustavsson wrote:
Richard Gustavsson wrote:Kör 50/50 etanol, soppa så får du bort HC, dock lagar du inte felet.

Hur säker är du på det? I så fall är ju det mycket bättre än o byta katt. Jäkligt mycket billigare om inte annat :) Pallar bilen det?

Jag vet 2 bilar som haft runt 600 i HC som har legat p näranog 0 efter att man kört etanol i tanken.
Radeon gjorde så på sin bruksis, sen var det en saab 9000 NG som bara hade 6 i komp på 2 o 3 cylindrar. funka oxå. dock tände den mototrlampan för för mager blandning men den släcktes precis innan han körde in till sbp. Poängterar igen att det som sagt int elagare felet bara sänker dom värden som sbp mäter.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Richard Gustavsson wrote:
Jag vet 2 bilar som haft runt 600 i HC som har legat p näranog 0 efter att man kört etanol i tanken.
Radeon gjorde så på sin bruksis, sen var det en saab 9000 NG som bara hade 6 i komp på 2 o 3 cylindrar. funka oxå. dock tände den mototrlampan för för mager blandning men den släcktes precis innan han körde in till sbp. Poängterar igen att det som sagt int elagare felet bara sänker dom värden som sbp mäter.

Okej.. men det är lurigt tycker jag. Vill ju inte förstöra mer än vad som redan är. Får se hur jag gör, mm, det lagar inte felet men då kanske den kan gå igenom i alla fall så kan man byta katt senare. Eller så blir det en ny katt. Finns ju universal sportkat från 1500:-
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Besiktiga bilen före nyår.. körde med ca 60% etanol i tanken... Men det hjälpte inte, den gick inte igenom i alla fall som Richard trodde.. :( HC-värdet sjönk med 500 i o f s men det hjälpte ju inte speciellt mycket. Fick 206 på HC-värdet nu.

Det droppa från nånting på 700 till 206 med ca 60% etanol i tanken.

Vad kan man göra nu då? Bara o byta katalysator som gäller nu då eller?

Fick en månad till på mig.
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
Marcus

Post by Marcus »

Återigen kolla över varför bilen misständer. Det är där du har problem.
Katten är steg 2 för den är inte grundproblemet(med tanke på mitt hc värde på 114 med i stort sett rensad katt). Däremot kan katten ha skadats av att bilen gått fett en längre tid men innan du byter den så måste misständningarna fixas så du inte förstör en till katt.

Du har ju fått en del tips tidigare med tex tändkablar.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Marcus wrote:Återigen kolla över varför bilen misständer. Det är där du har problem.
Katten är steg 2 för den är inte grundproblemet(med tanke på mitt hc värde på 114 med i stort sett rensad katt). Däremot kan katten ha skadats av att bilen gått fett en längre tid men innan du byter den så måste misständningarna fixas så du inte förstör en till katt.

Men den misständer inte. Det kan inte vara tändkablarna (?) Då skulle den väl misstända även när man kör eller? O det gör den inte. Det har jag fortfarande inte fått något svar på. Den kan väl inte misstända bara på tomgång o sen när man kör så funkar det?? Vad kan det vara mer för fel då?
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

K.Gustavsson wrote:
Marcus wrote:Återigen kolla över varför bilen misständer. Det är där du har problem.

Men den misständer inte. Det kan inte vara tändkablarna (?) Då skulle den väl misstända även när man kör eller? O det gör den inte. Det har jag fortfarande inte fått något svar på. Den kan väl inte misstända bara på tomgång o sen när man kör så funkar det?? Vad kan det vara mer för fel då?

Citerar mig själv...
Visst kan det vara tändkablarna, den kanske dessutom misständer hela tiden men såpass lite att det inte märks när du gasar.
Men som sagt, det är ju flera här som menar att det är känsligt med vilka kablar man köper, att vissa piratgrejer inte funkar så bra.
Sök lite på det och se. Autofrance:s kablar ska tydligen funka bra och vara rätt pris på. Du kan ju kolla dina kablar på så sätt att du sprayar lite vatten på dem med en blomspruta eller nåt, bara en fin dimma, gör det nån skillnad på gången så är kablarna inte bra och bör bytas ivf. även om det inte är de som ställer till problem.
Sen skulle jag göra en konditionstest på motorn, ta ett kompprov och uteslut t.ex. brända ventiler.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Marcus »

Om det fortfarande är som du säger att den bluddrar på tomgång och den inte misständer så får den i så fall alldeles för mycket soppa av nån anledning. Fet gång på motorn så går också hc värdet upp.

Motorn kan misstända när den går på låga varv men när man varvar den kan den gå fint. Har ingen förklaring varför det kan bli så men har varit med om det själv när ett fördelarlock var på väg att ge sig. Var knappt så det gick att hålla liv i den på tomgång men på högre varv gick den bra.

Jag reagerar lite på att den går fint när den är kall men bluddrar när den blir varm. Låter nästan som den inte drar ner soppan när den blir varm. Har du kollat så du har korrkta värden(rätt spänning) från vattentempgivaren ända inne vid kontaktstycket vid datboxen? så du kan uteslute både kontaktproblem och kabelbrott.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Min 106a låg oroligt på tomgång. Visade sej vara Bränsletrycksregulatorn. Sedan var spridarna lite slitna vilket gjorde att de gav en mer spetsig stråle, vilket den inte klarade av att tända på tomgång. Så låna en komplett spridarbrygga som funkar och testa. Då har du både spridare och btren bytt. Sitter enkelt på din.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Ska prova Claes förslag med o spraya lite vattendimma på kablarna. De ska alltså tåla det?? Nån som har köpt kablar av autofrance förut?
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
K.Gustavsson

Post by K.Gustavsson »

Marcus wrote:Om det fortfarande är som du säger att den bluddrar på tomgång och den inte misständer så får den i så fall alldeles för mycket soppa av nån anledning. Fet gång på motorn så går också hc värdet upp.

Motorn kan misstända när den går på låga varv men när man varvar den kan den gå fint. Har ingen förklaring varför det kan bli så men har varit med om det själv när ett fördelarlock var på väg att ge sig. Var knappt så det gick att hålla liv i den på tomgång men på högre varv gick den bra.

Jag reagerar lite på att den går fint när den är kall men bluddrar när den blir varm. Låter nästan som den inte drar ner soppan när den blir varm. Har du kollat så du har korrkta värden(rätt spänning) från vattentempgivaren ända inne vid kontaktstycket vid datboxen? så du kan uteslute både kontaktproblem och kabelbrott.

Okej, men mitt fördelarlock är nytt. Den vill inte dö när den står på tomgång. Den går inte rent.. jag vet ej vad jag ska göra snart. Ska kolla tändkablarna även om jag inte tror på det...det låter väldigt orimligt.
Renault Laguna 2.0 Kombi

[Peugeot 205 såld]
[Peugeot 405 Mi16 såld]
SNILLET
Crew
Crew

mycke

Post by SNILLET »

Tändkablarna tål vatten :wink: , vad tror du händer när du kör i ösregn :?:

Se för guds skull till att göra ett komptest , är mitt råd.

Finns ett gäng på Citroenakuten som fått liknande fenomen när de hade ett litet läckage mellan cylindrarna pga kass toppackning och/eller spricka i toppen.

Ventilfel blir ju samma sak...

Så gör att komptest, det är inte någon avancerad manöver.

Att man kan få ned HC:n med hjälp av etanol beror förresten delvis på att den oljan som sugs in INNAN förbränningen(om man har dåliga ventiltätningar) sker lättare förbränns när det finns etanol i blandningen. Lite som att låginblandning av etanol i vissa motorer sänker förbrukningen pga att samma effekt gör att man plockar några procents extra verkningsgrad på bensinen även om etanolen har lägre energiinnehåll "Syresättande bränsle" som det heter på fackspråk 8)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Qualm

Post by Qualm »

En tanke: Jag hade ett tändinställningsfel i fördelaren.

Detta utgjorde värde 042 på HC. Då körde jag ändå med 20 procent etanol.
När jag fick rätt på detta, och återbesökte SBP så fick jag 000 i HC
(då hade jag även överställt Fördelaren 4 grader).
Och dessutom hade jag mindre etanol i blandningen på återbesöket.

Nu tror jag inte att du har mekanisk tändinställning som jag har, men jag ville bara ge ett exempel på att det är viktigt att elen funkar som den ska.

Alltså, följ rådet med att byta tändkablar (jag hade även bytt kablar innan bes.).

Och gör komp prov. nu. :wink:
-[ 205 XR -89 ]- Etanol - Skrotad
-[ 205 XR -90 ]- Bensinare - Skrotad

[Det är bättre att köra med enatnol än att världen får tomma oljehål.]
Tjoock

Post by Tjoock »

Det hjälper inte med etanol sänker f*n inte alls möe rena skiten ja har samma problem med min mi16 men va f*n det är bara fortsätta felsöka för f*n inte fuska bättre att bilen går som den ska eller ?
R.O.B.

Post by R.O.B. »

Tjoock wrote:Det hjälper inte med etanol sänker f*n inte alls möe rena skiten ja har samma problem med min mi16 men va f*n det är bara fortsätta felsöka för f*n inte fuska bättre att bilen går som den ska eller ?

absolut. det är en viss fördel att ha 3 205gti att byta delar mellan... o 4-5 kattar om nån fallerar... hade problem med högt HC... är nog fler orsaker till det men det som verkar ha löst det var att den tog lite tjuvluft... när jag fixat det så sjönk HC från ca 140 till ca 75... från början låg HC på ca 600 och jag bytte LMM och koppla bort vevhusventilation (slangen till oljepåfyllningen var av=mycket tjuvluft)... då släcktes diagnoslampan... osäkert vilket som orsakade felet eller om det var både ock... har fixat slangen o ska dock byta tillbaka lmm o se om nåt händer. som jag skrev i min ''klarade besiktningen'' så testade jag tjuvluft lite okonventionellt... det märktes inte med startgas så jag plocka luftfilter och höll för slangen till lmm... motorn börjar dö pga luftbrist... när den suger all luft en kunde hörde jag hur det pös... var en liten läcka vid en slanganslutning som inte användes som jag pluggat medel tejp (jag vet.... jättesmart :roll: )... drog i en skruv o det vart tyst...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Post Reply