Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Någon som testat att göra den här manövern med mätaren Killen beskriver ju inte vad fördelarna resp. ev nackdelarna är Om man nu lättar på fjädern borde ju spjället i LMM öppna fortare och möjligen släppa på mer soppa i samband med snabbare luft. Frågan är om det påverkar driften i övrigt, ojämn gång, eller möjligen att det stör tomgången när spjället förslappats
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
ja du får in lite mera soppa då boxen reagerar annorlunda då signalen förvrångs..- men då ska man helst få in mer luft också.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
jag testade att flytta på den där på en xu9j1 motor och det vart inget bättre alls. snarare skitsvårt att få bilen att gå bra igen.
efter det så blåste jag en kolv men det vet jag inte om det hadde med det att göra med staken låg lös i fodret när jag rev skiten och då blev det skoten för den bilen.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]
Även en Suzuki GSX1100G Medlemsnummer: 1287 lite delar från mi16/gti16 som ska bort. http://www.mickesbilder.webb.se
Ger effekt tillskott att slacka på fjädern några hack om utgångsläget är en motor som går magert när man börjar. Har svårt att tänka mig att motorn skadas av för fet blandning.
Om man däremot flyttar fjädern så att den spänner hårdare så blir blandningen ännu magrare och därmed även kylningen i förbränningsrummet sämre. Risken är då att ventiler eller kolvarna kan skadas.
Tips Villket blandnings tillstånd motorn har när justeringen börjar kan ses på tändstiftens färg( titta på flera ).( förutsatt :- att motorn är frisk,- nytt luftfilter ) Är stiften ljusa till mycket ljusa så går motorn magert och en justering skulle ge ett litet effekt tillskott. Idealiskt är ljust bruna till choklad bruna stift. Är stiften mörkare justerar man åt det andra hållet.
Nu tar vi det lugnt, vi ska inte förivra oss med fakta här.
Då går min magert, mina var väldigt ljusa.. Men de bör inte påverka mitt HC negativt va? Är väl värre om den gick fett och på så sett inte förbrände riktigt?
Erik Lundberg
Falun
T16-94
Mi16-92
Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
lumpan wrote:Då går min magert, mina var väldigt ljusa.. Men de bör inte påverka mitt HC negativt va? Är väl värre om den gick fett och på så sett inte förbrände riktigt?
Kan göra, det kan bli misständningar av för mager gång och därmed kan HC bli för högt av det med.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496 __________________ "Tiden är den mest rättvist fördelade resursen. Alla har 24 timmar till sitt förfogande varje dygn."
Tror att jag avvaktar med att lätta på trycket i mätaren med tanke på era erfarenheter, bilen går ju fint som den gör redan.
Hmm, att man aldrig lär sig, alltid lika kåt på att trimma så fort man läser något
Gó Jul och Gott Nytt År
Hade du tänkt till lite hade du nog även förstått att saker och ting inte är riktigt så enkla Jag menar, om man hade fått 5hk av att flytta en fjäder, då skulle det nog vart gjort på fabriken redan Bensinare är ju känsliga saker som vill ha perfekt blandning av bränsle och luft hela tiden, ökar man det ena måste man följa upp med det andra.
Dieslar är roligare, bara ösa på så mycket soppa och luft man kan, ju mer desto bättre!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tror att jag avvaktar med att lätta på trycket i mätaren med tanke på era erfarenheter, bilen går ju fint som den gör redan.
Hmm, att man aldrig lär sig, alltid lika kåt på att trimma så fort man läser något
Gó Jul och Gott Nytt År
Hade du tänkt till lite hade du nog även förstått att saker och ting inte är riktigt så enkla Jag menar, om man hade fått 5hk av att flytta en fjäder, då skulle det nog vart gjort på fabriken redan Bensinare är ju känsliga saker som vill ha perfekt blandning av bränsle och luft hela tiden, ökar man det ena måste man följa upp med det andra. Dieslar är roligare, bara ösa på så mycket soppa och luft man kan, ju mer desto bättre!
Helt rätt Dagger, men ta följande i anspråk!
Tillverkarna har många parametrar att rätta sig efter, den jobbigaste är "miljöbiten". För att hålla de skadliga utsläppen nere på så låga nivåer som möjligt så tillämpas vevhusventilation, katalysator/lambda och kolkanisterfilter/ventil för att nämna något. Allt detta tillsammans är hämmande för våra motorer rent effektmässigt, så en anledningen till att man inte lättat på fjädern ifrån fabrik beror på precis det här. Vi biltokar är sen väldigt duktiga på att försöka kringgå dessa restriktioner , såsom öppet filter, sportavgas, chip, "trimmad LMM", rensad kat etc etc etc. Så tanken är inte helt åt skogen med LMM om det nu hade funkat. Ge mig 5 hästar till och jag lovar dig att jag är en Big Time SUCKER som köper direkt
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*