Kylarproblem 306 [uppdaterad: bilder]

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mp+

Kylarproblem 306 [uppdaterad: bilder]

Post by mp+ »

Hallå.

Fick tillbaka min bil igår efter att den varit på verkstad eftersom den fått sig en smäll i fronten så bl.a. den gammla kylarn blev bucklad.

Nu så hade dom bytt kylaren till en splittny. Igår efter att jag kört hem bilen från verkstaden så märkte jag att tempen började stiga upp mot 100 grader, den har annars max legat på 92 någonsin.

Kollade lite idag och såg att mecken inte skruvat fast kylarlocket så att massa kylarvätska läckt ut, så jag fyllde på ny kylarvätska och provade igen, men likförbannat så stiger motorn upp mot 100 grader om man kör lite tufft med den.

Provade även att ha bilen stillastående på tomgång och då gick motorn upp i 100 grader utan att kylfläktarna startade, ska dom inte starta ganska direkt annars?

Jag har värme i kupen, men den känndes lite kallare svalare än vad den borde va.

Så min fråga är, kan jag ha luft i systemet och i så fall hur luftar man? Hare en luftnippel på kylarn.

Mvh
Last edited by mp+ on Thu Jan 12, 2006 21:09, edited 1 time in total.
Gusten

Post by Gusten »

tillbaka med bilen på värkstan. det måste ju vara garantijobb om dom har grejat med det som inte funkar.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
FN87

Post by FN87 »

min bil gjorde oxå så en gång......fyll på nytt i omgångar....o låt det rinna ner...tillslut så har du så mkt som de ska vara i...o förhoppningsvis löser det sig!

..men det går att köra rätt länge utan vatten i kylaren....körde 9 mil innan jag upptäckte att bilen agerade hobbyfontän :roll:
-||Xsara VTS||-

Medlem 1241
Apollo

Post by Apollo »

När pilen pekade rakt uppåt så gick mina fläktar igång. Tror det är vid 100grader.

Du får såga av botten på en 2l petflaska och sätta korken i kylarhålet. Sen fyller du petflaskan med glykol så nivån blir högre än slangarna som går in i kupen. Lufta sedan vid termostathuset, kylaren och slangarna in till kupen i höjdordning.
Peugeot 308
mp+

Post by mp+ »

Fick igen bilen alldeles nyss sedan den varit på verkstad för andra gången.

Nu hade dom åtgärdat problemet med att kylarfläktarna inte startade då bilen stod på tomgång MEN den blev fortfarande överhettad vid körning.

När jag körde hem låg jag och marschade 130-140 på motorvägen och motorn bara steg och steg i temp tills den var ca 100 grader. Bromsar man in och låter bilen motorbromsa så sjunker tempen, medans om man gasar på så stiger den.

Alltså tempen diffar hela tiden gentemot hur man kör. Innan bilen fick en smäll fram så låg tempen konstant på 90 grader och rörde sig aldrig en mm, det är väl så det ska va?

Ringde nyss och pratade med verkstan igen och dom visste inte vad som var fel, kanske termostaten trodde dom.

Någon som kan tro sig veta vad som är fel?

Blir så less på sånt här.

Mvh Tobbe
607-VIK

Post by 607-VIK »

Verkar som att din termostat inte öppnar tillräckligt/inte alls, men borde inte verkstan bytt termostaten när dom ändå tömt kylvätskan och bytt kylaren? de är ju ingen större kostnad i sammanhanget att byta termostat.

Annars har du fortfarande kvar luft i systemet om det inte skulle vara termostaten, men jag chansar på termostaten.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
mp+

Post by mp+ »

605-VIK wrote:Verkar som att din termostat inte öppnar tillräckligt/inte alls, men borde inte verkstan bytt termostaten när dom ändå tömt kylvätskan och bytt kylaren? de är ju ingen större kostnad i sammanhanget att byta termostat.

Annars har du fortfarande kvar luft i systemet om det inte skulle vara termostaten, men jag chansar på termostaten.

Chansar också på termostaten alltså. Tar nog f*n och åker in med bilen imorn så får dom fixa det på plats medans jag är där.

Luft i systemet kan det väl inte ens vara då det är värme i kupen?

Senast jag hade ett ärende på verkstaden så var det samma sak då, att jag var tvungen att lämna in bilen en gång extra eftersom dom slarvat med jobbet, så jävla fult gjort.

Är förbannad som f*n alltså, nu har man gått och väntat på att få tillbaks bilen och så funkar inte grejerna. :(
mp+

Post by mp+ »

Var ute och testade bilen lite mer nu.

Image

Har man den på tomgång så startar inte kylfläktarna förräns bilen blir prick 100 grader och dom kyler endast i 20 sekunder och sedan slår dom av igen. Ska dom verkligen göra så? Känns som den ligger lite för varmt då den hela tiden är runt 100 grader.

Image

Hittade även en lös kontakt bakom vänster huvudlykta som var brun. Fanns även ett löst kontaktuttag där så jag kopplade in den, utan skillnad. Vad kan det ha varit?

Problemet med att den håller på och växlar mellan typ 88-100 grader vid körning kvarstår också.
Apollo

Post by Apollo »

Kylfläktarna går ju igång för att kyla och under de 20s kanske dom hinner kyla tillräckligt för att tempen ska sjunka. Men att den blir så varm hela tiden vet jag inte vad det kan vara. Bästa är att åka tillbaka eftersom dom har bytt grejerna och bör således lämna garanti på sitt arbete.
Peugeot 308
mp+

Post by mp+ »

Mm, ska ta och låta dom göra om arbetet självklart.

Ringde som sagt upp dom direkt när jag kom hem och då jag märkt att kylningen inte fungerade optimalt, så lovade dom att en mekaniker skulle ringa upp mig senare under dagen vilket inte skedde.

Så imorn ska dom definitivt få ta sig tid att fixa bilen.
Post Reply