Peugeot Heavy Duty-dämpare - någon som provat?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Samma problem på min...

på höger sida gick det iofs bra att få loss nertill, med allt på plats i hjulhuset. Sen lossade jag fästet vid fjäderbenet när allt låg på marken.

Men på vänster sida drog jag också sönder insex-/torxfästet (kanske skulle varit torx även på originalen... :roll: ). Men det funkade att få bort skiten genom att ta tag med en polygrip "bakom", och sedan dra allt jag kunde med spärrskaft. Iofs innebär det att jag nu fått köpa nytt stag - men 276 kr är ju inte så mycket i sammanhanget.

/Stefan
nevyn

Post by nevyn »

tråkiga är att jag inte fick loss bulten fast jag tagit bort fjäderbenet. så det fick sitta, kan verkstan leka med sen när det är dags att byta.. hehe det där med torx/insex på gamla bultar är ju roligt... man ser ju inte vad det är ibland
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Fick "tipset" av Peugeot att man ibland får kapa bort skiten... så det verkar inte vara något ovanligt problem direkt

/Stefan
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Hmm, nu håller jag visst en av mina sedvanliga monologer... :roll:

Har fått allt på plats nu - tog mindre än 30 minuter att byta krängningshämmarstag. Knakandet i låg fart har för övrigt även försvunnit (Bystedt m.fl. har haft problem med detta).

Bilen går riktigt bra nu! Kan tyvärr inte jämföra med hur den skulle känts med t.ex. nya standarddämpare, men jämfört med std som satt på så går bilen iaf mycket bättre med HeavyDuty-dämparna. Inga krängningar alls i kurvor, ingen nigning vid inbromsning, samtidigt som den upptar ojämnheter i asfalten på riktigt bra sätt - ruskig skillnad mot innan bytet!

Åtminstone om man sänker en lite äldre bil där grejerna hängt med ett tag, så kan jag varmt rekommendera Peugeots HeavyDuty-dämpare som komplement! Blev riktigt lyckat, och för rimligt pris! C:a 1.500 kr för paret fram (dock lite olika pris mellan höger och vänster av ngn anledning), och runt 1.200 kr paret bak.

/Stefan
Post Reply