406 Hur byter man styrstag krängningshämmare eller...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
OESTHEN

406 Hur byter man styrstag krängningshämmare eller...

Post by OESTHEN »

Fick nedslag på besiktningen på ett stag cirka 25-30cm långt 1cm grovt som sitter i framkant på bakvagnen. Bussningen glappade som gör att hjulet glappar då man tar i det uppe och nere och vickar. Har köpt ett nytt stag på Mekonomen 495 spänn. På påsen står det styrstag??? Led i ena änden och fast i andra. Nu till min fråga: Kan man byta detta stag utan att hissa upp hjulet? Tänkte köra upp bilen på mina Biltema-ramper och byta. Fick för mig att kanske det inte får vara belastning på hjulet när man byter. ..och måste man göra hjulinställning sen? //Östhen
Peugeot 406 Kombi -99a
Peugeot 605 Srti Formule One -94
Dennis.S

Post by Dennis.S »

Det var inget :oops:
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
OESTHEN

Post by OESTHEN »

Rotten_to_the_core wrote:Det var inget :oops:

OCH ???
Peugeot 406 Kombi -99a
xzeus

Post by xzeus »

Det kan du byta när den står på hjulen, går på 15min om den inte har rostat fast, vilket inte är helt ovanligt :(
markera hur den inre justerskruven sitter så hamnar toe vinkeln nästan där den borde.sen lämnar du in den på hjulinställning om du inte vill ha blankslitna däck.
mvh Tomas
Skruvar Peugeot och Fård om dagarna
Ascona b -77 2,0 16v nerplockad i molekyler
Impreza 1,8 med 2,2 och snart ms sprut
Commodore coupe 3.0 -75
OESTHEN

Post by OESTHEN »

xzeus wrote:Det kan du byta när den står på hjulen, går på 15min om den inte har rostat fast, vilket inte är helt ovanligt :(
markera hur den inre justerskruven sitter så hamnar toe vinkeln nästan där den borde.sen lämnar du in den på hjulinställning om du inte vill ha blankslitna däck.
mvh Tomas

Kutar ut i garaget nu omedelbums och byter..startar tidtagaruret när bytet börjar.
Återkommer med tid! :shock:
Peugeot 406 Kombi -99a
OESTHEN

Post by OESTHEN »

OESTHEN wrote:
xzeus wrote:Det kan du byta när den står på hjulen, går på 15min om den inte har rostat fast, vilket inte är helt ovanligt :(
mvh Tomas

Kutar ut i garaget nu omedelbums och byter..startar tidtagaruret när bytet börjar.
Återkommer med tid! :shock:

HA....helt omöjligt att byta!
Då jag försöker skruva upp muttern som sitter på leden snurrar den bara inne i kulan. Kommer inte åt med vinkelslipen heller, den är för stor. Inte blev man på så himla gott humör där man låg under bilen i kallgaraget här uppe i Skellefteå.
...så hur f-n gör man....måste man köpa en minivinkelslip och kapa av skiten eller?
Peugeot 406 Kombi -99a
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Är inte bulten konisk? Isåfall kan du försöka pressa ihop den samtidigt som du skruvar. Annars får du fixa nåt som går att komma åt att kapa med :)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
xzeus

Post by xzeus »

lossa på justerskruven först, sen kan du bända ner staget så kulleden hoppar isär. sen håller du kulan med en rörtång och skruvar loss muttern.
om du har en mutterdragare brukar det räcka med att hänga lite i staget så kulan nyps fast samtidigt som man skruvar loss muttern.
mvh Tomas
Skruvar Peugeot och Fård om dagarna
Ascona b -77 2,0 16v nerplockad i molekyler
Impreza 1,8 med 2,2 och snart ms sprut
Commodore coupe 3.0 -75
Post Reply