Originalstereo i 407 SW - går det att ansluta iPod el. dyl?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
bartender

Originalstereo i 407 SW - går det att ansluta iPod el. dyl?

Post by bartender »

Halloj!

Har beställt en 407 SW med leverans framåt december. Till detta valde jag Sportpaket vilket innebär att man som jag förstått det får orginalstereon med lite fler högtalare. Frågan som jag har är:

Vad sitter det för originalstereo i 407:an? Är det en annan stereo i Sportpaketet eller är det som sagt bara högtalarna som skiljer?

Går den att byta ut mot någon annan stereo och fortfarande ha display och rattfjärr som fungerar?! Tidigare vet jag att det väl fungerat ok med tex. SONYs nya modeller?!

Finns det redan på originalstereon möjlighet att ansluta tex. en iPod eller dyligt via line-in/AUX-in?!

Min Peugeotförsäljare hade verkligen ingen aning!

Tacksam för alla tankar och ideér!

/Micke
Stenis
Super Senior

Re: Originalstereo i 407 SW - går det att ansluta iPod el. d

Post by Stenis »

bartender wrote:Finns det redan på originalstereon möjlighet att ansluta tex. en iPod eller dyligt via line-in/AUX-in?!

Sitter det Blaupunkt orginal i 407:an åxå?
Isf. använder du den "gul/grön/blå" kontakten till ISO'n bakom stereon som man använder til ex. CD-växlaren.
Din lokale (något kunnige) radio/bilstereohandlare skall veta vilken kontakt det är. Bara du vet modellen på org. stereon.
Den kontakten är ett måste för att veta vilken kontakt som är impuls/höger/vänster... :)
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
peo

Post by peo »

Jag har en längre tid försökt få klartecken när det gäller detta. Jag har sett nån recension av bilen på en brittisk sida som menade att stereon skulle ha riktiga LineIn via rca, men att hetsa någon på Peugeot i Göteborg att faktiskt gå 30 meter in i demohallen och rycka ut en huvudenhet och titta är fysiskt omöjligt.

Det går enligt dem inte ens att få reda på vilken huvudenhet som sitter i bilen. De menade att man kunde få den med antingen en Clarion eller Blaupunkt eftersom båda var kompatibla och att man köpte från två tillverkare för att inte låsa upp sig... Låter vansinnigt tycker jag och jag vägrar tro på det - det handlar nog mest om att han var för lat för att kolla upp det...

Eftersom jag skall ha min dator där växlaren normalt sitter räknar jag med att kunna använda det färdiga kablaget oavsett...

/peo
peo

Post by peo »

http://www.blaupunkt.de/7643117310_main.asp

Det verkar som om åtmnstone Blaupunkt är rätt...

Edit: Och det verkar som om det finns en Aux in!!!!! Klicka på mer detaljer....
peo

Post by peo »

peo

Post by peo »

http://members.lycos.nl/peugeotdata/data/407auxin1.htm
En bild på kontakten - det verkar som om handlaren måste koda spelaren för att välja funktion på de 2 aux in....
http://www.talkaboutautos.com/group/alt.autos.peugeot/messages/48372.html

Den sista tråden där är intressant....
Guest

Post by Guest »

Tja.jag jobbar mycket med leverans på peugeot stereon är helt vanlig som i andra 407 om inte du väljer till JBL paket som är klockren.sportpaket du får bara sportsäten och och andra paneler i bilen har jag för mig..Jag tror att du kan koppla in andra grejer till steron men är ej säker. en kille på mitt jobb kopplade en bas men då dog hela stereon. mvh markus

bartender wrote:Halloj!

Har beställt en 407 SW med leverans framåt december. Till detta valde jag Sportpaket vilket innebär att man som jag förstått det får orginalstereon med lite fler högtalare. Frågan som jag har är:

Vad sitter det för originalstereo i 407:an? Är det en annan stereo i Sportpaketet eller är det som sagt bara högtalarna som skiljer?

Går den att byta ut mot någon annan stereo och fortfarande ha display och rattfjärr som fungerar?! Tidigare vet jag att det väl fungerat ok med tex. SONYs nya modeller?!

Finns det redan på originalstereon möjlighet att ansluta tex. en iPod eller dyligt via line-in/AUX-in?!

/Micke
Guest

Post by Guest »

Tja.jag jobbar mycket med leverans på peugeot stereon är helt vanlig som i andra 407 om inte du väljer till JBL paket som är klockren.sportpaket du får bara sportsäten och och andra paneler i bilen har jag för mig..Jag tror att du kan koppla in andra grejer till steron men är ej säker. en kille på mitt jobb kopplade en bas men då dog hela stereon. mvh markus

/Micke
peo

Post by peo »

Sportpaket två som ju har JBL-paketet har lite mer än vad du skriver. Det ingår:
Halvläderklädsel
läderklädd sportratt
dekorpaneler av kromtyp
sportfälg Cosmos 17"
el-justerbara framsäten (ej minnesfunktion)
electrochromebackspegel
parkeringsradar
JBL-ljudanläggning (10 högtalarelement och förstärkare (240 W)
larm

/peo
Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

JBL-paketet (som sitter i min) är helt ok, men basen är släpig och sladdrig. Går ju självklart att avhjälpa med en xtra låda i skuffen, dra ner basen på stereon till max +1 och ställa in som du vill på steget.

Min spelar rent hela vägen upp på +22-25 på skalan utan att det skär eller kväver nåt (ont i öronen och hjärtflimmer). Klart att basen klenar ut något vid +15-17 men detta kompenseras lätt med xtralådan.. :D
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
Guest

Post by Guest »

jaha oki det visse inte än jag.hoppas att du blir nöjd med bilen de e grymma väghållning och bromsar det är guld.kan ge dig tips om du ska ha drag på bilen så kolla så det är ordentligt isolerat annars kan det komma in vatten då stannar bilen inte kul om det händer så.. :cry:

peo wrote:Sportpaket två som ju har JBL-paketet har lite mer än vad du skriver. Det ingår:
Halvläderklädsel
läderklädd sportratt
dekorpaneler av kromtyp
sportfälg Cosmos 17"
el-justerbara framsäten (ej minnesfunktion)
electrochromebackspegel
parkeringsradar
JBL-ljudanläggning (10 högtalarelement och förstärkare (240 W)
larm

/peo
peo

Post by peo »

Jodå, jag skall ha delbart drag. Bilen levereras med det så jag utgår ifrån att det blir riktigt gjort...
srn

Post by srn »

/Micke

ipod har ju en "fm-modulator" som du kan köpa till. som är utan kablar.. skickar fm-signalerna rakt ut i luften.. (olagligt i sverige) går att beställa från ipods hemsida från staterna.

annars kan du ju köpa en ordinär fm-modulator.

MvH Robin
Et : 201m 09.695

60 fot : 02.340 - med lite för mycket hjulspinn.

slutfart : 122km/h

-SRN-racing - lite roligare
peo

Post by peo »

Hej!

FM-modulatorer har funnits i flera år. Skall man ha en sådan är det bättre att beställa på Kjell och co http://www.kjell.com eller om man bor söderut handla i någon av deras butiker. De har en fm-sändare för 229:- har jag för mig. Den kan både anslutas via antennkabeln och byggas om med en antenn om man vill ha den flyttbar.

Nackdelen med såväl denna som andra fm-sändare är den dåliga ljudkvaliteten. Visst - jämfört med en kassettadapter är det kanske OK, men jämfört med att använda de befintliga line-in ingångarna är det inge vidare.

Använder man en fast monterad fm-sändare kan denna även påverka andra radiokanaler så att ljudet försämras för all radio.

/peo
bartender

Post by bartender »

ipod har ju en "fm-modulator" som du kan köpa till. som är utan kablar.. skickar fm-signalerna rakt ut i luften.. (olagligt i sverige) går att beställa från ipods hemsida från staterna.

annars kan du ju köpa en ordinär fm-modulator.

MvH Robin

Jo, det skulle kunna vara en tanke, men jag har redan lånat en sådan av en polare, från amerikanska Belikin om jag inte kommer ihåg helt fel. Problemet är att mottagningen är rätt dåligt i 407 SW, i princip oavsett om det finns andra stationer som stör eller ej. Vi provade bland annat på våning -4 i ett garage utan någon direkt toppkvalitet.

Har nu även läst ifatt lite på ett tysk forum, men då min skoltyska är rätt undermålig så missar jag säkert en del detaljer. Hur som helst verkar det som om det finns en AUX ingång på stereon, men Peugeot måste aktivera den i mjukvaran i bilen, vilket min verkstad inte hade någon kunskap om.

Länk till tyska forumet: http://12321.rapidforum.com/topic=100580319947

Tackar hur som helst för alla svar...

/Micke
peo

Post by peo »

Hmmm. Har du verkligen läst hela tråden och kollat på alla länkarna?

I en av mina tidigare poster står denna tråd omnämnd: http://www.talkaboutautos.com/group/alt.autos.peugeot/messages/48732.html
Där detta är ett av meddelandena. Man bör läsa hela tråden. I den framgår följande:
Det finns två AUX, alltså externa ingångar i stereons head unit. Det är samma stereo i alla 407 oavsett sportpaket eller inte. AUX1 är tänkt för att användas till att koppla in mobiltelefon för att få ut ljudet i samtliga högtalare, AUX2 till mp3-spelare eller cd-växlare.

AUX1 är aktiverad som standard. AUX2 använder:
PIN 1 =right
PIN 2 = ground
PIN 7 = left

För att aktivera den krävs att din peugeothandlare kopplar in sin dator, använder programvaran Peugeot Planet2000 och går in i "Accessories mode" och ställer om AUX2 till enabled istället för default som är disabled.

För att ansluta pinnarna till en mp3-spelare exempelvis använder du en vanlig cd-rom>ljudkort-kabel som passar perfekt och kostar en tjuga i vilken datorhandel som helst. Behöver du mer info om det finns all info i denna tråd om ett annat märke, men med identiska frågeställningar...

http://www.saabcentral.com/forums/viewtopic.php?t=23559

/Peo
ktd

Post by ktd »

Nån som vet hur det är för oss som dunkade in navigatorn/mobiltelen också? Där sitter ju video/audiouttag i handskfacket. Dom borde nästan ligga på AUX2 i sånt fall väl?
johanpp

Post by johanpp »

Har du kollat om dom här har?

www.densionsweden.se
ktd

Post by ktd »

Tack för tipset!

"Till RD4 och RT3 kommer en lösning första kvartalet 2006"
JalleS

Post by JalleS »

Jag kanske har dålig koll på marknaden för sådana här tillbehör, men jag tyckte att det var en häftig prislapp. Allt från 1695:- till 3400:- (för BMW:-)

Blaupunkts original Ipod länk kostar omkring 1.000 och borde ju också passa

http://www.blaupunkt.se/7607540500_main.asp

--jalle

ktd wrote:Tack för tipset!

"Till RD4 och RT3 kommer en lösning första kvartalet 2006"
Post Reply