Motorswap 605 v6 till 405?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Post Reply
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Motorswap 605 v6 till 405?

Post by Jönsson »

Funderar över att köpa en 605 v6 och montera motorn i min 405'a men undrar om detta ens är möjligt? Aldrig hört om någon som gjort det med den gamla v6'an. Bara den nyare som sitter i 406'an.

Måste man göra större modifieringar av motorfästena samt passar växellådan på v6'an? Kan inte så mycke om det tekniska men enligt infon under "modellinfo" på denhär hemsidan så heter min växellåda BE1/5-4HP14? Antar att det är två växellådor men tog hela namnet för säkerhets skull :)

Undrar även vad de skulle säga om detta vid besiktning?

Skratta inte ut mig för dessa frågor. Är nyfiken och vill veta om det är lönt eller ej samtidigt som jag gärna vill ha en förstabil att inte skämmas över :)

Bror min har en 406 v6'a och den låter ju så gudomligt med öppet luftfilter och lite grövre avgas.. Hade man kunnat åstakomma något liknande i min 405'a hade jag vart riktigt lycklig :)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
headlight

Post by headlight »

Tror det blir problem på besiktningen faktiskt. 2 extra cylindrar är svåra att förklara bort... Motorerna är ju inte särskilt lika varandra till utseendet och det borde dom upptäcka. men visst vore det en kul idé.
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp :(
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
R.O.B.

Post by R.O.B. »

det skulle jag tippa på är växellådans hela namn faktiskt. första är modellbeteckning som finns i de flesta bilar... 205, 309, 306, 405 har BE 1-5/BE3-5 (lite olika med bl a backläget på olika ställen)och jag tror även nån 605 (dessutom en massa cittror) har den lådan... de senare nr skulle jag tippa på är utväxlingen som måste skilja på de olika modellerna för att passa motorerna. Tror de lådor som sitter på V6 (och dieseln) heter nåt på ME. Vill du vara seriös så reggar du bilen med motorn. Kolla med peugeot om de vill lämna intyg... skulle tro det är lugnt då det finns T16 med bortåt 200hk. Vilken av V6 hade du tänkt dig? vet inte inte hur det är med de äldre men jag har för mig folk lipar mycket på dem medan vissa andra älskar dem. Se till att den du tar är från en bil som är av samma årsmodell eller senare än din för att förenkla avgasintyg vid reggning(brukar vara enklare med el oxo när de är av samma generation). finns ju folk som pregat i V6 i 306 och 306 delar ju mycket med 405 så jag tror det går med modifieringar. risken finns att folk kommer ropa ''monsterpegg'' snart... och det finns bara ett sätt att slippa det... köp en gammel 605V6 (eller cittra) och börja slakta 8) ett alternativ är att köpa en gammal 605turbo som oxo är rätt billiga.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Okej tack svaren :) Ska hålla lite utkik efter någon lovande motor.. orginalmotorn som sitter i är inte den roligaste även om det i värsta fall får duga med 122 hästar :)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
Loffas

Post by Loffas »

sa nån monsterpegg :? 8) :lol:

den har åkt ner i en 205 så en 405 borde gå!
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Du är kanske intresserad av en V6 24v-motor då? ;)
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

du e visst från ängelholm ser jag... som sagt... kolla först vad peugeot säger om intyg... underlättar mycket. stefan sundin heter kontakten som har hand om intyg... har inte hans mail. kolla vilka motorer de kan ge intyg på av V6 12v, V6 24v och 2,0T och vad de säger om att mixa årsmodeller... kolla även vilka som ligger närmast din vad det gäller elsystem. jag hade nog satsat på turbon om det är effekt du är ute efter... men är det V6ljud så...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

robert306gti wrote:du e visst från ängelholm ser jag... som sagt... kolla först vad peugeot säger om intyg... underlättar mycket. stefan sundin heter kontakten som har hand om intyg... har inte hans mail. kolla vilka motorer de kan ge intyg på av V6 12v, V6 24v och 2,0T och vad de säger om att mixa årsmodeller... kolla även vilka som ligger närmast din vad det gäller elsystem. jag hade nog satsat på turbon om det är effekt du är ute efter... men är det V6ljud så...

Men turbon har ju original minst effekt ;) 150hk bara, men chip 180-190. V6 ligger på 170 och V6 24v på 200. Självklart är det 24v som gäller när man ändå är igång :) Finns ev. en sådan motor till salu strax utanför Ängelholm.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

det är mest trimpotential, vikt och storlek jag tänker på. men jag har ju V6 i 406an och kan ju bara säga att bottendraget är underbart.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Ska fiska lite efter någon mail till peugeot så ja kan höra.

TheDagger: Vad hade du tänkt dig för pris då?(kan ta de över pm om du vill) Kanske intresserad om jag får possitivt svar från peugeot :)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

SuperSwede wrote:Ska fiska lite efter någon mail till peugeot så ja kan höra.

TheDagger: Vad hade du tänkt dig för pris då?(kan ta de över pm om du vill) Kanske intresserad om jag får possitivt svar från peugeot :)

Jag får kolla upp det isåfall, det är inte min egen bil.
Skywalker

Post by Skywalker »

om jag inte minns fel så är det inte så ovanligt att det stoppas ner 24V sexan i 405an.
ecosse erbjuder denna tjänst på deras sida å så finns det några öststatare som gjort det både i 205or och 405or.

jag gick i de tankarna också ett tag! men hoppade de eftersom att jag tänker på all vikt.
Mi16 -94 bytes mot 205Mi16.
Richard Gustavsson

Re: Motorswap 605 v6 till 405?

Post by Richard Gustavsson »

SuperSwede wrote:Funderar över att köpa en 605 v6 och montera motorn i min 405'a men undrar om detta ens är möjligt? Aldrig hört om någon som gjort det med den gamla v6'an. Bara den nyare som sitter i 406'an.

Måste man göra större modifieringar av motorfästena samt passar växellådan på v6'an? Kan inte så mycke om det tekniska men enligt infon under "modellinfo" på denhär hemsidan så heter min växellåda BE1/5-4HP14? Antar att det är två växellådor men tog hela namnet för säkerhets skull :)

Undrar även vad de skulle säga om detta vid besiktning?

Skratta inte ut mig för dessa frågor. Är nyfiken och vill veta om det är lönt eller ej samtidigt som jag gärna vill ha en förstabil att inte skämmas över :)

Bror min har en 406 v6'a och den låter ju så gudomligt med öppet luftfilter och lite grövre avgas.. Hade man kunnat åstakomma något liknande i min 405'a hade jag vart riktigt lycklig :)

BE 1/5 är manuell
4HP14 är automaten.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Post Reply