Bygga kylning för IC, vatten? kolsyra?
varför inte en kolsyresläckare och ett snöre från den in i kupén?
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
tobbe tuff wrote:varför inte en kolsyresläckare och ett snöre från den in i kupén?
haha, njaa...bonn-lösningar e nog ingen bra idé
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
men alex, du får väl eloxera snöret så att det blir tillräckligt bling för både dig och dina neonpolare 
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Så här ser dysorna ut.
Hålet ( i dom med stora hål) är ca 1 x 3 mm har 6 st. sånna. i varierande skick..
Hålet ( i dom med stora hål) är ca 1 x 3 mm har 6 st. sånna. i varierande skick..
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stenis wrote:
Kan inte det va nåt??
jag hade iofs tänkt mig en aningens mer diskret placering...
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Stenis wrote:Men guuuuud så effektivt det skulle blitt!
HAHAHA! du e verkligen en konstig gammal stofil stenis, men ack så skön
Uppdatering då, fick tag i en magnetventil, M5 gänga, på G hemåt..nu saknas gastub, slang och rörkonstruktionen för IC´n...de går framåt
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Argh! min ventil har blivit försenad =/
Nån som har en idé om vart man får tag på en brandsläckare, storlek ca 2kg?
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
- danielr112
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Joakim Enoksson wrote:Dj_Aleks wrote:Argh! min ventil har blivit försenad =/
öb?
Har dom sånt?! pris?
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Re: Bygga kylning för IC, vatten? kolsyra?
Köp ett Vatten/metanol sprut från GIK istället så får du mycket mera pulver, kostar typ 2-2,500 KRDj_Aleks wrote:Håller på med ett litet projekt här under vintern...tänkte installera ett kylsystem för IC´n!
Behöver ha tag i spolarmunstycken från nånting ellet nånstans som klarar av att spruta ut en "dimma", nån som har några förslag på var man kan tänkas hitta sånt? behöver inte vara till bil!
- Magnus Börjesson
Om man vill vara lite galen... och det tycker jag man ska kosta på sig emellanåt
Så skulle man kunna driva upp trycket och därmed temperaturen som f*n innan Icn. Då får man ju större skillnadstemperatur mellan luften inne i ICn och den kylande omgivningsluften. Då kyler det ju relativt sett bättre. Sen låter luften expandera och därmed bli kallare. Då skulle man kunna kyla till långt under den temperaturen omgivningen har. Men det kostar ju lite drivkraft i form av laddtryck, vilket i sin tur ger mer avgasmottryck. Så detta är mest lämpat för anläggningar där man har lite större turboaggregat skulle jag kunna tänka mig.
MEn hur gör man i praktiken då? Jo, efter den vanliga ICn leder man in luften i en turbokompressor, via en extra IC och sen till turbinen på den extra turbon. Alltså kompression, kylning, expansion. Enkelt... I teorin...
I praktiken måste man ju iofs ta hänsn till plats och sånt. Matchningen av kyl-turbon är nog inte det enklaste heller, men en liten dieselturbo med VNT borde nog funka fint.
Sen som blir först ut med detta ska jag bjuda på en karamell
Sånhär pihitt bör kombineras med yviga frisyrer och nåt galet i blicken. Men till och med Smokey Yunick hade nog tilltalats av detta.
MVH Magnus
MEn hur gör man i praktiken då? Jo, efter den vanliga ICn leder man in luften i en turbokompressor, via en extra IC och sen till turbinen på den extra turbon. Alltså kompression, kylning, expansion. Enkelt... I teorin...
Sen som blir först ut med detta ska jag bjuda på en karamell
MVH Magnus
Jag kör hellre motorsåg. Control is nothing without power 
Magnus Börjesson wrote:Om man vill vara lite galen... och det tycker jag man ska kosta på sig emellanåtSå skulle man kunna driva upp trycket och därmed temperaturen som f*n innan Icn. Då får man ju större skillnadstemperatur mellan luften inne i ICn och den kylande omgivningsluften. Då kyler det ju relativt sett bättre. Sen låter luften expandera och därmed bli kallare. Då skulle man kunna kyla till långt under den temperaturen omgivningen har. Men det kostar ju lite drivkraft i form av laddtryck, vilket i sin tur ger mer avgasmottryck. Så detta är mest lämpat för anläggningar där man har lite större turboaggregat skulle jag kunna tänka mig.
MEn hur gör man i praktiken då? Jo, efter den vanliga ICn leder man in luften i en turbokompressor, via en extra IC och sen till turbinen på den extra turbon. Alltså kompression, kylning, expansion. Enkelt... I teorin...I praktiken måste man ju iofs ta hänsn till plats och sånt. Matchningen av kyl-turbon är nog inte det enklaste heller, men en liten dieselturbo med VNT borde nog funka fint.
Sen som blir först ut med detta ska jag bjuda på en karamellSånhär pihitt bör kombineras med yviga frisyrer och nåt galet i blicken. Men till och med Smokey Yunick hade nog tilltalats av detta.
MVH Magnus
Jösses
nää..de där låter LITE för mkt overkill för mina stackars 220Hk
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Jag är 99% säker på att kolsyra håller en tempratur på -74 grader.
Kolsyre is är defenetivt -74 grader. Eller var det -78?? Nåväl nåt av dom 2 alternativen är det.
Om man ex släpper ut kolsyregas okontrolerat, så bildar det isdimma i kontakt med luft.
Jag är orolig för att dina munstycken skulle frysa.
Sen kan du inte ha vanlig slang heller, kylan kan spränga i slangen.
Nu är -74 grader inte så extremt som Nitrogen, som ligger en bra bit under -200 grader! Skulle en sån slang gå av när man fyller på en tank, så kan du säga hejdå till den kroppsdel som kommer i kontakt med det.
Jag kan kolla upp lite info om slangar & munstycken, samt hantering av detta, då jag varje dag lastar/lastar om AGA´s gasbilar som förser Sthlm med gas.
Kolsyre is är defenetivt -74 grader. Eller var det -78?? Nåväl nåt av dom 2 alternativen är det.
Om man ex släpper ut kolsyregas okontrolerat, så bildar det isdimma i kontakt med luft.
Nu är -74 grader inte så extremt som Nitrogen, som ligger en bra bit under -200 grader! Skulle en sån slang gå av när man fyller på en tank, så kan du säga hejdå till den kroppsdel som kommer i kontakt med det.
Jag kan kolla upp lite info om slangar & munstycken, samt hantering av detta, då jag varje dag lastar/lastar om AGA´s gasbilar som förser Sthlm med gas.
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999
Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999
Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Tack tias! hade uppskattat om du kan kolla slang samt M5 anslutningar...
Här kommer iaf lite bilder på hur magnetventilen ser ut för er som är lite nyfikna...ska till ÖB och handla brandsläckare..så du skulle kunna få kolla nån form av centralventil som ska anslutas på tuben...
Här kommer iaf lite bilder på hur magnetventilen ser ut för er som är lite nyfikna...ska till ÖB och handla brandsläckare..så du skulle kunna få kolla nån form av centralventil som ska anslutas på tuben...
GBGTias wrote:Jag är 99% säker på att kolsyra håller en tempratur på -74 grader.
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen
Förstår inte riktigt varför du ska ha kolsyra för? D e ju som du sa bara 220 hk?
D e ju vattensprut på Subaru o evo-modeller som har betydligt mer hk och det räcker ju åt dom?
Det är en kille här i stan som byggt en 9-3 aero med en hiskelit massa hästkrafter o han kör med vattensprut på ic:n p.g.a. enkelheten och att det kyler såpass bra när fartvinden ligger på hela tiden. Även i låga hastigheter kyler det ju riktigt bra..
En liten fundering bara
MVH
D e ju vattensprut på Subaru o evo-modeller som har betydligt mer hk och det räcker ju åt dom?
Det är en kille här i stan som byggt en 9-3 aero med en hiskelit massa hästkrafter o han kör med vattensprut på ic:n p.g.a. enkelheten och att det kyler såpass bra när fartvinden ligger på hela tiden. Även i låga hastigheter kyler det ju riktigt bra..
En liten fundering bara
MVH
Peugeot 307 Sport 2,0 SW
Pontus81 wrote:Förstår inte riktigt varför du ska ha kolsyra för? D e ju som du sa bara 220 hk?
En liten fundering bara
MVH
Hur coolt är det med en vattenpistol riktad mot IC´n
Totalt onödigt som sagt, men säg inte att folk inte kommer undra vad som händer när halva bilen börjar "ryka" och pysa? sen gör de ju inget att det faktiskt kyler en förjäkla massa mer än vatten..så nån bortsprungen häst lär ju hitta tillbaka till motorrummet under dom där stekheta sommardagarna när man bara måste spöa den där 325an vid rödljuset =)
Bilder På Bilen
Bilder På Bilen