80 grader (motortemp. 206:a)
80 grader (motortemp. 206:a)
Hur länge och hur jag än kör så ligger min motortemp på 80 grader, kan dock emellanåt göra en pik och toucha 90 grader men för att snabbt falla tillbaka till 80....allt detta enligt den analoga mätaren på instrumentpanelen.
Så vitt jag vet är den optimala temperaturen för motorn 90 grader.
Ger detta en ökad bränsleförbrukning och slitage? och vad kan va fel? e det ett enkelt fel att åtgärda?
tacksam för svar
Ger detta en ökad bränsleförbrukning och slitage? och vad kan va fel? e det ett enkelt fel att åtgärda?
tacksam för svar

Re: 80 grader (motortemp. 206:a)
FlavorOfTheWeek wrote:Hur länge och hur jag än kör så ligger min motortemp på 80 grader, kan dock emellanåt göra en pik och toucha 90 grader men för att snabbt falla tillbaka till 80....allt detta enligt den analoga mätaren på instrumentpanelen.
tacksam för svar
det är antagligen för att det är så förbannat kallt ute, sätt en pappskiva framför 3/4 av kylaren, det kyler tillräckligt ändå.
gjorde jag på min 405:a (fast där var det termostaten som tjurade och inte ville stänga) funkade finfint.
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91
http://www.garaget.org/DennisS
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91
http://www.garaget.org/DennisS
Re: 80 grader (motortemp. 206:a)
Rotten_to_the_core wrote:FlavorOfTheWeek wrote:Hur länge och hur jag än kör så ligger min motortemp på 80 grader, kan dock emellanåt göra en pik och toucha 90 grader men för att snabbt falla tillbaka till 80....allt detta enligt den analoga mätaren på instrumentpanelen.
tacksam för svar
det är antagligen för att det är så förbannat kallt ute, sätt en pappskiva framför 3/4 av kylaren, det kyler tillräckligt ändå.
gjorde jag på min 405:a (fast där var det termostaten som tjurade och inte ville stänga) funkade finfint.
fast detta är likadant på sommaren

- Eric Josefsson
Nu har jag aldrig bytt termostat på peugeot, men normalt så finns det två alternativ att köpa, en lite kallare och en lite varmare.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
- Eric Josefsson
Min 406a ligger strax under 90 har jag sett efter att ha tänkt på det..
Olika termostat på 406 2.0 och 206 Gti?
Olika termostat på 406 2.0 och 206 Gti?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
///Mi16
///Mi16
Att den ska ligga på 80 har jag inte hört.
Bytte termostat på tjejens gti när den låg runt 80 grader.
Visade sig att när jag tog bort termostaten ramlade allt loss så den var helt kass, sen med ny termostat ligger den på 90 grader
Termostaten håller på att ge upp i min rc också för den blir inte tillräckligt varm så jag ska byta den i min bil också
Bytte termostat på tjejens gti när den låg runt 80 grader.
Visade sig att när jag tog bort termostaten ramlade allt loss så den var helt kass, sen med ny termostat ligger den på 90 grader
Termostaten håller på att ge upp i min rc också för den blir inte tillräckligt varm så jag ska byta den i min bil också
206 Rc Såld 
Kör nu: Ford Fiesta ST -06
Kör nu: Ford Fiesta ST -06
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Barris Lombardo