Kabeldragning slutsteg i 405:an(sedan)
Kabeldragning slutsteg i 405:an(sedan)
Skulle behöva lite tips då jag inte har sett några bra punkter att dra strömkabeln mellan bagage och kupé. Sen när det gäller kupén, hur ska jag bära mig åt för att få den att lägga sig snyggt i listen som löper längsmed, inuti mot dörrarna? Den är ju inte skruvad så det kändes lite motigt att slita bort den och inte få dit den igen..
Och så till torpedväggen, eftersom batteriet sitter på vänster sida så tänkte jag dra strömkabeln på den sidan, det finns en genomgång som är synlig, men den är upptagen av något megakablage/slang, ska jag försöka mig på den iaf? Det är hyffsat trångt, kommer knappt in med labbarna där..
Tacksam för alla svar!
//Kalle
Och så till torpedväggen, eftersom batteriet sitter på vänster sida så tänkte jag dra strömkabeln på den sidan, det finns en genomgång som är synlig, men den är upptagen av något megakablage/slang, ska jag försöka mig på den iaf? Det är hyffsat trångt, kommer knappt in med labbarna där..
Tacksam för alla svar!
//Kalle
-
Vik
rufuz wrote:Listen skruvas loss inne vid motorvärmaruttaget(sammaställe på andra sidan), sen bänds upp bakåt. Inga problem att få dit igen.
jag drog strömmen på högersidan och sen genom handsfacket, vet inte om det är bästa sättet, men funkade helt klart.
Hehe, jag drog också genom handskfacket. Förmodligen det snabbaste sättet att dra den igenom.
Ursäkta för att jag drar upp en gammal tråd, men det är väl bättre än att starta en ny...
Jag ska in med slutsteg i min 405a nu och skulle behöva hjälp med kabeldragningen. Om jag har fattat det rätt så är det alltså lättast att dra strömkabeln på höger sida av bilen och in genom handskfacket. Hur kommer jag vidare därifrån sen då?
Var drar jag lättast signalkabeln?
Jag har aldrig installerat ett slutsteg förut så jag skulle vara djupt tacksam för svar med bilder.
Jag ska in med slutsteg i min 405a nu och skulle behöva hjälp med kabeldragningen. Om jag har fattat det rätt så är det alltså lättast att dra strömkabeln på höger sida av bilen och in genom handskfacket. Hur kommer jag vidare därifrån sen då?
Var drar jag lättast signalkabeln?
Jag har aldrig installerat ett slutsteg förut så jag skulle vara djupt tacksam för svar med bilder.
- Eric Josefsson
igel99 wrote:Ursäkta för att jag drar upp en gammal tråd, men det är väl bättre än att starta en ny...
.
Ner genom listen på högersidan och ner under mattan bak till baksätet och in genom den... inte så svårt, bara att börja riva lite så ter det sig ganska naturligt.. jag hade mina signal ut på vänsterflanken, tyvärr är det ju ganska mycket el där.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
Eric Josefsson wrote:igel99 wrote:Ursäkta för att jag drar upp en gammal tråd, men det är väl bättre än att starta en ny...
.
Ner genom listen på högersidan och ner under mattan bak till baksätet och in genom den... inte så svårt, bara att börja riva lite så ter det sig ganska naturligt.. jag hade mina signal ut på vänsterflanken, tyvärr är det ju ganska mycket el där.
Inne i kupén är jag ganska säker på hur jag ska dra kablarna. Det jag är osäker på är hur jag ska dra strömklabeln från motorrummet till kupén.
- Eric Josefsson
igel99 wrote:Eric Josefsson wrote:igel99 wrote:Ursäkta för att jag drar upp en gammal tråd, men det är väl bättre än att starta en ny...
.
Inne i kupén är jag ganska säker på hur jag ska dra kablarna. Det jag är osäker på är hur jag ska dra strömklabeln från motorrummet till kupén.
Ah, öppna handskfacket, där inne har du en plastbricka som leder ut i motorummet, skär upp den(kanska kan vara lättare att göra från motorrummet). Därefter är det nog smaksak om man ska dra förbi motorn eller fram runt kylaren (jag hade fram till kylaren och runt bort till batteriet)
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
///Mi16
///Mi16
lättare å dra i hålet som finns på förarsidan så är det rakt till batteriet också... sitter ett lagom stort hål där om du fäller ner säkringslocket så ser du bättre...
det går lite andra strömkablar där också så det är bara att dra in kablen där...
det går lite andra strömkablar där också så det är bara att dra in kablen där...
peugeot 405 mi16 90 (såld)
peugeot 405 sri 89 (R.I.P. 24/8-06)
peugeot 405 mi16 92 (R.I.P. 24/8-06)
Peugeot 405 mi16 91 R.I.P. 15/11-05
peugeot 405 mi16 89 (såld)
peugeot 405 mi16 4x4 90
peugeot 405 T16 95
peugeot 205 mi16
Massor av reservdelar till 405 PM vid intresse!
peugeot 405 mi16 4x4 90
peugeot 405 T16 95
peugeot 205 mi16
hellas wrote:lättare å dra i hålet som finns på förarsidan så är det rakt till batteriet också... sitter ett lagom stort hål där om du fäller ner säkringslocket så ser du bättre...
Såg det hålet, med det är helt igenfyllt av sladdar och kablar...
Tack för hjälpen Eric
jo men finns alltid plats för lite mera kablar...
men hoppas du löser det ändå... 
peugeot 405 mi16 90 (såld)
peugeot 405 mi16 4x4 90
peugeot 405 T16 95
peugeot 205 mi16
peugeot 405 mi16 4x4 90
peugeot 405 T16 95
peugeot 205 mi16
Re: Kabeldragning slutsteg i 405:an(sedan)
du drar den enklast genom handskfacket sen ner under listen vid dörren bakåt.. ryms rätt mycke där under..
sen lågnivån måste man nästan dra i mitten under nån av stolarna.. ja har mina under förarstolen å rakt bakåt. går så mycket strömkablar på vänster sida så de blir lätt störningar.. lika så för högtalarkablarna.. om man ska ha sånna framåt..
signalen till steget kan du dra med strömkabeln.
sen lågnivån måste man nästan dra i mitten under nån av stolarna.. ja har mina under förarstolen å rakt bakåt. går så mycket strömkablar på vänster sida så de blir lätt störningar.. lika så för högtalarkablarna.. om man ska ha sånna framåt..
Har dragit hela skiten på samma sida förut. inte märkt av några störningar.
Har man bara schysta kablar o bra jordpunkter så..
Har man bara schysta kablar o bra jordpunkter så..
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/
Re: Kabeldragning slutsteg i 405:an(sedan)
jsupreame wrote:du drar den enklast genom handskfacket sen ner under listen vid dörren bakåt.. ryms rätt mycke där under..
Jag drog strömkabeln i listen på höger sida och upp i handsfacket.
Signalkabel, fjärrkabel och högtalarkablar till 6,5orna i hatthyllan drog jag i listen på vänster sida. Funkar kanon. Har inte märkt av några störningar. Än iaf...
Har dokumenterat hela installationen ifall nån är intresserad av bilder