ombyggnad av 205a till 4hjulsdrift
ombyggnad av 205a till 4hjulsdrift
Hej
Jag är en nybliven ägare av en 205gti -89, som jag håller på med för att kunna besiktiga men vad jag undrar är om det fanns någon 205a som var fyrhjulsdriven eller går det att använda några andra delar för att konvertera den?
Mvh
Christer
Jag är en nybliven ägare av en 205gti -89, som jag håller på med för att kunna besiktiga men vad jag undrar är om det fanns någon 205a som var fyrhjulsdriven eller går det att använda några andra delar för att konvertera den?
Mvh
Christer
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

Nope, det fanns ingen... Men med lite uppfinningsrikedom och egna lösningar kan man nog pula ihop nått av en mi16x4
Bli först.. DO IT
Edit: förutom T16en men det är ett ganska annorlunda chassi
Bli först.. DO IT
Edit: förutom T16en men det är ett ganska annorlunda chassi
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106 Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205 Rallye -91 (Ofärdig banbil)
fördelen med en sådan operation är att du kan regga som amatörbyggt fordon och därmed betala en miljöavgift och vinka adjö till alla stränga avgaskrav och köra med förgasare.
risken är att folk brukar börja skrika mpnsterpegg snart
var väl nån som köpte ett T16vrak för nåt år sen o satte igång att bygga en 205a med den drivlinan?
risken är att folk brukar börja skrika mpnsterpegg snart
var väl nån som köpte ett T16vrak för nåt år sen o satte igång att bygga en 205a med den drivlinan?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
- Jesper Cronelid
- Klubbmedlem

har jag inte. minns ej vem det var. minns bara det var ett vrak som skeppades hem från frankrike har jag för mig. det sista jag kommer ihåg var att diskussionen var om det var så lyckat av honom att flytta bak motorn.
skulle jag dra igång ett riktigt seriöst projekt så hade det vart V6 med renault espace växellåda (nån av de gamla). den sitter rakt i en espace. lägger du den bak i en 205a så sitter motorn rakt fram till framsätena ungefär. vore grymt.
skulle jag dra igång ett riktigt seriöst projekt så hade det vart V6 med renault espace växellåda (nån av de gamla). den sitter rakt i en espace. lägger du den bak i en 205a så sitter motorn rakt fram till framsätena ungefär. vore grymt.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
Christer wrote:Jag har en annan fråga, vad innebär det när man bygger om till mi16?
såg att Jesper gjort det och Robert håller på.
Man tar motorn från en 405 Mi16 och trycker ner i en 205:a.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
- danielr112
Christer wrote:Jag har en annan fråga, vad innebär det när man bygger om till mi16?
byter ifrån den gamle 8v motorn och 122 hk till 16v motorn på 148 hk ifrån 405 eller citroeng...
dock inte godkänt å bla bla bla
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
finns massa info om du söker. i korthet tar man en motor från en 405mi16 å stoppar i 205an. nästan 30hk extra.... lite sen såg jag.
edit. allt är relativt. tyckte det var enkelt. så enkelt att jag tog ur motorn å stoppa i den i en annan 205a
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.
robert306gti wrote:fördelen med en sådan operation är att du kan regga som amatörbyggt fordon och därmed betala en miljöavgift och vinka adjö till alla stränga avgaskrav och köra med förgasare.
var inte den avgiften på 7k borttagen just nu? gäller tydligen alla amatörbygda fordon automatiskt, iaf för tillfället
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:robert306gti wrote:fördelen med en sådan operation är att du kan regga som amatörbyggt fordon och därmed betala en miljöavgift och vinka adjö till alla stränga avgaskrav och köra med förgasare.
var inte den avgiften på 7k borttagen just nu? gäller tydligen alla amatörbygda fordon automatiskt, iaf för tillfället
mycket möjligt. inte vart aktuellt för mig att bygga annat än ombyggt fordon så jag har inte uppdaterat mina kunskaper om amatörbyggt på länge.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
det var bättre förr.