Spolarvätskan läcker (peg309)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
vik

Spolarvätskan läcker (peg309)

Post by vik »

bläh, just nu när man åker i smältvatten å gägga så behöver man ju spolarvätska :(

Har inte haft nåt problem med läckage men idag när jag fyllde upp behållaren så såg jag till min besvikelse att det rann en liten stråle under behållaren. Några tips? Vart brukar det läcka? Känns osanolikt att behållaren pajjar, snarare en slang eller en packning?

åhh så satans trist... bara att dra fram domkraften, kräla runt i gruset å dra några feta haranger med svordomar medans man försöker hitta läckan? Kommer ju inte åt skiten ovanifrån utan måste ju in under å härja.

Blir så jävla syyyyyyyr

Edit: peg309 SX -91 är det.. och det är den stora behållaren, som går till vindrutan.. som sitter backom den högra lyktan (inifrån bilen sett)
R.O.B.

Post by R.O.B. »

hmm. är det annorlunda mot 205? på 205 så är det vätska till strålkastarna som sitter där och till framrutan sitter vid batteriet.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Dennis.S

Re: Spolarvätskan läcker (peg309)

Post by Dennis.S »

Backventiler brukar kunna börja läcka, varför ska du kräla i gruset om behållaren sitter bakom lyktan?slangen brode väl gå i motorrummet upp till vindrutespolarna?
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
309perra

Post by 309perra »

Burken sitter ju under plåten.. Tror min läcker lite oxå. Bara lite dock.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

på min GR 90:a är det ju 2 burkar, en till strålkastarna å en till rutan, den till rutan sitter bredvid batteriet, bör vara samma lösning på en SX 91:a ?

Den som sitter framtill till höger är ju till strålkastarna.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
vik

Post by vik »

oeh, hmm... jag tog förgivet att den lilla behållaren vid batteriet gick till strålkastarna, och den stora till vindrutan. Konstig prioritering att man har 7-8 liter till strålkastarna, och ca 2 (?) liter till vindrutan :? Fast å andra sidan är det ju knappast logikens fader som skapat något till peugeot. Det mesta är ju tvärt om :)
R.O.B.

Post by R.O.B. »

strålkastarna går med högtryck så de gör nog åt mer oxo.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
vik

Re: Spolarvätskan läcker (peg309)

Post by vik »

Rotten_to_the_core wrote:Backventiler brukar kunna börja läcka, varför ska du kräla i gruset om behållaren sitter bakom lyktan?slangen brode väl gå i motorrummet upp till vindrutespolarna?

Går inte att komma åt behållaren ovanifrån. Endast påfyllnings-slangen sticker upp, resten är bakom plåt. Hur är det med delar till spolningen? om det är backventilen tex, finns det att få tag på? krångligt att byta?
R.O.B.

Post by R.O.B. »

om det är samma som på 205 kan du få resterna av min om jag inte kastat det. slet väck det på 16v som ska få ren o fin kofångare utan horn. har ett svagt minne att man kanske kommer åt det om man lossar innerskärmen... men det är ett par månader sen jag var där å rota...
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
vik

Post by vik »

robert306gti wrote:om det är samma som på 205 kan du få resterna av min om jag inte kastat det. slet väck det på 16v som ska få ren o fin kofångare utan horn. har ett svagt minne att man kanske kommer åt det om man lossar innerskärmen... men det är ett par månader sen jag var där å rota...

Borde vara samma som på 205. Vore supernice om jag får dina gamla grejjer!
R.O.B.

Post by R.O.B. »

har ingen aning om när jag hinner åka ut dock. kolla vad du behöver ska jag se om det ligger där ute. ju mindre det är desto billigare att skicka. snön borde vara borta nu.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

vik wrote:oeh, hmm... jag tog förgivet att den lilla behållaren vid batteriet gick till strålkastarna, och den stora till vindrutan. Konstig prioritering att man har 7-8 liter till strålkastarna, och ca 2 (?) liter till vindrutan :? Fast å andra sidan är det ju knappast logikens fader som skapat något till peugeot. Det mesta är ju tvärt om :)

De flesta bilar har den ordningen, högtryck/stort flöde på pumpen till strålkastarna som förbrukar MER vätska. Vindrutespolarna förbrukar MINDRE vätska, alltså större tank till stråkastarna.

Inte bara peugeot :wink:

Såtillvida man inte har torkare på strålkastarna, då blir det ju annorlunda.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

hann inte kolla i helgen. hoppas hinna kolla i veckan eller nästa helg.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
M.Forsén

Post by M.Forsén »

Kan hända att din behållare har frysit sönder i vinter (på grund av för lite SPRIT) och fått en spricka,
eller så läcker det vid packningen under pumpen

Image

Image
205 GTI-86 som blöder i toppen
Post Reply