Trimchip 205gti

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Christer

Trimchip 205gti

Post by Christer »

Jag såg på Blocket att det finns trimchip till 205gti som ger 17 extra vilda hästar.
Är det någon som provat och har någon erfarenhet av det?
Nik

Post by Nik »

Ger ingenting.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Christer

Post by Christer »

Misstänkte det
Amar

Post by Amar »

ger 11hk på original motor när vi bänkade iaf.. även fast tillverkaren uppger 17hk som ökning med filter o avgas.

men Nik kasnke har mera efranhet eller så tar han bara sin fakta ur toma luften?

till christer: sök på forumet om chip så ska du hitta trådar där folk köpt och är nöjda med den prestandan som de fick efter chipning.
Nik

Post by Nik »

Amar wrote:ger 11hk på original motor när vi bänkade iaf.. även fast tillverkaren uppger 17hk som ökning med filter o avgas.

men Nik kasnke har mera efranhet eller så tar han bara sin fakta ur toma luften?

till christer: sök på forumet om chip så ska du hitta trådar där folk köpt och är nöjda med den prestandan som de fick efter chipning.

Grundläggande kunskap om hur motorer och motorstyrningar funkar räcker mer än väl för att se objektivt på saken.

Men du är kanske inne på Power boost valves också när du ändå håller på?
http://www.proven-products.co.uk/produc ... valves.htm

Eller varför inte Slick 50?
http://www.slick50.com/

Vad är det som är så svårt att fatta med nedanstående???
En överladdad motor med elektronisk laddtrycksstyrning går att plocka en god bit effekt på med ett trimchip för en överkomlig slant.
En icke-överladdad motor går det inte på därför att du aldrig kan styra det som ger mer effekt, nämligen att MOTORN MÅSTE FÅ I SIG MER LUFT!
Amar

Post by Amar »

hur förklarar du då att bänkingen efter chip gav 11hk. bilen gav tom sämre siffror med trimkam/orgchip resp trimkam/chip än vad den gav med originalkam och chip.

på mi16 gav det 12hk med original filter och avgas

och på min rallye gav det också 12hk efter mappning. och det är 12hk utöver de 10 som man tjänade i att enbart byta filter och avgas. men det är rallyen där luftvägarna är helt konstiga som original.

på massa bmw-sugisar ger ett chip också en del hk, samma gäller vag-motorer också.
antagligen alla andra tillverkare också, men det här e de jag känner till iaf.
tex en v70 finns med 140hk resp 170hk och det enda som skiljer däremellan är mjukvaran.

men visst finns det folk fortfarande som är helt insnöade på att det inte går att chiptrimma en sugis. Jag har iaf kört bilarna på rullar och sett skilnaden i original mot trimchip.

visst kan vi tycka olika där, men att bara slänga ur dig att det inte ger nåt utan att ha provat eller känt ökningen är bara dumt och onödigt och hjälper inte till nåt för den som stälde frågan.
Armin

Post by Armin »

vart finns de siffrorna? bänkpapper?
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
Amar

Post by Amar »

Armin wrote:vart finns de siffrorna? bänkpapper?

papprena ligger hemma hos mig, men jag har ingen bra kamera eller scanner.
har en dåligt tagen bild på rallyens bänkning och ökningen ser ungefärligt likadan ut på mi16 och 205 också

Image
Luxter

Post by Luxter »

Krabba inte med det, bara massa pengar och så blir du besviken, känner folk som har haft chiptrim, det är bara ett stort fiasko och bra pengar rätt ner i fickan för den som säljer. Det ger verkligen ingen effekt, du får nog i så fall leta riktigt ordentligt, glöm blocket där finns bara en massa skojare och hör du försäljare att deras är bättre än de andras så bara släng på luren, dom gör allt för att sälja. Gör som du vill men jag hade aldrig i livet gått med på detta..
Armin

Post by Armin »

Mr positive has spoken
Armin Avdic # 1333
Mitt ex: 205 Mi16 Turbo
Toyota Supra MKIV TT -93 582Whp
Amar

Post by Amar »

Armin wrote:Mr positive has spoken

aaa, verkligen... förmodligen utan att ha läst hela tråden ens, eller att ha några egna erfarenheter att prata om, utan man ska alltid "känna folk/kompis/flickvän/kusin/husdjur" som provat osv...
Peter J

Post by Peter J »

Jag blev nöjd med chippet jag köpte av Amar till min 205 GTi iaf.
Niklas

Post by Niklas »

Jag var ytterligt nöjd med mitt tuningchip vilket höjde mitt varvtal till 7200 på tiden jag körde sugmotor. Mer varv att spela på är alltid kul om möjligheten finns, och fortare gick det, både över 402 och 0-100. Sen om eller vad det gav i toppeffekt skiter jag i, det gav mig mer användbar effekt.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Nik

Post by Nik »

Så länge man är nöjd med varvtalshöjning eller placebo-effekt fine, men inbilla ingen att det ger några 8% höjning av toppeffekt.

För övrigt är det knappast svårt att frambringa vilka resultat (nästan) som man vill ha vid bänkning.
Ett exempel är när Subaru-klubben var på TS Motor och en helt original Impreza låg 20+ hästar över specificerad effekt. För den som orkar leta finns det säkert fortfarande arkiverat på deras forum.
Det vanligaste sättet att fuska är vid omräkning till vevaxeleffekt men allt från däcktryck till obskyra konstanter funkar ypperligt för att förvanska siffrorna hur man än önskar.
http://www.pumaracing.co.uk/coastdwn.htm - Här står lite om varför omräkning från hjuleffekt till vevaxeleffekt inte är så pålitligt alltid.
En annan sak värd att notera är att en del bänkar delar ut 150 hästar på veven till en mi16 med 20000 mil på mätaren. Denna motor har oftast ett hyfsat slitage på kamaxelnockar, ventiltätningar och även ibland på kolvringar/foder. Men detta blundar man gärna för och tycker att motorn är i skick som ny, fastän det snarare kan vara så att bänken lämnar lite höga värden. Dessa för höga värden behöver dessutom inte vara linjärt för höga vilket bidrar till ännu större missvisning ju högre effekt motorn lämnar.
Dessutom är det synd att säga att en bänkning med rullar är särskilt exakt, eftersom det rätt ofta är rätt stora friktionsförluster mellan däck o rullar.

Det enda som är intressant är tider, tider och åter tider. Visst skiljer förarinsatser, yttre förutsättningar och annat men det går ALDRIG att köra snabbare än vad bilen klarar leverera.
Niklas

Post by Niklas »

ja var det inte det jag sa? ;)

Bilen gick fortare. får man 2% ökning av effekten mellan 1500 och 6000 rpm så märks det, sen kan man säkert hamna under orginal toppeffekt trots det. Vilken bil går fortast tror du?

Ett bra register ger bra tider.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Sallas

Post by Sallas »

Chippningen har i första hand att öka körbarheten med bilen och i andra
hand öka toppeffekt o vrid med ca 10 %. Körbarheten är möjligeheten att köra bilen varje dag på ett mest underhållande sätt. Det finns många chip och inte alla är lyckade då det finns mindre lyckade programerare och de som vet vad de håller på med. Har chippat tre peggor, 205, 405MI16 samt
605 sv24. Till 205 GTI;n använde jag Amar-chipet och det var ett lyckat chip. För mig vart det en "ny" bil. Om det ska fungera måste det andra under huven och under bilen fungera samtidigt för att bli resultat. Ska du
öka effekt o vrid mycke måste du justera motorn på annat sätt och efter
detta mappa motorn eller/och byta till eftermarknadssystem.
Dart

Post by Dart »

Nik wrote:En icke-överladdad motor går det inte på därför att du aldrig kan styra det som ger mer effekt, nämligen att MOTORN MÅSTE FÅ I SIG MER LUFT!

Då kan du förklara varför man kan få mer effekt om man ändrar tändföljden i en motor.
Tändföljden i en cheva smallblock är: 18436572
Ändras denna till: 18736542
Dvs fyran och sjuan byter plats och på det viset får man mer effekt. Detta utan att tillföra mer luft.
Det finns fler sätt än att tillföra bränsleluftblandning för att få effekt.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Callek

Post by Callek »

Fler fördelar med en chippning (om mappning är bra gjord) är ju också optimerad tädning (oftast framskjuten), samt bränslemängden kan ju kontrolleras så att blandningen blir bättre.

Är ju lite grann som att justera tädningen manuellt och ställa in förgasaren, klart man kan vinna lite effekt där.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
Nik

Post by Nik »

Asshat wrote:
Nik wrote:En icke-överladdad motor går det inte på därför att du aldrig kan styra det som ger mer effekt, nämligen att MOTORN MÅSTE FÅ I SIG MER LUFT!

Då kan du förklara varför man kan få mer effekt om man ändrar tändföljden i en motor.
Dvs fyran och sjuan byter plats och på det viset får man mer effekt. Detta utan att tillföra mer luft.

På _moderna_ maskiner finns där i praktiken inget att hämta på optimerad tändning. Ju modernare desto mindre.
Men gamla jänkejärn har väl aldrig varit kända för att vara i teknikens framkant? :roll:

Snackar vi moderna motorer, typ Peugeot XU så ÄR det mer luft som är vägen till framgång. Vare sig den är forcerad eller ej.
Givetvis kan man plocka en hel del effekt genom ett rejält höjt komp, men det är ingenting som är gjort i en handvändning. Det kräver oftast modifiering av förbränningsrum, kolvar osv för att funka utan att spika.
Och det är för övrigt ett krav om man monterar vassare kammar eftersom det dynamiska kompet minskar med ökat överlapp.
Callek

Post by Callek »

Nik wrote:
Asshat wrote:

På _moderna_ maskiner finns där i praktiken inget att hämta på optimerad tändning. Ju modernare desto mindre.
Men gamla jänkejärn har väl aldrig varit kända för att vara i teknikens framkant? :roll:

Snackar vi moderna motorer, typ Peugeot XU så ÄR det mer luft som är vägen till framgång. Vare sig den är forcerad eller ej.
Givetvis kan man plocka en hel del effekt genom ett rejält höjt komp, men det är ingenting som är gjort i en handvändning. Det kräver oftast modifiering av förbränningsrum, kolvar osv för att funka utan att spika.
Och det är för övrigt ett krav om man monterar vassare kammar eftersom det dynamiska kompet minskar med ökat överlapp.

Itsfun optimerade bland annat tädning m.m på Civic Type-R tror de tjänade ungefär 25hk på en orginalmaskin. Det finns bromspapper på det, innan och efter.
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
Post Reply