Är det värt pengarna!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
royce

Är det värt pengarna!

Post by royce »

Jag har lite funderingar på luftfilter och chip men jag har också funderingar på om det är värt pengarna. Gör det sån jävla skillnad eller är det en psykisk känsla? Ifall det är värt pengarna, vem ska man handla av? Alla e´ju bäst i deras egna ögon!

Nån som har erfarenhet av 206:an?
206gti -03

Kan Du Så Kan Jag!
Guest

Re: Är det värt pengarna!

Post by Guest »

royce wrote:Jag har lite funderingar på luftfilter och chip men jag har också funderingar på om det är värt pengarna. Gör det sån jävla skillnad eller är det en psykisk känsla? Ifall det är värt pengarna, vem ska man handla av? Alla e´ju bäst i deras egna ögon!

Nån som har erfarenhet av 206:an?

Jag hade satsat på NOZ, mest hästar för pengarna....

Lycka till Mvh Pelle
Olof

Post by Olof »

Om det är värt det kan bara du själv avara på.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Chip är egentligen inte så prisvärt på en sugmotor, men du avgör själv om du tycker det är värt det.
Luftfilter ger härligt ljud, klart trevlig grej att lägga pengar på. Ett alternativ är att modifiera orginalburken så det brölar lite mera.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Greven

Post by Greven »

luftfilter kan jag rekommendera, bilen låter mycket goare, ett sportavgassystem är inte heller dumt.

Hör med ferrita, deras framkallar härliga ljud.

lycka till!
Recedite, plebes! gero rem imperialem!
skåne

Chip tveksamt...

Post by skåne »

Bytte för ett tag sedan till öppet filter (KN) och avgas på bilen. En helt annan känsla och ett bättre gensvar(känns så iaf.). Har dragit ner filtret så att det sitter precis bakom vänster dimljus ochsurplar kall härlig luft...
Vad som gjort skillnaden på min bil (206 gti-02) lämnar jag osagt men 0-100 tiden avverkas numera på 7,2 sek med två pers i bilen... själv överraskad !? För att inte tala om ljudskillnaden.... :D
redshift

Post by redshift »

På min Mi16 monterade jag ett Superchip. Är det värt pengarna? Tveksamt. Jag får se när kompressionen höjs och när jag portat toppen. Jag har även höga HC värden så det är ju inte så bra med trimchip. Däremot tycker att flytten av varvtalsstoppet till 7500 varv funkar bra. Förut tyckte jag att det bröt så fort jag gasade nu växlar jag innan det bryter.

På min Passat däremot (115 hk) gjorde det en enorm skillnad. Det blev som en ny bil. Det var ett KCR chip.
wavik©

Post by wavik© »

däjer bara melitta filter å estrella grill, de enda som gäller
Niklas

Post by Niklas »

Anonymous wrote: Jag hade satsat på NOZ, mest hästar för pengarna....

jösses. skriv lustgas, eller om du är för tillverkaren NOS så skriv åtminstånde med "S" Nitrous Oxide Zystems låter så fånigt ;)

apropå filter och chip. hör efter med stenis t.ex. han hade meckat med sin programvara på forsbergs i södertälje, kommer dock inte ihåg vad det var för chip, det gjorde i alla fall bra mycket på den bilen.
160+ har jag för mig att han bänkade den till med endast filter, avgas och chip.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Niklas wrote:
Anonymous wrote: Jag hade satsat på NOZ, mest hästar för pengarna....

jösses. skriv lustgas, eller om du är för tillverkaren NOS så skriv åtminstånde med "S" Nitrous Oxide Zystems låter så fånigt ;)

apropå filter och chip. hör efter med stenis t.ex. han hade meckat med sin programvara på forsbergs i södertälje, kommer dock inte ihåg vad det var för chip, det gjorde i alla fall bra mycket på den bilen.
160+ har jag för mig att han bänkade den till med endast filter, avgas och chip.

160+ låter otroligt mycket för enbart filter, avgas och chip... man brukar ju säga avgas + filter ca: 3-5 hk och sedan chip (enligt företagen) 12-15 hk...
då blire ju typ 150-155 MAX... Har jag fel så säg gärna till för jag kommer göra samma på min 206:a + lite annat smått o gott
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
Niklas

Post by Niklas »

ja herr devil, det är jag medveten om.. men han hade bromspapper som sade annat.. inga zatzysiffror här inte ;)

hade det inte funnits godtagbara bevis så hade jag inte sagt något
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

hehe... då sätter jag mig ner igen då och är bara tyst :oops:
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Niklas min vän har som vanligt korrekt. Min 206:a var nog lite piggare än orginal från början. Vid nogrannare efterberäkningar kom vi fram till att min måste legat på mellan 145-147 hk orginal.

Hade papper på två olika bänkningar 163 och 165 hk som tyvärr åkte med bilen vid försäljningen.

Om det är värt det?? Skulle utan tvekan göra det igen om jag köpte en 206:a igen, och ja...406:an skall få samma behandling när den kommer!!!
Mazda 6 MPS -06 till salu...!!!!!
Grumpy Old Fart!!
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Stenis wrote:Niklas min vän har som vanligt korrekt. Min 206:a var nog lite piggare än orginal från början. Vid nogrannare efterberäkningar kom vi fram till att min måste legat på mellan 145-147 hk orginal.

Hade papper på två olika bänkningar 163 och 165 hk som tyvärr åkte med bilen vid försäljningen.

Om det är värt det?? Skulle utan tvekan göra det igen om jag köpte en 206:a igen, och ja...406:an skall få samma behandling när den kommer!!!

Då tackar jag för svaret och ber om ursäkt för min misstro... :lol:

När ska man chippa + avgas + filter? hur många mil ungefär innan man ska ge sig in på det?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Så tidigt som möjligt är att rekommendera för detta, bilar som gått för långt innan ger inte samma effekt.
Grumpy Old Fart!!
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Stenis wrote:Så tidigt som möjligt är att rekommendera för detta, bilar som gått för långt innan ger inte samma effekt.

ok... Då kör jag in den 100-500 mil och sedan chip+avgas+filter då... till sommarn då helt enkelt..

På ett ställe jag frågade om NOS installation sa dom inte innan andra service tillfället..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Lustgas misshandlar motorn på ett annat sätt...därav bör helst motorn "jobbat in sig" lite.
Grumpy Old Fart!!
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Stenis wrote:Lustgas misshandlar motorn på ett annat sätt...därav bör helst motorn "jobbat in sig" lite.

ok... Om vi räknar med 140hk i orginal... och sedan filter+avgas+chip så e man typ uppe i 150-160 säger vi då.. frågan e då lite... Hur mycket NOS kan man köra?

25/50/75/100 ?

Det jag fått höra är 50 och då e man uppe i ca: 200hk med lustgasen, sedan läste jag om ett företag i danmark som körde kompressor på en 206 GTi och den va på 220 hk då sammanlagt men då hade toppen pajat varje gång när dom blåste på för fullt... Vad händer då med min bil om jag skulle ha 200hk med lustgas och 150 utan?
Finns det någon chans att min motor totalhavererar om gasar på för fullt med lustgasen på?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Stenis
Super Senior

Post by Stenis »

Jag skulle nog inte ligga på 200+ hk på den motorn, gör antingen eller.
150hk jämt å ständigt eller 180 hk när det finns gas i tanken.....

Med en MI16 spis, ett block från 306 GTi eller en nyare 6:a skulle jag nog isf. kunna tänka mej att smälla dit gas...men i 206:an med den HappyMealkartongen till motor? Nej....
Grumpy Old Fart!!
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Stenis wrote:Jag skulle nog inte ligga på 200+ hk på den motorn, gör antingen eller.
150hk jämt å ständigt eller 180 hk när det finns gas i tanken.....

Med en MI16 spis, ett block från 306 GTi eller en nyare 6:a skulle jag nog isf. kunna tänka mej att smälla dit gas...men i 206:an med den HappyMealkartongen till motor? Nej....

Har hört/sett flera som kör NOS i sina 206:or och har hört att det går bra... Man kan ju göra mer annars oxå.. nya kammar, extraktor osv. Eller är motorn så pass dålig att detta inte funkar?
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

Post Reply