Blästring av aluminium

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
witty

Blästring av aluminium

Post by witty »

Hej, tänkte blästra fälgarna men är lite osäker på hur jag ska gå till väga. Jag hade tänkt att göra allt själv då det inte är så stort krav på hur bra slutresultatet blir o budgeten för fälgarna är inte allt för stor.

Men till frågan:
1: Hur bra blir det om man använder sandbläster och spacklar efter?
För det jag har hört är att man ska glasblästra med lågttryck, men det är juh lite svårt utan att ha tillgång till lackbox eller ordentliga skyddsgrejjer..

2: Vad har ni för andra tekniker att rekomendera? skal, aluminium osv.
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
udo

Post by udo »

Antar att det är smuts du ska ta bort?

Isåfall så borde du blästra med kolsyreis.

Kan göra det åt dig för en billig peng :)
witty

Post by witty »

aa nä sorry, tänkte lacka om fälgarna.. så vill ha bort så mycket av den gammla lacken smo möjligt
205 Mi16
Peugeot 205
Peugeot Expert
Peugeot 309 Gti x2
Peder Jacobsson

Post by Peder Jacobsson »

Förmodligen pulverlack du ska ha bort, kan sitta som bara den... tveksamt om det luft/sandflödet du kan få fram med en vanlig garagekompressor räcker till...
Blås du på med det du har, och se hur det går, du behöver inte va så försiktig, inte troligt att du skadar dom av vanlig blästring...
Var lite aktsam mot tätytan som däckskanten tätar mot bara.
Peugeot 505T, 505T, 504, 404D Pickup, Porsche 944Turbo!!!!!
witty

Post by witty »

Det är en kompressor som vi har på jobbet. Flåsar på rätt bra tror jag.. eller uppåt en 6 bar iaf. skulle jag tro. sen är flödet en annan fråga.
Men ok. du tror inte det skulle vara några problem med att aluminiumet tar stryk.
Får se vad som händer. Ingen ragnarök om fälgarna skulle se lite dassiga ut men som sagt är det juh alltid roligt med lite stil.
205 Mi16
Peugeot 205
Peugeot Expert
Peugeot 309 Gti x2
ShiloSharp

Blästring

Post by ShiloSharp »

Hej...jag är ny här, men...
vad gäller sandblästring av alufälgar, oavsett om det är glas eller ej, det blir porer i metallen, men det fyller vilken filler som helst..
jag har lackat massor av fälgar som har blivit bra...även 4st som nå´n dåre blästrat med aluminiunsilikat (orsakar ytförstoring på underlaget)..

mvh Shilosharp
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
witty

Post by witty »

ok. a låter bra..
klarar man sig med grejjerna som dom säljer på biltema? Typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1005&iItemId=80619
vet inte vad grejjer ska kosta för det där verkar juh sjukt billigt eller om det där är nå leksaksgrejjer.
205 Mi16
Peugeot 205
Peugeot Expert
Peugeot 309 Gti x2
Marcus

Post by Marcus »

witty wrote:ok. a låter bra..
klarar man sig med grejjerna som dom säljer på biltema? Typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1005&iItemId=80619
vet inte vad grejjer ska kosta för det där verkar juh sjukt billigt eller om det där är nå leksaksgrejjer.

Räkna med att det kommer gå några säckar blästermedel och en hel del tid med den där pistolen. Är inte av värden bästa klass men till små grejer duger den. Kräver dock en hel del luft så en stor kompressor är bra att ha till.
Ska man blästra av så stora ytor som fälgar skulle jag letat efter något annat.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

ja, Marcus har rätt...

Du MÅSTE ha bättre tryck och flöde, än vad Biltemas pistol okar med....
Kolla med nå´n lokal mekanisk firma, eller fråga dem om de kan rekomendera nå´n..eller nå´n däckfirma...nästan alla däckfirmor känner nå´n som lackar fälgar..

Lycka till!!!

//Shilosharp
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
Belsebub

Post by Belsebub »

Ett tips bara när det gäller blästring, har själv varit hos en gravvårdsfirma eller vad dom kallar sig, dom har MASSA luft och tryck. Blåste av några, stålfälgar iofs, som var kakor med rost på, tog ingen tid alls och superbilligt (dom är väl glada att slippa sätta dit dödsrunor för en gångs skull).
Körde: 605 SV3.0 12V, tyvärr inte längre en gubbe körde på min pärla som fick gå till skrot. Har återgått till min 605 SVdt istället.
Dieseln får stå och vila igen.
Kör 605 sv24 -98 nu :-)
witty

Post by witty »

Hmm intressant. Jag ringde till den firma som jobbet anlitar närom ska blästra saker. Och han kunde göra det för 1000 kr för 4:a fälgar 15". Och det kändes lite dyrt.

Vad har ni för prisuppfattningar om billiga o dyra blästringar? En annan på jobbet hävdade att han lämnat iväg 4:a fälgar till en plåtverkstad som han visserligen hade lite kontakter i men dom skulle ha gjort det för 50 kr/fälg.. Har dock inte lyckats få tag i dem ännu.
205 Mi16
Peugeot 205
Peugeot Expert
Peugeot 309 Gti x2
Fredrik Pettersson

Post by Fredrik Pettersson »

:( Buhuu. . dom köpte jag ju nya förra våren. .
Grabbar med smak, kör bil med flak!
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Jag fick mina gamla Speedline 15" blästrade för en tårta :)
witty

Post by witty »

Ingen fara Fredrik. Är inte dom fälgarna som ska blästras. Ska lägga upp lite bilder inom kort på de "nya" som ska skos med r-däck
205 Mi16
Peugeot 205
Peugeot Expert
Peugeot 309 Gti x2
Fredrik Pettersson

Post by Fredrik Pettersson »

*puhh* :D
Grabbar med smak, kör bil med flak!
witty

Post by witty »

Ingen som har några prisbilder på blästring av alufälgar? Åkte till ytterliggare en verkstad idag och dom ville ha 200 per fälg ungefär lite beroende på hur dom såg ut.. Kanske blir där man hamnar´, om inte nån här har någon firma att rekomendera i sthlm trakten.
205 Mi16
Peugeot 205
Peugeot Expert
Peugeot 309 Gti x2
R.O.B.

Post by R.O.B. »

Belsebub wrote:Ett tips bara när det gäller blästring, har själv varit hos en gravvårdsfirma eller vad dom kallar sig, dom har MASSA luft och tryck. Blåste av några, stålfälgar iofs, som var kakor med rost på, tog ingen tid alls och superbilligt (dom är väl glada att slippa sätta dit dödsrunor för en gångs skull).

tror det tar rätt hårt på aluminium. har för mig det är så min polare brukar göra med sina gamla mercafälgar. de blir lite ojämna i ytan men det blir hyffsat med lack på. till plåt skulle jag tro det går ypperligt.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
witty

Post by witty »

Har för övrigt införskaffat mig en biltema sak mot folks rekomendationer. Och efter 2 timmar så var första fälgen så gott som klar.. lite fin puts kvar bara.. Ska dock låta det vara osagt hur bra ytan blir innan jag lackar.. men personligen som lekman tycker jag det verkar ypperligt.. Men återkommer som sagt med mer info vart efter det fortskrider.
205 Mi16
Peugeot 205
Peugeot Expert
Peugeot 309 Gti x2
Gusten

Post by Gusten »

mot en bulllängd så fick jag massa grejer blästrade. blandannat 4st fälgar. dom tog det bara i samma veva som något annat ju. gick skitbra.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Zkronk

Post by Zkronk »

witty wrote:Har för övrigt införskaffat mig en biltema sak mot folks rekomendationer. Och efter 2 timmar så var första fälgen så gott som klar.. lite fin puts kvar bara.. Ska dock låta det vara osagt hur bra ytan blir innan jag lackar.. men personligen som lekman tycker jag det verkar ypperligt.. Men återkommer som sagt med mer info vart efter det fortskrider.

Hur mycket sand på ett ungefär gick det åt för en fälg?
Post Reply