Tankmätare 406 Hdi -01

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
jogge.andersson

Tankmätare 406 Hdi -01

Post by jogge.andersson »

Hej igen. Nu har det kommit fram nya fel på bilen. Tänkte höra om någon vet vad det kan vara för fel på tankmätaren. När man har kommit ner under halvtank så kan den plötsligt börja visa mer än halvtank och det försvinner inte förren man tankar fullt igen. Då funkar den som vanligt igen ett tag. Inte så kul när man inte kan lita på mätaren. Det andra felet rör originalstereon (clarion cd) en dag så gick den inte att slå av fastän att tändningen var avslagen. Efter att jag lossade batteriet så verkar det som att det funkar igen, någon som haft liknande problem?
JockeE

Post by JockeE »

Angående tankmätare:
Det känns som du kan ha två olika fel på tankmätaren. Endera hakar nivågivaren upp sig, eller så är det elektronikfel i instrumentpanel/BSI.
När felet visar sig, åk till en Peugeotverkstad och be dom läsa ut felkoder och vad tankgivaren skickar ut för värde. Är värdet från givaren fel får du försöka laga givaren eller byta ut tankarmaturen (givare och pump är en enhet, c:a 1800:- tror jag). Är du normalhändig kan du nog byta tankarmaturen själv.
Snikvarianten är att knacka/bulta på tankarmaturen när den verkar ha fastnat, den sitter under en popnitad plåt under sittdynan i baksätet. Borra ur alla popnitarna utom en och vrid undan plåten. Tankarmaturen sitter fastskruvad i tanken med en stor plastmutter, var bökig att få loss på min bil.

Angående stereo:
Jag hade samma fel på originalstereon i min 2,2 sport -01. Jag fick det åtgärdat på nybilsgarantin, så jag vet inte exakt vad som gjordes. Din lokala Peugeotverkstad borde veta hur man fixar det.
Du kan inte misslyckas innan du försökt...

Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
Fredrik Pettersson

Post by Fredrik Pettersson »

Åk till Pugg vekstaden och prova att kalibrera tank mätaren först. Kan avhjälpa felet.
Grabbar med smak, kör bil med flak!
Post Reply