205 drar snett vid gas, motorfästen?
205 drar snett vid gas, motorfästen?
Den senaste tiden har min 205:a börjat dra åt vänster ganska ordentligt när jag accelerar. Mystiskt nog märks det knappt på vissa underlag, men på oljegrus märks det oroväckande mycket. När bilprovningen provkörde förra veckan märkte de dock inget alls. På forumet har jag läst att det är bussningarna på länkarmen, men bilprovningen hittade inget alls, de till och med kollade och slet i sakerna extra när jag bad dem. Bilen gick igenom helt utan anmärkning. Handlar det om motorfästen istället? Och i så fall, hur kan man vara säker på det? Och i så falll vilket? Och i så fall kan man byta det/dem utan specialverktyg och utan att ta bort motorn...? Någon som har erfarenhet?
- ShiloSharp
Det finns säkert många olika saker i framvagnen som kan gå sönder och ge detta eller liknande symptom, men jag kollade alltså bilen på bilprovningen för en vecka sedan, utan anmärkning. Felet måste alltså ligga i drivlinan, och drivknutarna verkar ok. Därför misstänker jag alltså motorfästen, men jag har ju ingen aning om hur rörliga de skall vara egentligen.
Balk tror jag inte på. Vi kapade allt framför motorn mellan balkarna på Lionne utan några problem.
Men drivknutarna gav den symtomen när dom gick, drog åt ena håller vid gaspådrag, och gick neutralt när vi växlade och bromsade.. (konstant fart fanns inte)
Frågan är om besiktningen märker drivkutarna..
Men drivknutarna gav den symtomen när dom gick, drog åt ena håller vid gaspådrag, och gick neutralt när vi växlade och bromsade.. (konstant fart fanns inte)
Frågan är om besiktningen märker drivkutarna..
- ShiloSharp
Det har jag, och det låter bara något om jag trycker på gasen samtidigt. Jag har haft drivknutsproblem på en SAAB en gång, och det var ju tydliga drivknuts-symptom, det lät när jag körde på max rattutslag, och det hackade när jag körde på tomgång på etttan e dyl, men det drog ju naturligtvis inte när jag sedan accelererade.
Det finns ju ingen anledning att en sliten drivknut skulle göra att bilen drar åt ena eller andra hållet när man accelerarar - en sliten drivknut glappar ju bara den millisekund det börjar eller slutar driva, inte under tiden. Glapp i motorfästen eller en länkarmar skulle däremot kunna ge ett sådant symptom.
Det finns ju ingen anledning att en sliten drivknut skulle göra att bilen drar åt ena eller andra hållet när man accelerarar - en sliten drivknut glappar ju bara den millisekund det börjar eller slutar driva, inte under tiden. Glapp i motorfästen eller en länkarmar skulle däremot kunna ge ett sådant symptom.
Nu är det så här: Jag hade samma problem med min bil. Den drog åt höger när jag gasade, och vänster när jag släppte gasen. Jag gjorde så att jag tog loss högerdrivaxel och det visade sig att den var kass(man hörde inget knackande när man svängde max) man kunde känna hur den glappade och hur slö den va när man väl hade den i handen. Sen visade det sig att hjullagret som sitter runt axeln hade skurit, jag snurrade på den några varv för hand, sen låste den sig. Nu är det så att min vänstra drivaxel är superkass den också. Man hör inga knackningar eller missljud. Men efter att bytt den högra så drar bilen bara åt vänster. Är rätt säker på att vänsterdraget försvinner när jag bytt vänster drivaxel också. För jag har köpt en komplett splitterny framvagn, och det enda jag Inte bytt är vänster drivaxel. Min bakaxel är frisk kan jag tillägga så det är inte svinget i bakaxeln som gör felet heller.
Så, hoppas det hjälpte. Ett tips är ju att hissa upp bilen, ta loss spindeln och ryck i navet hårt fram och tillbaka, hör du ett klockande ljud så är drivknuten kass. Bara att tjöpa nytt.
Så, hoppas det hjälpte. Ett tips är ju att hissa upp bilen, ta loss spindeln och ryck i navet hårt fram och tillbaka, hör du ett klockande ljud så är drivknuten kass. Bara att tjöpa nytt.
The apperception of reality in relation to the synthesis of imagination is the understanding.
Drivaxeln, säger flera. Ni kanske har rätt. Men finns det någon på forumet som har haft detta symptom och när problemet inte varit drixaxeln utan just länkarmar eller motorfästen? Snälla hör av er i så fall - jag vill inte köpa en utbytesdrivaxel för 1675:- om problemet är ett dåligt motorfäste för 93:-!
Jag har 2st splitternya drivaxlar till en 205:a. Det är den smala varianten, den som sitter på 1.9 XU9J1 motorn, årsmodell -88 tror jag det va.
Är du osäker, så varför inte kolla över motorfästena ? Du kan börja med att ta tag i motorn och ryck fram och tillbaka. Samma med länkarmar, skruva loss spindeln och ryck i länkarmen fram och tillbaka. Det ska vara stumt på överallt. Annars är dem sämre eller kassa.
Min motor rör sig max 1-2mm. Den sitter som berget, sedan jag förstärkte mitt undre motorfäste.
Är du osäker, så varför inte kolla över motorfästena ? Du kan börja med att ta tag i motorn och ryck fram och tillbaka. Samma med länkarmar, skruva loss spindeln och ryck i länkarmen fram och tillbaka. Det ska vara stumt på överallt. Annars är dem sämre eller kassa.
Min motor rör sig max 1-2mm. Den sitter som berget, sedan jag förstärkte mitt undre motorfäste.
The apperception of reality in relation to the synthesis of imagination is the understanding.
Jag har 2st splitternya drivaxlar till en 205:a. Det är den smala varianten, den som sitter på 1.9 XU9J1 motorn, årsmodell -88 tror jag det va.