Bilstereo och framhögtalare i 206 RC?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
lill_sankan

Bilstereo och framhögtalare i 206 RC?

Post by lill_sankan »

Hej, är totalt bortkommen i "ICE-världen" som ni kanske redan vet :D Men det är ju därför det är bra att man kan fråga er andra proffs :-)

Grejen är den att jag tänkte byta stereon på min 206 RC, tänkte sätta dit en "Sony CDX-GT500" och inhandla en adapter så man kan använda rattfjärren.

Tänkte sedan byta högtalarna i framdörrarna till dessa "Sony XS-F1724".

Till frågorna: Är det bara att lossa dörrsidorna och allt annat och sätta i dom nya högtalarna eller? Inga kablar man behöver klippa av och ändra eller liknande? Behöver man köpa nån ISO-kontakt? Hur djupa kan högtalarna vara? På dom jag har tänkt mig står det ju "Monteringsdjup 48mm." Skulle va bra om man kunde inhandla det först utan att behöva kolla upp detta, så om nån vet så vore det bra.

Vill absolut inte ha nåt värstingljud men tror ni detta kommer funka? Behöver bara va lite bättre än original, gör det mest för att få bort den fula originalstereon.
Peugeot 207 GT -07
Mibban

Post by Mibban »

Jag har för mig att det finns gott med utrymme i dörrarna..
Ska du ändå byta högtalare så lägg till en femhundring och köp "Infinity Reference 6512i"
Peugeot 206 RC -04
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Mibban wrote:Jag har för mig att det finns gott med utrymme i dörrarna..
Ska du ändå byta högtalare så lägg till en femhundring och köp "Infinity Reference 6512i"

Skiljer det mycket på dom tror du? Vill ju helst ha Sony-grejer men dom här kanske är mycket bättre?
Peugeot 207 GT -07
Mibban

Post by Mibban »

Sony är väl inget pupulärt märke bland billjudsbyggarna direkt.. Har aldrig hört som spela själv men infinity gör bra grejer!
Ska själv köpa Infinity Kappa!
Peugeot 206 RC -04
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Mibban wrote:Sony är väl inget pupulärt märke bland billjudsbyggarna direkt.. Har aldrig hört som spela själv men infinity gör bra grejer!

Jag ska ju absolut inte ha nåt värstingljud, men jag tror jag kör på Sony, har bara bra erfarenheter av dom.
Peugeot 207 GT -07
beta

Post by beta »

lill_sankan wrote:
Mibban wrote:Sony är väl inget pupulärt märke bland billjudsbyggarna direkt.. Har aldrig hört som spela själv men infinity gör bra grejer!

Jag ska ju absolut inte ha nåt värstingljud, men jag tror jag kör på Sony, har bara bra erfarenheter av dom.

Du har inte möjlighet att besöka något sasca-event eller liknande innan du bestämmer dig? Så att du får lyssna på lite olika saker i rätt miljö. Att åka till ljudhandlarn och lyssna på högtalare i ett ställ ger inte mycket rättvisa.
Deltagarna i sådana tävlingar brukar uppskata folk som vill lyssna och ställer ofta upp på en demospelning.
Pendlar i 306 XL 1,4 ´95
Glider i MR2 GTI ´93
Mibban

Post by Mibban »

Okey! Själv så tror jag inte det är nån idee att byta ut dina högtalare isf. De högtalarna du kollar på motsvarar nog högtalarna som sitter i RC´n.
Peugeot 206 RC -04
Luuk

Post by Luuk »

Själv så skulle jag välja ett tvåkomponents system, så att du kan skilja på diskanten och byta ut orginal, (detta i och med att det redan sitter ett tvåkomponent orginal) det tror jag på.... som Mibban sa här över så kommer det inte bli någon skillnad om du byter till sony. Själv tycker jag inte att deras bilstereoprodukter lirar speciellt bra... skulle hellre satsa några hundra lappar mer på infinity i så fall...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Mibban wrote:Okey! Själv så tror jag inte det är nån idee att byta ut dina högtalare isf. De högtalarna du kollar på motsvarar nog högtalarna som sitter i RC´n.

Det är ju det man funderar på. Onödigt att byta om det inte blir nåt bättre.
Peugeot 207 GT -07
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Kanske bara byter stereo då jag tycker nuvarande högtalare är hyfsade.
Peugeot 207 GT -07
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Behövde man nåt specialverktyg för att få bort originalstereon? Och nån specialram som man kunde köpa på Peugeot?
Peugeot 207 GT -07
lill_sankan

Post by lill_sankan »

beta wrote:
lill_sankan wrote:

Du har inte möjlighet att besöka något sasca-event eller liknande innan du bestämmer dig? Så att du får lyssna på lite olika saker i rätt miljö. Att åka till ljudhandlarn och lyssna på högtalare i ett ställ ger inte mycket rättvisa.
Deltagarna i sådana tävlingar brukar uppskata folk som vill lyssna och ställer ofta upp på en demospelning.

Känns lite överseriöst då jag inte är ute efter nåt jätteljud.
Peugeot 207 GT -07
PelleW
Senior

Post by PelleW »

lill_sankan wrote:Behövde man nåt specialverktyg för att få bort originalstereon? Och nån specialram som man kunde köpa på Peugeot?

Ramen finns att köpa på Peugeot. Verktygen borde du ha fått med bilköpet. Annars kan du ta en riktigt smal mejsel och peta med i hålen.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
lill_sankan

Post by lill_sankan »

PelleW wrote:
lill_sankan wrote:Behövde man nåt specialverktyg för att få bort originalstereon? Och nån specialram som man kunde köpa på Peugeot?

Ramen finns att köpa på Peugeot. Verktygen borde du ha fått med bilköpet. Annars kan du ta en riktigt smal mejsel och peta med i hålen.

Ok vet du vad ramen kostar?
Peugeot 207 GT -07
PelleW
Senior

Post by PelleW »

lill_sankan wrote:
PelleW wrote:

Runt hundringen, minns inte riktigt.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
lill_sankan

Post by lill_sankan »

PelleW wrote:
lill_sankan wrote:
PelleW wrote:

Runt hundringen, minns inte riktigt.

Det finns bara en variant som passar alla eller?
Peugeot 207 GT -07
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Det stämmer. :)
lill_sankan

Post by lill_sankan »

PelleW wrote:Det stämmer. :)

Sjyrrans :lol:
Peugeot 207 GT -07
Fredrik^

Post by Fredrik^ »

Jag köpte en sån ram till tjejens gti -03 men den passade inte runt hålet.
Passade inte heller på min förra Rc.
Kanske skiljer sig lite mot tidiga 206:or??
206 Rc Såld :(
Kör nu: Ford Fiesta ST -06
Luuk

Post by Luuk »

Varför köpa en ram!?? min stereo passade fint utan...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Post Reply