Tjenare, har nyligen köpt en 206 GTI 01'.
Tänkte hör mig för om ett par saker.
Jag märkte för ett tag sedan ett tickande ljud när jag axar. Hörs tydligt när motorn är kall. När den e varm hörs det klart mindre, men det hörs.
Låter mest mellan 2-3 tusen varv. Låter ej när man gasar på tomgång. Jag tänkte att det kanske är ngt litet hål i början avgassytemet för det kommer framifrån. Eller ska det låta så?
Sen tycker jag den känns lite trött när man växlar på låga varv. Det tar nån sekund efter man släpper kopplingen innan den kommer igång så att säga. Har sökt på liknande problem i forumet. En del tror att de kan ha med tändstiften å göra. Vilket leder till nästa fråga...
Hur fn får man bort plattan som sitter fastskruvad med 6 skruvar ovanför stiften. Tog en vanlig skruvmejsel men skruvarna gick bara runt när jag försökte lossa dem.
Tacksam för snabbt svar /Henke
Nybliven Peugeotägare...några korta frågor...
Nybliven Peugeotägare...några korta frågor...
Förr körde jag 200, nu kör jag 206
- ShiloSharp
De tickande ljudet kan mycket möjligt vara just den plastkåpan du ville ha loss, det är ett vanligt problem på 206or att den vibrerar så mycket nånstans runt 2500-2800 varv så det låter ända in.
Lösningen finner du här http://www.206gti.net/enginecover/
PS
Gillar din signatur om den ska tydas som jag tror, humor
Lösningen finner du här http://www.206gti.net/enginecover/
PS
Gillar din signatur om den ska tydas som jag tror, humor
- Fredrik Pettersson
Ljudet kommer annars från 4st plåtflänsar inuti grenröret, åtgärdades på garanti om bilen är inom garantitiden. Om det inte försvinner när du provar utan kåpan på motorn monterad, lossa främre rörets klamma och vik undan det.
Då ser du dom 4 flänsarna som går ihop i slutet på grenröret.
Kläm upp migsvetsen och svetsan ihop dom. Sen ska det vara tyst.
Då ser du dom 4 flänsarna som går ihop i slutet på grenröret.
Kläm upp migsvetsen och svetsan ihop dom. Sen ska det vara tyst.
Grabbar med smak, kör bil med flak!