Chip-bluff på blocket?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Callek

Post by Callek »

Låter bra att sifforna är bekräftade!

Frågan är ju varför du valde att ta bort posten från Zatzy som jag länkade till?
Jag har en screenshot hemma som jag tänker lägga upp, där du säger att du fått bilen bänkad av en oberoende firma. Skulle dessa ha gett dig dessa fejkade papper? Låter väldigt väldigt osannolikt!
www.valhangt.se - Det är storleken som räknas.
Subaru Impreza -09

Åkte 106 Rallye -97

http://www.garaget.org/callekl
Lopex

Post by Lopex »

varför jag tog bort den på zatzy är för att jag tänker inte låta bilden stå kvar uppe om den är felaktig och jag anklagas o får skit för den
sedan så fick jag informationen att den bänkats på oberoende firma, men det visar sig nu vara helt påhittat av den som lurade mig, lika mycket som papprena blev förfalskade. när jag vet varför får du fråga mig då, för jag får inte tag på honom efter att ha pratat med honom i fredags o frågade om anklagelsena. vet itne om styrelsen har fått mitt brev mad hans nummer och om de kanske fått tag på honom.

tox: svar till var jag fick jpeg-bilden ifrån finns redan förklarat i tråden.

min bil har borttagen katt, annat avgas, cup-insug.
det som de gjorde var att kalibrera in bänken efter utväxlingen på bilen och bilens däckstorlek, sen körde de 4an och/eller 5an ut från bott...
då blev den en massa olika efekt för olika varvtal alltefter bilen accelererade.
Med originalchipet blev max 116BHP vid 6250 och average hamnade på 100.
Ambience: 20c/1013mbar
Soppa: 98okt

Ingen behöver nu känna sig lurad iom att det nu finns siffror på 106ans chip som ingen han fifflat med o photoshopat.

men vad jag än säger och hur mycket jag än bevisar min oskuld så räcker det inte för vissa som fortsätter att komma med lynchingar och motfrågor som redan fått svar.. så det här e det sista klubben hör av mig...
vill nån fortfarande ha mekhjälp o guidning så kan de ta det via mail eller msn..
tack o hej
Last edited by Lopex on Sat May 27, 2006 15:15, edited 1 time in total.
R3ttm4rk

Post by R3ttm4rk »

Tråkigt att du lämnar oss Amar!
* 306 GTI - 98
* 205 GTI - 89 (Död men ev på bättringsväg)
Tox

Post by Tox »

Ok som jag trodde, ska man bedöma ett chip som man säljer och påstår ger en viss effektökning då borde bilen ifråga bara bromsas med chippet och inga andra modd. Oftas kan annat map/chip påverka bilens hk positivt om diverse andra restriktorer för motorn har ändrats, Vad lämnade bilen med samma kalibrering av rullarna och standard chip med dom andra modden, kat,avgas,insug det skulle vara intressant att veta??
Personligen tycker jag att man ska säga "med det här chippet som kostar 1500kr så får du 10-15hk mer" utan det ska oxå talas om att för att utnyttja chippet så ska kat, avgas luftfilter och insug mm moddas och då talar vi inte om 1500kr längre.
Då blir det precis som om jag skulle sälja grejor så här ex:
Personligen så kan jag ordna mi16 trim för 8000kr som lämnar 220hk, det gjorde bilen vid bänkning papper finns. Topparna jag säljer lämnar 280cfm in och 220cfm ut 8000kr och är ett fynd!!!
Och sedan inte tala om att ni köpare behöver kammar,ny botten, grenrör avgassystem, separata spjällhus ny Ecu mm a minst 50000kr för att nå den effekten.
Men som jag sa så dömmer jag ingen, utan jag visste vad jag köpte av Amar och fick det jag ville.
Amar du får inte ta att alla dömmer dig bara för att vi för en debatt, jag accepterar att folk får ha personliga åsikter och anser du att du har varit helt ärlig med dina kunder så är det ok med mig, men fortfarande så när din bil bromsades så borde du fått ett papper från deras skrivare, men fick du inte det utan bara en fil från någon polare så ok jag får väl tro dig.

// Inge
Rosefors mf alla bilar över 13 sec på 402m klassas som A eller EPA traktorer och ska ha en röd varnings triangel där bak så man hinner väja eller bromsa om den befinner sig på allmän väg :lol:
Dart

Post by Dart »

Äh, lägg av...det är väl inget att lämna klubben för?
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
lumpan

Post by lumpan »

Tycker Amar har förklarat det hela.
Hyser inget agg mot honom, men hade varit kul att få höra hela historien från han som har fejkat kurvorna.
Jag var då nöjd med mitt chip från Amar, utan bänkpapper.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
gargamel

Post by gargamel »

skönt med ett svar från dig amar, tycker inte du behöver lämna klubben för det här, som tox säger de va en diskution, många OM, bland annat från mig. tycker fortfarande de saknas en förklaring till varför dem gav dig ett kopierat bänkpapper, men det låter ju bra att chippet gör en bra effektskillnad.

en fråga till, om du är kvar, kommer du fortfarande ta imot mitt chipp och programera om det som du lovat innan? hade ju ett räknefel, k-lampan lyser.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
closetland

Post by closetland »

bra förklaring men inga bevis? bänkpapper... alltså vi lever i ett it samhälle liksom... digitalkamera på mobilerna digitalkamera mer vanligt än aps kamera.... om inte annat vanlig kamera 1timmesframkallning till cd rom voila... jag menar...
äntligen har man sett NIN.

http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg

405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
Patrik R

Post by Patrik R »

lumpan wrote:Tycker Amar har förklarat det hela.
Hyser inget agg mot honom, men hade varit kul att få höra hela historien från han som har fejkat kurvorna.
Jag var då nöjd med mitt chip från Amar, utan bänkpapper.

tycker inte han har förklarat någonting. Det är bara massa babbel. Fortfarande inga papper. Fortfarande inga referenser. Dessutom ingen förklaring till JPEG bilden.

Dessutom var det väl för något år sen, var det inte så att det för något år sen dök upp en användare på forumet som lovordade Amars chip, som senare visade sig vara Amar själv bakom spakarna?? Det här är alltså mer av en fråga än ett påstående.
.::Independent Variant User::.
Jesper Cronelid
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Jesper Cronelid »

Asså, vad hade den snubben som du säger bänkat din bil att tjäna på att googla upp en kurva från nått företag, photoshoppa den och sen skicka dig via internet???
Dessutom att han bänkade den när du inte ens var där?
Hur lång tid tar det liksom? 7 minuter?
Bara jag som har otroligt lätt för att läsa situationen eller?
Last edited by Jesper Cronelid on Sat May 27, 2006 21:47, edited 1 time in total.
Ducati Monster -99
Honda CRF250R -09
VW Taro 4x4 -96
Peugeot 404 -61
Peugeot 106
Rallye -97 (Tillfällig banbil)
Peugeot 205
Rallye -91 (Ofärdig banbil)
Nik

Post by Nik »

Jesper Cronelid wrote:Bara jag som har otroligt lätt för att läsa situationen eller?

10 utav 9 här på forumet läser situationen precis som du ;)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
lumpan

Post by lumpan »

Jag var då nöjd med mitt chip. Jag tror inte Amar visste om det. Bara vad jag tror, och jag har aldrig sagt jag e smart... Godtrogen är jag dock och tror det bästa om folk.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

lumpan wrote:Jag var då nöjd med mitt chip. Jag tror inte Amar visste om det. Bara vad jag tror, och jag har aldrig sagt jag e smart... Godtrogen är jag dock och tror det bästa om folk.

:roll:

Om inte Amar hade vetat om det hade han inte flytt fältet.. Han vet vad han har gjort, han är väl för f*n ingen liten dum unge?
Känner man sig skyldig så flyr man, fråga Simons mamma, hon är psykolog.
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Sliced

Post by Sliced »

Rash wrote:
lumpan wrote:Jag var då nöjd med mitt chip. Jag tror inte Amar visste om det. Bara vad jag tror, och jag har aldrig sagt jag e smart... Godtrogen är jag dock och tror det bästa om folk.

:roll:

Om inte Amar hade vetat om det hade han inte flytt fältet.. Han vet vad han har gjort, han är väl för f*n ingen liten dum unge?
Känner man sig skyldig så flyr man, fråga Simons mamma, hon är psykolog.

Fast å andra sidan så ska man inte ge sig in i en fight som man inte anser sig kunna vinna, även om man har rätt.
Såklart det känns pinsamt om man sålt nåt som inte visar sig vara helt i enlighet med specarna, och det uppdagas, oavsett om säljet skett i god tro eller inte.

Skulle alla som verkligen har köpt ett chip och blivit missnöjda kunna räcka upp en hand..
Det är egentlgen bara dom som har nån talan i den är frågan.
Vi övriga kan bara varna för att nåt är misstänkt, men har inte nån som helst rätt att kräva ett svar. Däremot så är det ju rimligt att den icke kvalitetssäkrade informationen tas bort så snabbt det går, och det hände ju tydligen.

Sen tycker iofs jag att det är konstigt om någon, typ Amars kompis, utnyttjar sin arbetsplats resurser på ett sätt som gör att man inte kan referera tillbaks utan att riskera jobbet. Men konstigare saker har hänt för att tjäna en slant.
Och om man som Amar antagligen har ett bra sätt att finansiera sin hobby på ett sätt som ger en bra timlön, så kanske incitamntet att dubbelkolla allting inte är så stor. Det är också bara mänskligt i mina ögon.

Hur han sen gör för att kompensera dom som eventuellt blivit missnöjda, genom att bänka dom bilarna och visa (eller inte kunna visa) effektökningen, och komma överens med dom, det är deras sak , tills dom inte kommer överens. Då kan det tas upp i en 'varna'-tråd i forumet.

Om man tittar tillbaka till argumentationen för chippets förträfflighet så skulle inte jag ha köpt det, det har varit för vagt, men vem är jag (och vi andra) att bedöma andras längtan efter herrejösseseffekt i bilen.. det är bara att leta i andra trådar efter folks prestandadrömmar och läsa..

Amar, vi har aldrig prata här på forumet, vi har setts i Lunda.. du verkar vara en omtyckt kompis. Stanna kvar och lös det här nu..
Dart

Post by Dart »

Äh, börja pilla med förgasarmotorer från 60-talet istället....då slipper ni bekymmer med trimchip 8)
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
R3ttm4rk

Post by R3ttm4rk »

Spännande hur mot/för argument byggs upp men personen i fråga drar sig ur...
* 306 GTI - 98
* 205 GTI - 89 (Död men ev på bättringsväg)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jesper Cronelid wrote:Asså, vad hade den snubben som du säger bänkat din bil att tjäna på att googla upp en kurva från nått företag, photoshoppa den och sen skicka dig via internet???
Dessutom att han bänkade den när du inte ens var där?
Hur lång tid tar det liksom? 7 minuter?
Bara jag som har otroligt lätt för att läsa situationen eller?

Mina tankar i ett nötskal.

Jag kan inte förstå att man inte är med när bilen bänkas och får ett utskrivet papper i handen, det skulle varit ett krav från min sida.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Dave R

Post by Dave R »

Intressant historia det här...

Intressant i största allmänhet hur folk litar blint på vad som sägs och säljs av vilt främmande människor på internet, i synnerhet när det gäller saker som dessa. Placebo fungerar som medicin påfallande ofta vet ni väl?

Själv skulle jag aldrig drömma om att chiptrimma min bil utan att testa den med rullande landsväg före och efter.
gargamel

Post by gargamel »

f*n va många som inte orkar läsa men ska kommentera detsamma, Vi vet att chippa en så här liten motor inte genererar 1000+hk, inte det som är saken det kunde vi räknat ut innan vi köpte det, saken är den att vi fick felaktig information ang. chippet innan vi köpte det, en kopierad effektkurva som inte har något med detta chippet att göra.

sen placebo gör inte våra bilar snabbare... därimot kan man bli botad med placebo, skillnad.
<b> <u>
[Kör] Audi A4 1.8t </u>
[renovering] Sunbeam Alpine -66
[renovering] 205 cti -89
[kört] Mitsubishi evo IV
[kört] 205 gti16-91
[kört] 106 Rallye-97
[kört] 205 gti-88
Sliced

Post by Sliced »

gargamel wrote:f*n va många som inte orkar läsa men ska kommentera detsamma, Vi vet att chippa en så här liten motor inte genererar 1000+hk, inte det som är saken det kunde vi räknat ut innan vi köpte det, saken är den att vi fick felaktig information ang. chippet innan vi köpte det, en kopierad effektkurva som inte har något med detta chippet att göra.

sen placebo gör inte våra bilar snabbare... därimot kan man bli botad med placebo, skillnad.

Kräv en ny bänkning eller att köpet ska gå tillbaka.. men om bänkningen visar att du har rätt effektökning så lär du ju få stå för bänkningskostnaden. Men det räcker ju att ni går ihop, dom som köpt chip, och bänkar två bilar för att få en hyfsad säker test.. Sen får väl Amar ta det med sin leverantör.. han har väl kvittona i sin bokföring.

Men placebo kan göra att föraren gör bilen snabbare.. :)
Locked