309 gti hjälp sökes...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Benjaminsyrsa

309 gti hjälp sökes...

Post by Benjaminsyrsa »

Har en 309 gti från 88 som funkar nästan hur bra som helst, finns lite skavanker på den som jag tänkte fixa och se till att den blir som ny - nästan, men grejen är den att jag är så kass på bilar så det finns inte ( 309 är min första bil ) så jag undrar om det finns någon i stor Stockholm som kan ta en titt på den och typ fixa den till ett överkomlig pris så hör gärna av dig. Det som är fel på den är att det läcker lite olja från den, det vibrerar i ratten när man bromsar, en buckla på förardörren som gör att listen inte går att sätta dit,handbromsen tar dåligtsamt att dimmljusen funkar ej. Är tacksam för alla tips och råd, mvh Benjamin.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Vibrationerna i ratten e skeva bromsskivor fram. Byt skivor o belägg.
Var läcker den olja?
Kolla om det e ström fram till dimljiusena med en voltmeter.
Välkommen.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Hur går det.... :)
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
Benjaminsyrsa

Post by Benjaminsyrsa »

Har tittat lite närmare och insett att det är inte olja som läcker utan mycket ljusare vätska, troligtvis bromsvätska eller servovätska men kan inte säga vad - det luktar lite som olja. Har ingen voltometer så kan inte mäta. Men jag har köppt Haynes bok toll peggen och har lyckats byta olja och filter. En liten fråga bara, har köppt bensinfilter på biltema men den är så mycket mindre än den jag har nu, sen undrar jag om det är svårt att byta bromsskivor fram på 309?
ShiloSharp

Post by ShiloSharp »

Servooljan är rödaktig (hypoidolja), brommsvätskan är gulaktig(alkohol)
har aldrig bytt skivor fram på peggen, men sitter de som på volvo så är det inga problem...bak går det iaf utan att ta av oken, men klossarna måste ut. :)
-/ShiloSharp

Kör Citroen Berlingo Family 1,6 -05
205 -93<i> skrotad</i>
André V

Post by André V »

Inga konstigheter att byta skivor fram. Väck med bromsoken (13-hylsa) och sadlarna (19-hylsa). Sedan sitter skivorna med två st stjärnskruvar som garanterat rundas när man försöker ta av dem. Alltså behöver man en borrmaskin med borr stl 5-7-nånting millimeter för att borra av skallarna.

Skiv-skruvarna kan man strunta i när man monterar de nya skivorna; de gör ändå ingen större nytta eftersom skivorna hålls fast av hjulbultarna när hjulet väl kommit på.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

André V wrote:Inga konstigheter att byta skivor fram. Väck med bromsoken (13-hylsa) och sadlarna (19-hylsa). Sedan sitter skivorna med två st stjärnskruvar som garanterat rundas när man försöker ta av dem. Alltså behöver man en borrmaskin med borr stl 5-7-nånting millimeter för att borra av skallarna.

Skiv-skruvarna kan man strunta i när man monterar de nya skivorna; de gör ändå ingen större nytta eftersom skivorna hålls fast av hjulbultarna när hjulet väl kommit på.

Jag brukar to större borr, typ 10mm, så blir får man ett fint "snitt" , tycker faktiskt det går lättare så.

Smaksak tror jag.....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
André V

Post by André V »

snillet wrote:
André V wrote:Inga konstigheter att byta skivor fram. Väck med bromsoken (13-hylsa) och sadlarna (19-hylsa). Sedan sitter skivorna med två st stjärnskruvar som garanterat rundas när man försöker ta av dem. Alltså behöver man en borrmaskin med borr stl 5-7-nånting millimeter för att borra av skallarna.

Jag brukar to större borr, typ 10mm, så blir får man ett fint "snitt" , tycker faktiskt det går lättare så.

Smaksak tror jag.....

Säkert bättre än mitt förslag, höftade till lite bara. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Post Reply