Har haft min 605 i ett par månader nu och kan säga att jag är helnöjd med den, dock finns det några fel som behöver åtgärdas. Vänder mig därför hit efter lite mekhjälp och tips eftersom ni verkar vara en kunnig bunt. Bilen ska snart fylla 14 000 och behöver sig ett lyft.
Felen:
Förre ägaren lyckades tydligen slarva bort locket till expansionskärlet och satte därför dit ett annat, som inte var till den modellen. Effekten blev att tätningen nu är utsliten och kärlet läcker. Finns det nån som har ett helt kärl över och kan tänka sig att bli av med det, eller har ni nåt tips, förutom skrotnicke, där man kan få tag i ett sånt?
Framvagnen klonkar och har sig när man svänger både höger och vänster från stillastående. Speciellt förekommande om man svänger in i en lätt uppförsbacke. Hört något om drivknutarna, kan det stämma? Eller kan det vara packboxarna?
Växellådan tjurar ibland. Får "dubbel-trampa" kopplingen när jag ska peta i backen. Kan detta avhjälpas genom att skifta växellådsoljan? Hur gör jag det isådana fall?
Bilen har nu under de senaste 3 dagarna börjat hugga konstigt när jag accelererar. Det verkar inte vara motorn det är fel på, då den går så jämt och fint sen jag bytte olja i förra veckan. (Castrol Magnatec GTX) Det känns som om huggandet är främst förekommande på de tre lägre växlarna, men även på 4an och 5an. Hugget förekommer vid 2000 till 3000 varv ungefär, för att sedan försvinna allt eftersom man ger mer gas.
Motorn läcker dessutom olja från någonstans över grenröret på högersidan. Blev lagom skraj när jag såg hur det rök från kanten på huven här om dagen. Vet att det är lite odefinerat, men det är det enda jag lyckats reda ut än så länge. Kan läckan ha uppstått i samband med att jag fått bilen i min ägo? Tror att jag kör lite hårdare än förra ägaren, dessutom stod bilen stilla under en tid i Peugeots bildepå i Linköping. Det är inget större lekage i och för sig, det blir en ca 1x1 dm pöl om natten, men då jag betalade dyrt för oljan vill jag ju inte gärna att den blir en svart fläck på grusuppfarten.
Fläktremmen eller vattenpumpen börjar klaga när man varvar upp dessutom. Blir en rem på den motorn fransig eller sprickig när den är sliten? Känns som det är lite för tidigt för att vara vattenpumpen.
Hur mycket av detta kan jag åtgärda själv med mitt åtminstonde hyfsat välutrustade garage och mekglada sinne? Eller gör jag bäst i att lämpa av bilen hos någon verkstad?
Tack på förhand/ Johan
Tips till förstabilägare: 605 SR 3.0 -93
Tips till förstabilägare: 605 SR 3.0 -93
Peugeot 605 SR 3.0 -93
Re: Tips till förstabilägare: 605 SR 3.0 -93
Pentagon wrote:Växellådan tjurar ibland. Får "dubbel-trampa" kopplingen när jag ska peta i backen. Kan detta avhjälpas genom att skifta växellådsoljan? Hur gör jag det isådana fall?
Det är inte fel att byta växellådsolja men du får dubbeltrampa även efter bytet (växellådor är Peugeots svaga punkt).
Ok, tack för hjälpen. Tror att jag byter växellådsoljan iallafall. Finns inget i verkstadshandboken eller andra noteringar om att det är gjort tidigare så det kanske är dags.
Hittade även vad "huggandet" som motorn gjorde vid låga varv berodde på. Motorn hade nämligen drabbats av sjukdomen Champion-stift. Nu surrar bilen vackert som en bakfull humla när man gasar.
Om någon har några tips om hur jag går till väga när jag byter remmar och fixar oljan vore jag tacksam, samt även vad det är som lever bus i framvagnen när jag svänger så vore jag glad.
Hittade även vad "huggandet" som motorn gjorde vid låga varv berodde på. Motorn hade nämligen drabbats av sjukdomen Champion-stift. Nu surrar bilen vackert som en bakfull humla när man gasar.
Om någon har några tips om hur jag går till väga när jag byter remmar och fixar oljan vore jag tacksam, samt även vad det är som lever bus i framvagnen när jag svänger så vore jag glad.
Peugeot 605 SR 3.0 -93
Pentagon wrote:
Berodde nog mer på att stiften var slut än att det var Champion. De ska nämligen vara original till dem. Eyquem brukar också vara ett säkert kort.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Pentagon wrote:...samt även vad det är som lever bus i framvagnen när jag svänger så vore jag glad.
På min 605:a SR3.0 -92 så började det slå/vibrera/låta kosntigt i framvagnen. Då var det en av bussningarna i motor-upphängninen där innerröret och gummit hade börjat krypa ut ur kapseln/yttre fästet i bussningen, så motorfästet låg emot chassit och vibrerade när man svängde.
Ta en titt och se om det är något av dem...
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Ang slammer i framvagn
Jag kan nästan svära på att det är stabilisatorstagen, eller krängningshämmar stagen, jag har haft 2 605'or en 92:as 2.0:a och en sv 3.0, fenomenet fanns på båda, dock även en spindelled, men det var ett annat ljud och bara när man svängde åt ett håll.
Nu har jag även bytt på 406:an nyss också, så det verkar vara en typ av svag punkt.
Lyft upp bilen och bryt i stagen så ser du lätt om kulleden är glapp.
Det är ingen dyr historia och byta heller
Nu har jag även bytt på 406:an nyss också, så det verkar vara en typ av svag punkt.
Lyft upp bilen och bryt i stagen så ser du lätt om kulleden är glapp.
Det är ingen dyr historia och byta heller
406 ST 3.0 -01