Japsdämpare

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Luuk

Japsdämpare

Post by Luuk »

Tjubba... nu kanske den här tråden är lite felplacerad.. vem vet.... men jag behöver hjälp snabbt... :) blev lite sugen på å skaffa Japsdämpare... har sett ut en på Realcar Nooze carbon... undrar hur de funkar att sätta dit en sån på min RC...

för de första så undrar jag vilken diameter jag ska ha? antar att de är citat från Relcar "NOOZE CARBON/STAINLESS MUFFLER TITAN TIP 2 1/4" INLET WEIGHT 1.9KG" som jag ska ha right?

sen är de väl helt enkelt bara att trycka i och skruva fast? eller måste man hålla på och svetsa och greja?

fråga nr två... passar den hyggligt över huvud taget? någon som vet?

tacksam för svar... passar de så drar jag iväg i morron och shoppar loss :)

hare gott/

Luuk
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Luuk

Post by Luuk »

ingen som vet??? pelle har inte du japps??
Svart 206 RC -04 Såld!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Jag hade inte samma diameter på dämparen som resterande av system så jag var tvungen att svetsa. Är det samma diameter så räcker det antagligen med en klämma.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
SamhaiN

Post by SamhaiN »

Jag har den på min, En klämma runt burken och ett omsvetsat originalfäste så fäste jag min.
Tobias Gustavsson
Peugeot 206 GTi
Luuk

Post by Luuk »

Och så här gick de......

De hela gick åt H-vete.... i och med att org dämparen sitter på tvären och med ett helt vridet feste så gick det inte att få dit det hela utan att kapa en bit av orginal systemet och köpa en ny krök och svetsa dit... och de orkade inte jag göra... så jag får helt enkelt spara mig tills man har pengar att special beställa ett system från ferrita...

Så då vet man de... avgassystemet ser inte ens nästan lika dant ut på en RC som de gör på en GTi... :? Så ska man ha Japsdämpare på en RC så får man vara berädd på att ta fram kapen och svetsen och köpa extra rör och framför allt bygga en egen upphängning.

Men satan va najs de lät utan slutdämparn... så här i efterhand så illustrerar lill sankans filmer ljudet ganska dåligt jämtemot hur de låter IRL...
Svart 206 RC -04 Såld!
Mando

Post by Mando »

Kolla med M@s i forumet hur han gjorde med sitt. han har japsdämpare på sin rc.
Bilar jag har haft.
106 Xsi-92 Såld, Seat Cordoba-04 Såld, Seat Leon Fr-07 Såld, Seat Leon Cupra-08 Skrot
Ford StreetKa-05 Såld,Saab 9-5 Sc-00 Såld

Bilar jag har.
Seat leon Fr tdi-10
Saab 9-3 Sc-07
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Luuk wrote:Och så här gick de......

De hela gick åt H-vete.... i och med att org dämparen sitter på tvären och med ett helt vridet feste så gick det inte att få dit det hela utan att kapa en bit av orginal systemet och köpa en ny krök och svetsa dit... och de orkade inte jag göra... så jag får helt enkelt spara mig tills man har pengar att special beställa ett system från ferrita...

Så då vet man de... avgassystemet ser inte ens nästan lika dant ut på en RC som de gör på en GTi... :? Så ska man ha Japsdämpare på en RC så får man vara berädd på att ta fram kapen och svetsen och köpa extra rör och framför allt bygga en egen upphängning.

Men satan va najs de lät utan slutdämparn... så här i efterhand så illustrerar lill sankans filmer ljudet ganska dåligt jämtemot hur de låter IRL...

Fick på min japsdämpare i förrgår :lol: Fick svetsa och kapa. Så här blev resultatet:

Image

Skämt åsido! Riktiga bilderna finns i mitt fotoalbum som finns att beskåda i min signatur.
Peugeot 207 GT -07
Luuk

Post by Luuk »

hehe härlig bild :D
Svart 206 RC -04 Såld!
Tbone

Post by Tbone »

Nice! Blir det mer filmer så man får höra ljudet med japsdämparen också?
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Tbone wrote:Nice! Blir det mer filmer så man får höra ljudet med japsdämparen också?

Ska försöka köpa mig en DV-kamera nån gång, men du ska få höra ljudet i verkligheten snart det lovar jag :wink:
Peugeot 207 GT -07
Tbone

Post by Tbone »

lill_sankan wrote:
Tbone wrote:Nice! Blir det mer filmer så man får höra ljudet med japsdämparen också?

Ska försöka köpa mig en DV-kamera nån gång, men du ska få höra ljudet i verkligheten snart det lovar jag :wink:

Härligt härligt, det ser jag fram emot. Du får väl komma ner så kan vi åka en goe runda i de småländska skogarna :wink:
Post Reply