HJÄLP! Bilen drar EXTREMT mycket bensin!
HJÄLP! Bilen drar EXTREMT mycket bensin!
Nu har jag haft bilen i användbar skick i två veckor och har märkt att den är otroligt törstig! tankade för 200kr härom dagen (11,80kr/l) och har rullat 52km och lampan lyser rött redan!! och den visar inte fel för sist jag inte litade på den blev jag stående!
Fakta:
Jag vet att bilen, en 205 GTI -89, gav felkod 51 dvs lambdan var inte ok. jag kopplade loss kablarna till lambdan och gjorde rent kontakterna (detta med batteriet urkopplad) satte sedan ihop allt. med batteriet urkopplat nollade jag felrapporten. har rullat 2 dagar sen dess och inte fått upp någon K-lampa och inga felkoder rapporteras.
Ponera att jag kan köra 15-20 km till innan jag får soppatorsk. vilken jag betvivlar. det skulle fortfarande innebära runt 2,5l/mil!!!! vad f*n händer! HJÄLP MIG NU!!!
Fakta:
Jag vet att bilen, en 205 GTI -89, gav felkod 51 dvs lambdan var inte ok. jag kopplade loss kablarna till lambdan och gjorde rent kontakterna (detta med batteriet urkopplad) satte sedan ihop allt. med batteriet urkopplat nollade jag felrapporten. har rullat 2 dagar sen dess och inte fått upp någon K-lampa och inga felkoder rapporteras.
Ponera att jag kan köra 15-20 km till innan jag får soppatorsk. vilken jag betvivlar. det skulle fortfarande innebära runt 2,5l/mil!!!! vad f*n händer! HJÄLP MIG NU!!!
Eftersom du endast kört med lambdaproblemet åtgärdat i 2 dagar bör du nog ge den en ny chans. Lambdaproblem ger nämligen extremt hög förbrukning.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- ShiloSharp
följande är vad jag vet. filteret är inte igensatt, lite gammal dock. ingen bränsleläckage har upptäckts men det kanske sker under färd när det är tryck i systemet. lägesgivare i LMM vet jag ingentim om. Vad är LMM och vart sitter det..hoppas jag inte gör bort mig nu..hehe tips på hur jag kan kolla allt ovanstående vore kalas.
ska ge lambdan nån vecka till här.. men f*n vad trött jag blir på denna bil... all min ungdomliga iver och entusiasm är snart utbytt mot förakt för denna svarta satan från frankrike!
Edit: Om nån här som kan denna bil bor i närheten av borås skulle jag kunna köra dit bilen. det finns mer att titta på nämligen
ska ge lambdan nån vecka till här.. men f*n vad trött jag blir på denna bil... all min ungdomliga iver och entusiasm är snart utbytt mot förakt för denna svarta satan från frankrike!
Edit: Om nån här som kan denna bil bor i närheten av borås skulle jag kunna köra dit bilen. det finns mer att titta på nämligen
TheDagger wrote:Eftersom du endast kört med lambdaproblemet åtgärdat i 2 dagar bör du nog ge den en ny chans. Lambdaproblem ger nämligen extremt hög förbrukning.
förresten, jag har ju inte bytt lambda utan bara kollat kablarna och nollat felkoderna. ska den inte märka av att lamdan är kass med en gång om den är d?? förbrukningsmätning är gjord efter denna åtgärd. alltså drar den så mkt efter att problemet med k-lampa och felkod 51 åtgärdats..
inte alltid lamdafel märks av datorn. du kan inte sticka in till nån verkstad o kolla avgaserna? brukar inte kosta mycket få det kollat... betala typ 70spänn sist på mekonomenverkstad... snabbt går det oxo.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
- ShiloSharp
Aminadze wrote:ska försöka hitta en billig verkstad. bor 1km från peugeot men tror att dom är dyra.
Inte alltid dom är dyra, smit in bakvägen och be dom ta ett avgasprov och ge dom en hundring i fikapengar. Funkar ibland, ibland inte.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Re: HJÄLP! Bilen drar EXTREMT mycket bensin!
Aminadze wrote:Nu har jag haft bilen i användbar skick i två veckor och har märkt att den är otroligt törstig! tankade för 200kr härom dagen (11,80kr/l) och har rullat 52km och lampan lyser rött redan!! och den visar inte fel för sist jag inte litade på den blev jag stående!
Fakta:
Tryckreguleringsventil t insprutningen?