Fläktart startar endast när AC är igång

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
306S16

Fläktart startar endast när AC är igång

Post by 306S16 »

Modell: 306 S16 -94
Jag har frågat tigare vart tempgivaren och de andra sensorerna sitter för att den blir så varm, men av en slump så märkte jag att fläktarna endast går igång när jag slår på ACn. Vad kan det vara då som är fel, är det Bitron-sensorn som styr det eller? Sedan efter en länger tomgångskörning så gick fläckarna upp på högvarv, det måste betyda att det är tvåstegsfläktar. Någon givare verkar vara glapp eller instabil för den har aldrig snurrat på högvarv förut.

Sensorernas placering och beskrivning återfinns på tidigare inlägg:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 697#479697

Jag kikade på peugeotlogic.com men lyckas inte klura ut vilken som är "Coolant temp sensorn" http://www.peugeotlogic.com/workshop/ws ... fanop1.htm

Den sista frågan: Enligt schemat på workshop-sidan så ska endast vänster-fläkt gå på högvarv, men båda mina snurrade på högvarv. Hmm?
Benjamin

Post by Benjamin »

Reläna funkar som så att när de ska gå på lågfart knäpper bara ett av reläna till.

Då matas fläktarna seriellt = lågfart.

När de ska gå på högfart knäpper alla tre relän till. De körs parallellt. Fläktarna får +12V vardera.

Har du kollat på termostathuset? Om det är avbrott i nån kabel eller om sensorn slutat leda överhuvudtaget ska fläktarna gå på fullt ös som nödåtgärd.

Så hitta boxen som sköter fläktarna och kolla upp den.
Verkar vara standarddetaljer men kostar ändå 2000 på peugeot.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
306S16

Post by 306S16 »

Jag har mätt reläkontakterna, 12v på några stift och ett par V på mitten vänster på vänstra fläkten (sätt frammifrån)

"Hittat boxen som sköter fläktarna" öhh? Finns det något styr box för dessa?

Jag har endast kollat den bruna bitron lite hastigt efter att jag plockade bort den, då visade den 1k ohm, värmde lite med en tändare och ohmen steg uppåt.

1-Vad styr den bruna bitron sensorn?
2-Vad styr den gruna med gul ring?

På peugeot-databladen står det inte vilken sensor det är någon som vet så är jag tacksam om ni kan svara. Sensorernas placering och beskrivning återfinns på tidigare inlägg:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 697#479697

Jag har även försökt läsa av felkoder enligt mekartips alternativ 1, men det verkar inte gå att göra så på S16 -94. Jag har inte försökt med alt. 2, måste under huven och lokalisera vart diag.kontakten sitter.
Benjamin

Post by Benjamin »

Image

I mitten finns en låda där det står cooling f*n control unit.
Nedanför till höger finns en coolant temp sensor som går direkt till den enheten. Det är den bruna.

Man ser också att från den lådan går det kablar till alla tre relän.
Så det är den som sköter om hela skiten.

Image

Så ser boxen ut för mig.

Du kan ju förresten testa om fläktarna fungerar som de ska.

Ryck lös alla relän.

Image
Ta en kabelstump och kortslut ett av reläna (de stift där du fick fram +12V) så att båda fläktarna startar på lågfart.
Kortsluter du alla tre rasar de på i högfarten.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
306S16

Post by 306S16 »

Jo jag har studerat schemat och bilderna. Jag har en ju som sagt en brun sensor på termohuset, på den står det BITRON på. Ska jag även ha en styrbox från BITRON också. I så fall har jag missuppfattat det hela. Jag trode att bitronstyrboxen ersattes av bitrons-sensorn samt att detta styrdes via databoxen.
Benjamin

Post by Benjamin »

Aha, nä då var det grus i kommunikationen. :)

Precis det ska finnas en liten box nånstans. Bruna sensorn är alltså i direkt kontakt med boxen.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Post Reply